بلومبرگ در گزارشی به زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران می‌‌پردازد. در این گزارش آمده است طبق روندی که تکنیسین‌ها در حال برچیدن تجهیزات هسته‌ای از تاسیسات غنی‌سازی ایران هستند، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور ممکن است در اواسط ماه ژانویه برداشته شود.

بر اساس گزارشی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه گذشته منتشر کرده، ایران روزانه ۱۶۲ ماشین سانتریفیوژ و طی ۲۸ روز منتهی به ۱۵ نوامبر، ۴ هزار و ۵۳۰ سانتریفیوژ را جمع‌آوری کرده است. براساس سرعت کار فعلی، ایران احتمالا خواهد توانست تا ۱۲ ژانویه تعهدات خود براساس برجام را انجام دهد. رابرت گلی، مهندس هسته‌ای و از مسوولان سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «ایرانی‌ها با همین سرعت به کارخود ادامه خواهند داد و دلیلی ندارد که این کار را انجام ندهند.»

بر اساس توافق منعقده، ایران باید تعداد سانتریفیوژهای نصب شده خود را از حدود ۱۹ هزار به ۵ هزار و ۶۰ مورد کاهش دهد و زمانی که بازرسان آژانس تایید کنند که ایران به تعهدات خود عمل کرده، تحریم‌های نفتی و بانکی لغو خواهند شد.به گفته دو دیپلمات مطلع، آژانس بر تمام مراحل جمع‌آوری سانتریفیوژها نظارت دارد. آنها افزودند، آژانس در حال ثبت شماره سریال هر ماشینی است که جمع‌آوری می‌شود، تا اطمینان حاصل کند که چیزی از قلم نخواهد افتاد.

با این حال که هنوز تحریم‌های ایران برداشته نشده است، شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در دهمین ماه سال جاری میلادی ۶۳۰۰ دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. فروش رنو فرانسه به ایران در مهر ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۴۲ درصدی داشته است. فروش رنو به ایران در اکتبر ۲۰۱۴ برابر با ۲۶۰۰ دستگاه اعلام شده بود. بر این اساس مجموع فروش رنوی فرانسه به ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری میلادی ۳۰ هزار و ۳۰ دستگاه بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۳/ ۷ درصدی داشته است. رنو در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲۸ هزار دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده بود. خودرو لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال۹۰ و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور مونتاژ می‌شود.

شکاف جنسیتی

از سوی دیگر، مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت نابرابری بین زن و مرد در ۱۴۵ کشور جهان پرداخته است. در این گزارش میزان برابری بین زن و مرد در ۴ حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست بررسی شده و شاخصی به نام شاخص شکاف جنسیتی تهیه شده است. در این گزارش آمده است که هر کشور بر اساس این شاخص نمره از ۰ تا ۱ به دست آورده است که هر چه این نمره بیشتر باشد به معنای شکاف کمتر بین زن و مرد در آن کشور است. مجمع جهانی اقتصاد نمره ایران در شاخص شکاف جنسیتی را ۵۸/ ۰ برآورد کرده و ایران را در رده‌بندی جهانی در رتبه ۱۴۱ قرار داده است.

این در حالی است که در گزارش سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد نمره ایران در شاخص شکاف جنسیتی را۵۸۱۱/ ۰ برآورد و رتبه ایران در جهان ۱۳۷ اعلام شده بود که با مقایسه این شاخص در امسال و پارسال، شکاف جنسیتی بین زن و مرد در ایران بیشتر شده و رتبه ایران از این نظر ۴ پله نزول داشته است، همچنین رتبه ایران از نظر برابری زن و مرد در بخش اقتصاد ۱۴۱، آموزش ۱۰۶، بهداشت ۹۹ و سیاست ۱۳۷ اعلام شده است.

اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز

از سویی دیگر تهران میزبان سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بود. کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ٤٢ درصد از تولید گاز جهان، ٦٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ٣٨ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ٨٥ درصد از تجارت گازطبیعی مایع شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. وزیر صنعت و انرژی قطر از لغو تحریم‌های ایران و از بازگشت ایران به خانواده تجاری جهان استقبال کرد. محمد السعده ضمن شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران معتقد است: «نشست‌هایی که در تهران برگزار می‌شود، بسیار اهمیت دارد چراکه مسائل و موضوعات اساسی در جریان این نشست‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد.»وی افزود: «مجمع کشورهای صادرکننده گاز تولید مازاد قابل‌توجهی دارند که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مفید باشد.»

مجمع صادرکنندگان گاز، شامل ۱۲ عضو اصلی و چند عضو ناظر است. ایران، روسیه، الجزایر، امارات متحده عربی، قطر و ونزوئلا از اعضای اصلی به‌شمار می‌روند. ایران همچنین با ۳۴ هزار کیلومتر خط لوله دارای بزرگ‌ترین شبکه توزیع گاز در جهان است. اجلاس‌های پیشین سران مجمع صادرکنندگان گاز در قطر و روسیه برگزار شد. باید توجه داشت که ایران در شرایط پسا تحریم به دنبال احیای بازارهای از دست رفته و ایجاد بازارهای جدیدی برای صادرات گاز به اروپا و شبه‌قاره هند است. نشریه انگلیسی «ورلد گز اینتلیجنس» از افزایش صادرات گاز در سال‌های پس از توافق هسته‌ای یا پسا تحریم خبر داده است. به عقیده این نشریه تخصصی، کشورهای جهان شاهد صادرات عظیم گاز از ایران خواهند بود.

در این نوشته آمده است که شاید همه نگاه‌ها به تحریم‌های نفتی باشد، ولی وقتی برجام اجرا شود صنعت گاز ایران یکی از صنایعی خواهد بود که موجب شگفتی جهانیان خواهد شد. در سال‌های پساتحریم ایران می‌تواند سالانه ۵۲۰ میلیارد متر مکعب گاز تولید کند. در حال حاضر ایران و قطر بزرگ‌ترین منابع گاز در جهان را در اختیار دارند. علاوه براین، صادرات گاز ایران تا حدی خواهد بود که قطر را نیز پشت‌سر می‌گذارد. طبق پیش‌بینی کارشناسان ایران می‌تواند در زمینه صادرات ال‌ان‌جی نیز فعالیت خود را توسعه دهد. قرار است بهره‌برداری از فاز ١٩ پارس‌جنوبی در ماه فوریه سال ٢٠١٦ میلادی آغاز شود و ظرف یک سال این فاز به ظرفیت تولید کامل خود یعنی ۲ میلیارد متر مکعب در روز دست خواهد یافت.