موشک و هواپیما اسباب بازی نیست
گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز گذشته از روسیه و ترکیه خواست در قبال سرنگونی جنگنده روسی خویشتن‌دار باشند. روز سه‌شنبه جنگنده‌های اف 16 ارتش ترکیه، یک هواپیمای جنگی ارتش روسیه را سرنگون کردند و به دنبال آن تنش در روابط روسیه و ترکیه بالا گرفت.


ازهمین رو حسن روحانی روز گذشته در جلسه هیات دولت، تصریح کرد: همه باید توجه داشته باشند این اقدامات تحریک‌کننده و تبعات فراوان آن از لحاظ حقوقی به گردن آغازگر مساله است و همه کشورها باید مراقبت کنند. او همچنین گفت: ما از کشور همسایه و دوستمان ترکیه می‌خواهیم که به جدیت مراقب اوضاع باشد؛ چراکه شرایط بسیار حساس است.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی همچنین گفت: روسیه و ترکیه هر دو همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران هستند و برای ما بسیار مهم است که روابط همسایگان صمیمی باشد و ما به هیچ عنوان راضی نیستیم بین همسایگانمان اختلاف باشد یا اخلالی در روابطشان ایجاد شود چراکه این به نفع ما و منطقه نیست. ما هم می‌خواهیم که این کشورها اقدامات احتیاطی را انجام دهند و با تدبیر مانع از تکرار این گونه حوادث شوند و بردباری لازم را به خرج دهند.رئیس‌جمهوری تاکید کرد: این گونه حوادث به نفع تروریست‌ها است و روحیه آنها را تقویت می‌کند؛ به‌ویژه وقتی ببینند کشورهای منطقه بر سر این مسائل با هم درگیر شده‌اند و اختلاف و فاصله میان آنها ایجاد شده است.روحانی با اشاره به اینکه «همه کشورهای منطقه باید از کشوری که با تروریست‌ها می‌جنگد حمایت کنند» گفت: اگر بنا باشد مسائل حاشیه‌ای ما را از مساله اصلی بازدارد، موفق نخواهیم شد و ما باید همه تلاش و اراده و توانمان برای مبارزه با تروریسم متمرکز شود. غفلت از تروریسم به عنوان خطر اصلی، منطقه را دچار ناامنی‌های دیگری می‌کند.رئیس‌جمهوری افزود: امیدوارم که همه از گذشته و از اعمال تروریستی این گروه‌ها درس لازم را آموخته باشند و امروز همه کشورها خود را برای مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در منطقه آماده کنند و از دولت‌های روسیه و ترکیه که هر دو همسایه و برادر ما هستند خواهش می‌کنیم که با تدبیر مساله را دنبال کنند و از تکرار این‌گونه حوادث با تدبیر و بردباری جلوگیری کنند.


رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اطلاعاتی که ما تا امروز در اختیار داریم این است که هواپیما در فضای سوریه مشغول عملیات بوده و هدف قرار گرفته است. حالا فرض بر اینکه این هواپیما به مرزهای ترکیه نزدیک شده باشد، موشک و هواپیما که اسباب بازی نیست که کسی در هوا تصمیم به شلیک بگیرد، مگر می‌تواند اینقدر بی‌نظمی بر منطقه به تدریج حاکم شود که هر کسی در هوا هر تصمیمی می‌خواهد اتخاذ کند. این اقدامات بسیار خطرناک است.


تقویت عزت ایران

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در جلسه هیات دولت با قدردانی از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، دستگاه‌های انتظامی و امنیتی و همه دست‌اندرکاران برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز و همچنین تلاش رسانه‌ها گفت: در این اجلاس که بسیار موفقیت‌آمیز، عزتمندانه و با نظم و امنیت کامل برگزار شد، بیشترین تعداد از سران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو حضور داشتند که این امری کم سابقه و نشان‌دهنده عزت روزافزون جمهوری اسلامی ایران است.روحانی در عین حال تاکید کرد که رساندن گاز به همه بخش‌ها و روستاها نیز از سیاست‌های دولت یازدهم است.رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اجلاس تهران نشان داد که کشورهای تولیدکننده گاز مصمم هستند سیاست‌های خود را هماهنگ کرده و با همفکری و هماهنگی حضورشان را در صحنه بین‌المللی تقویت کنند، گفت: همچنین از اینکه در این فرصت، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با سخاوتمندی به روسای شرکت‌کننده در این نشست وقت دیدار دادند، قدردانی می‌کنم؛ چراکه بسیار مهم و حائز اهمیت بود که سران کشورها مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را مستقیم از کلام رهبر معظم انقلاب بشنوند.روحانی تصریح کرد: در مجموع این اجلاس باعث تقویت عزت جمهوری اسلامی ایران و مفید برای توسعه و منافع ملی کشور شد.


توصیه به غرب برای مبارزه با تروریسم

رئیس‌جمهوری در ادامه به موضوع تروریسم و خطرات آن برای جهانیان پرداخت و گفت: ما هنوز یک اراده جدی را درغرب برای مبارزه با تروریسم مشاهده نکرده‌ایم و امیدواریم در روزها و هفته‌های آینده شاهد چنین اراده‌ای از سوی غربی‌ها نیز باشیم. روحانی همچنین تاکید کرد: به هر حال تروریست‌ها به چه کسی نفت می‌فروشند، این باید روشن شود. کامیون‌های نفت در بیابان‌های سوریه مشخص هستند که به کدام سو تردد می‌کنند. چطور سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی با اینها برخورد نمی‌کنند و چطور مدعیان مبارزه با تروریسم این نفت را با قیمت بسیار پایین از تروریست‌ها خریداری می‌کنند.رئیس‌جمهوری افزود: این سلاح‌های مدرن و موشک‌های مدرن ضدزره که در اختیار اینهاست حتی موشک‌های دوش پرتاب کن ضدهوایی را از کجا آورده‌اند و چه کسی برایشان خریداری کرده است. اینها مشخص است که از کجا آمده و تولید کجاست و در کجا انبار بوده اند، اگر واقعا بناست با تروریست‌ها مبارزه شود باید با این مسائل مبارزه شود.


فرصت‌های جدید در روابط ایران و اروپا

از سوی دیگر حسن روحانی روز گذشته با «جین آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهوری در این دیدار به نقش اتحادیه اروپا در موضوع هسته‌ای ایران اشاره و اظهار کرد: پس از توافق هسته‌ای، فرصت‌های جدیدی در روابط ایران با اتحادیه اروپا و دیگر کشورها ایجاد شده است.وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز دراین دیدار با مثبت ارزیابی کردن نتایج مذاکرات ایران با 1+5 و تاکید بر ضرورت اجرای صحیح برجام و رفع تحریم‌ها به به منظور توسعه سریع همکاری‌ها گفت: اتحادیه اروپا از نتیجه مذاکرات رضایت دارد و تلاش می‌کنیم این توافق به درستی اجرا شود.