جدیدترین نسل کامپیوترهای Raspberry Pi تنها 5 دلار قیمت دارد!

فارنت: بنیاد رزبری‌پای توانسته با عرضه بورد‌های هوشمند تجربه جدیدی را برای علاقه‌مندان کامپیوتر به ارمغان بیاورد، بورد‌های رزبری‌پای برای پروژه‌های درسی و تجربه‌های فردی بسیار مناسب است و در کنار کارآیی، این کیت‌ها قیمت کمی دارند و همین امر باعث محبوبیت آنها شده است، از قرار رزبری‌پای قصد دارد تولید این کیت‌ها را ادامه دهد و حالا نسل جدید کامپیوترهای رزبری‌پای تنها ۵ دلار دارد!

بنیاد انگلیسی رزبری‌پای، بورد جدید خود را که رزبری‌پای زیرو نام دارد رونمایی کرد، همان‌گونه که اشاره شد این بورد تنها ۵ دلار قیمت دارد. جالب اینجاست که در کنار قیمت ارزان، بورد جدید رزبری‌پای زیرو آنقدر هم از لحاظ سخت‌افزاری ضعیف نیست. پردازنده Broadcom BCM۲۸۳۵ که در فرکانس یک گیگاهرتز کار می‌کند در این بورد جدید نقش قلب تپنده را ایفا می‌کند، ۵۱۲ مگابایت رم، درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی، درگاه خروجی HDMI از نوع مینی که رزولوشن فول‌اچ‌دی را با ۶۰ فریم در ثانیه پشتیبانی می‌کند به همراه درگاه‌های میکرو یو‌اس‌بی نظیر آنچه در سایر بورد‌های رزبری‌پای شاهد بودیم را می‌توان برای مشخصات سخت‌افزاری رزبری‌پای زیرو نام برد. بد نیست بدانید بورد‌های رزبری‌پای از لحاظ ابعاد نیز به کوچک بودن معروف هستند، رزبری‌پای جدید نیز این قانون را حفظ کرده و ۶۵ میلی‌متر در ۳۰ میلی‌متر ابعاد دارد، به این ترتیب از لحاظ مقایسه می‌توان گفت که اندازه‌‌ای کمتر از کارت اعتباری دارد. پردازنده به کار رفته در این بورد جدید نسبت به نسل اول خود از لحاظ سرعت ۴۰ درصد سریع‌تر است اما باز هم توقع انجام محاسبات حرفه‌ای را نمی‌توان داشت.

بنیاد رزبری‌پای معتقد است رزبری‌پای زیرو، سیستم‌عامل رزبری‌پای را به راحتی اجرا می‌کند، این سیستم‌عامل یکی از توزیع‌های گنو/ لینوکس است که به‌صورت اختصاصی برای بورد‌های این بنیاد طراحی شده است، به این ترتیب اجرای اپلکیشن‌هایی نظیر Scratch، Minecraft و Sonic Pi با رزبری‌پای زیرو به راحتی انجام می‌شود.کاهش قیمت بورد رزبری‌پای باعث شده تا این بورد از درگاه استاندارد یو‌اس‌بی و شبکه‌ محروم باشد به این ترتیب باید به‌صورت جداگانه این تجهیزات جانبی خریداری شود. بنیاد رزبری‌پای توصیه کرده اگر در حال حاضر از بورد رزبری‌پای استفاده می‌کنید، ابتدا کارت میکرو‌اس‌دی را روی این بورد تنظیم کرده و سپس آن را برای رزبری‌پای زیرو پورت کنید. در حال حاضر این بورد جدید در انگلستان و آمریکا به فروش رسد. با توجه به محبوبیتی که این بورد در کشور ما دارد به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد زربری‌پای زیرو خواهیم بود.