یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.


کم‌واکنشی بازار سهام
دیروز شاخص کل بورس تهران با رشد اندک ۱۴ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۷۳۵ واحد متوقف شد. با فشار نماد «وغدیر» شاخص روند نزولی را طی می‌کرد، اما حمایت نمادهای «رانفور»، «شپنا» و «فارس» مانع از افت شاخص در پایان معاملات شد. شاخص کل هم وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) نیز افت ۱/ ۰ درصدی داشت. در شرایط کنونی شاهد کم‌واکنشی بورس تهران نسبت به عوامل بیرونی هستیم؛ به‌صورتی که نگرانی از تشدید ناآرامی‌های ژئوپلیتیک با انهدام جنگنده روسی توسط ترکیه، باعث افت شاخص سهام هنگ‌‌کنگ، کره‌جنوبی و استرالیا شد؛ اما بازار سهام تهران نسبت به این امر واکنشی نداشت. در صورتی که تجربه سال ۹۲ شاهد اثرگذاری منفی ناآرامی‌های سوریه بر بورس تهران بودیم. کم‌واکنشی بورس را می‌توان به قرار گرفتن شاخص در کف نسبت داد؛ عاملی که مانع از افت شدید شاخص می‌شود.



تلاش دلار برای بازگشت به مدار «منطق»
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۷ تومانی به قیمت ۳۶۱۵ تومان معامله شد. در شرایط کنونی، رشد تقاضای ارز توسط زائران، یکی از عوامل رشد تقاضا است. علاوه بر این، با ناآرامی‌های ترکیه شاهد افت ارزش لیر هستیم که با ایجاد امکان آربیتراژ، تقاضای دلار در بازار تهران را افزایش داده است. با این حال، به نظر می‌رسد رشد نرخ دلار و عبور از مرز ۳۶۰۰ تومان روندی منطقی باشد. این نرخ ارز در زمان انتخاب دولت یازدهم تجربه شده بود که از آن زمان حدود ۳۰ ماه می‌گذرد. در این ۳۰ماه، نه تنها تورم داخل کشور ۴۰-۳۰درصد بوده است (به معنای ارزش قدرت خرید ریال)، بلکه ارزش دلار در بازارهای جهانی نیز حدود ۳۰-۲۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین، تداوم تثبیت نرخ دلار منطقی نبوده و ممکن است به جهش ناگهانی آن منجر شود.




حمایت ارز از سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با رشد ۲ هزار تومانی به قیمت ۹۱۰ هزار تومان معامله شد. تداوم نوسانات اندک قیمت طلای جهانی در سطوح کنونی بی توجهی فعالان بازار سکه نسبت به تغییرات این بازار اثرگذار را به دنبال داشته است. در این شرایط،‌ رشد ۱۵ تومانی نرخ دلار از سکه حمایت کرد. نوسانات شدید قیمت اونس طلا همچنان دور از انتظار به نظر می‌رسد. وجود تقاضا در بازار ارز نیز از نرخ دلار حمایت می‌کند. نزدیک شدن به ایام عزاداری اربعین می‌تواند مشابه با روزهای ابتدایی ماه محرم، رکود نسبی را در این بازار به وجود آورد. در نتیجه، احتمال فشار کاهش تقاضا بر قیمت سکه در روزهای آتی و به خصوص از ابتدای هفته آینده وجود دارد. با این حال، کف روانی ۹۰۰ هزار تومانی می‌تواند مقاومت قیمتی سکه را تشدید کند.



غلبه شاخص دلار بر نگرانی‌های ژئوپلیتیک
دیروز ساعت ۱۶، اونس طلای جهانی به قیمت ۱۰۷۳ دلار معامله شد. پیش از این نگرانی‌های ژئوپلیتیک، رشد مقطعی اونس را رقم زده بودند. اما افت یورو با تقویت احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا، جهش شاخص دلار را رقم زد. علاوه بر این بازبینی آمار تولید ناخالص داخلی آمریکا (۱/ ۲ درصد) مطابق با پیش‌بینی‌ها بود که به تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در نشست دسامبر سال جاری تاکید دارد. نزدیک به سه هفته تا جلسه بعدی فدرال رزرو زمان باقی است؛ اما بازار همچنان در انتظار این نشست است و هم اکنون ابهامات در مورد میزان افزایش نرخ بهره است. در شرایط کنونی، انتظار می‌رود شاخص دلار با نزدیک شدن به زمان احتمالی افزایش نرخ بهره، عامل تداوم فشار بر اونس باشد. اما رشد تقاضای فیزیکی و تشدید عوامل ژئوپلیتیک بتواند از قیمت اونس حمایت کند.



انعکاس خوش‌بینی در «تسه »ها
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی به قیمت ۷۳ هزار و ۵۵ تومان معامله شدند. همچنان شاهد رشد قیمت اوراق موجود به بالاترین قیمت از ۱۸ شهریور هستیم که بر افزایش تقاضای اوراق تاکید دارد. در اواخر ماه مهر شورای پول و اعتبار با افزایش سقف وام مسکن از ۳۵ میلیون تومان به ۶۰ میلیون تومان موافقت کرد؛ اما جزئیات این وام به‌صورت مشخص به بانک مسکن اعلام نشد. انتظار برای مشخص شدن جزئیات وام جدید در جلسه آتی شورای پول و اعتبار خوش‌بینی‌ها برای آغاز ارائه این وام را ایجاد کرده است که رشد قیمت «تسه»های فعلی را به همراه داشته است. افزایش سقف وام، علاوه بر انتظار رشد قیمت «تسه»ها، چشم‌انداز بازگشت رونق به مسکن را ایجاد کرده که در دو سال اخیر با رکود مواجه بوده است.



تداوم فشار عوامل بنیادین بر نفت
دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۲ دلار معامله ‌شد. با اینکه تشدید نگرانی‌ها از ناآرامی‌ها در خاورمیانه، رشد مقطعی نفت را رقم زد؛ اما برآورد موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ذخیره تجاری این کشور (۶/ ۲ میلیون بشکه) که آمار رسمی آن توسط اداره اطلاعات انرژی (EIA) (امکان پوشش در این گزارش نبود) منتشر می‌شود، نگرانی‌ها از تداوم مازاد عرضه را تشدید کرد. پیش از این نیز نگرانی‌های ژئوپلیتیک رشد مقطعی نفت را رقم زده بودند که عدم تاثیر واقعی آنها بر عرضه و تقاضای نفت بار دیگر توجه معامله‌گران نفت را به عوامل بنیادین و شرایط مازاد عرضه جلب کرد. از سوی دیگر، گرچه اظهارات کابینه سعودی تردیدهایی برای کاهش تولیدات اوپک را به وجود آورده، اما بسیاری از کارشناسان و مقامات به نشست ۴ دسامبر اوپک خوش‌بین نیستند.