مرد مرموز!

گروه ورزش: «نقطه تاریک»؛ این کشف علیرضا منصوریان، بعد از پایان بازی زیبای استقلال و نفت تهران بود. در شرایطی که شاگردان پرویز مظلومی در جام حذفی هم مثل لیگ موفق شدند تیم منصوریان را شکست بدهند و به نیمه‌نهایی برسند، سرمربی نفت به شدت از دست رفتارهای یکی از اعضای کادر فنی حریف شاکی بود و برخوردهای مجید صالح را نقطه تاریک این بازی قلمداد کرد. دستیار مظلومی از نظر منصوریان دو اتهام داشت؛ یکی اینکه بعد از قطعی شدن پیروزی استقلال این برد را به شکل ناشایست و توهین‌آمیزی جشن گرفته و دیگری اینکه در حاشیه مسابقه سراغ علیرضا بیرانوند رفته و به او گفته: «در نفت می‌خواهند خرابت کنند.» منصوریان که به شدت از دست صالح عصبانی بود، بخش زیادی از نشست خبری‌اش را به انتقاد از این مربی اختصاص داد. او در حال برخورد انضباطی با بیرانوند است و به همین منظور در دو ماه گذشته از حضور وی در ترکیب اصلی استفاده نکرده، با این حال به جای حمایت شدن از سوی همکارانش، با چنین اتفاقی مواجه شده است.

خودش مشاوره خواست

صالح که بعد از بازی با نفت سکوت کرده بود و تنها می‌کوشید با عذرخواهی از نفتی‌ها به ماجرا پایان بدهد، دیروز سرانجام دفاعیاتش را با رسانه‌ها در میان گذاشت. او به سایت «ورزش‌سه» گفت: «خدا را گواه می‌گیرم و به تمام مقدسات قسم می‌خورم که اگر هم بیرانوند به سمت من آمد و حرف زد تنها به عنوان مربی و همکار به او مشاوره دادم و نه چیز بیشتر . چون در شأن و شخصیت من نیست که بخواهم جور دیگری رفتار کنم. به هر حال من مربی بیرانوند در تیم ملی بودم و او آمد که با من مشورت کند نه این که من بخواهم به سمت او بروم. بله من با بیرانوند صحبت کردم اما چیزهایی که مربیان نفت می‌گویند را به این بچه نگفتم. می‌توانید از خودش بپرسید. عین حرف‌هایی که به بیرانوند گفتم این بود که علیرضا تو گلر ملی هستی و باید رفتارت را در میادین مدیریت کنی. الان هم که از رفتار قبلی پشیمان هستی برو و ۴ تا بزرگ‌تر فوتبال را با خودت ببر تا عذرخواهی‌ات را باورکنند و این بزرگان برای تو ریش گرو بگذارند. ضمن اینکه در همین شرایط هم باید با انگیزه بالا تمرین کنی و خودت را آماده نگه داری چون بالاخره روزی می‌رسد که عذرخواهی و پشیمانی تو را باور کنند. به نظر شما این حرف‌ها بد است؟»

مردی با تفکرات نزدیک به گواردیولا!

مجید صالح که ظاهر موجهی هم دارد، عمدتا به عنوان یکی از مربیان جوان و علمگرای فوتبال ایران شناخته می‌شده؛ طوری که در طول یک دهه گذشته، پای ثابت برنامه‌های فنی و کارشناسی در تلویزیون ایران بوده است. با این وجود، صالح خیلی از مواقع در کانون حواشی عجیب و غریب قرار گرفته است. شاید آخرین نمونه از جنجال‌آفرینی‌های او مربوط به دربی ۸۱ بود؛ جایی که مربی استقلال به وقت‌های تلف شده بازی اعتراض کرد و به شکل عجیبی مدعی شد از بیرون می‌خواسته‌اند بازی پرسپولیس و استقلال را مساوی دربیاورند! در واقع صالح معتقد بود رفتار ترکی در محاسبه بیش از چهار دقیقه وقت تلف شده برای این بازی درست نبوده، در حالی که خود او ۴ هفته قبل‌تر در موردی مشابه، نظری کاملا متفاوت داشت. صالح بعد از تساوی استقلال و راه‌آهن در هفته هفتم گفته بود: «به نظرم داور باید زمان‌های از بین رفته در وقت‌های تلف شده را هم محاسبه و به آخر بازی اضافه می‌کرد!» مسلما چنین تناقضی تنها ظرف یک ماه، مورد بحث‌برانگیزی است. در مورد صالح اما ابهامات جدی‌تری هم وجود دارد. او در میانه‌های لیگ سیزدهم در اقدامی ناگهانی دستیاری قلعه‌نویی را رها کرد و به عضویت کادر فنی تیم ملی درآمد.

صالح معتقد بود باید به همراه تیم ملی در جام جهانی حاضر باشد و تجربه‌ای منحصر به فرد به دست بیاورد. او اما در کمال شگفتی زیر دست کی‌روش هم بند نشد و اندکی پیش از جام جهانی، تیم ملی را رها کرد! در آن زمان گفته می‌شد صالح به این دلیل که از سوی سرمربی پرتغالی اجازه نشستن روی نیمکت تیم ملی را پیدا نکرده تصمیم به کناره‌گیری گرفته است! جالب‌تر اینکه صالح پیش از این یک بار سابقه جدایی از ملوان در میانه‌های راه و یک بار هم سابقه قطع همکاری ناگهانی با تیم ملی امید را در کارنامه شگفت‌انگیزش داشته است. بد نیست بدانید دستیار فعلی مظلومی، زمانی هم با پپ گواردیولا مکاتبه کرده و پاسخی حیرت‌آور از وی گرفته است. صالح چند سال پیش گفته بود: «من فقط دوست دارم در خارج مربیگری کنم. شاید باورتان نشود من بعد از باخت بارسلونا به چلسی، در همان سالی که چلسی قهرمان اروپا شد، ایمیلی به گواردیولا نوشتم و جسارت کردم و در آن گفتم اگر فلان تغییر را در بازی انجام می‌دادی، نتیجه عوض می‌شد. او هم در پاسخ به من نوشت، فکر ما به هم نزدیک است. به نظر خودم هم باید این کار را می‌کردم. به هر حال شاید روزی همین مسایل پلی برای مربیگری من در خارج شود.»

واکنش مدیرعامل استقلال

درگیری‌های عجیب ایجاد شده بین مجید صالح و کادر فنی نفت تهران، واکنش مدیرعامل استقلال را هم در پی آورده است. خبرآنلاین دیروز از قول بهرام افشارزاده نوشت: «من این اتفاقات را اصلا نمی‌پسندم. البته با مجید صالح تماس گرفتم و او تاکید داشت خوشحالی بعد از پیروزی یا حرف‌ها و نصیحت‌هایی که به بیرانوند داشته، بدون تعمد بوده و اعتقاد داشت رفتار بدی نکرده اما همانجا به او توضیح دادم که نباید کاری کند که خدای ناکرده برای یکی مثل علیرضا منصوریان دلخوری ایجاد شود. مشی استقلال، همیشه احترام به همه پیشکسوتان و خانواده‌اش است. به هر حال ما بروز چنین دلخوری‌هایی را نمی‌پسندیم.»