گروه بنگاه‌ها: همایش بیست و دوم بر بررسی چالش‌ها و الزامات توانگری مالی و مدیریتی در شرکت‌های بیمه استوار است و توانگری مالی و توانمندی مدیریتی در بوته نقد و بررسی کارشناسان و مدیران قرار خواهد گرفت و پژوهشکده بیمه در خصوص رتبه‌بندی کارکنان کلیدی و مدیران عملیاتی شرکت‌های بیمه گزارشاتی تهیه کرده و پیشنهاد رتبه‌بندی افراد کلیدی و مدیران عملیاتی به بیمه مرکزی ارائه کرده است.

به گزارش ریسک نیوز، امیر صفری، رئیس پژوهشکده بیمه، طی یک نشست خبری که به مناسبت برگزاری بیست‌ودومین همایش بیمه و توسعه برگزار شد، ضمن تاکید بر اثربخشی بیست و یک همایش پیشین به تشریح دو محور اساسی همایش پیش‌رو پرداخت و گفت: همایش بیست‌ودوم بر بررسی چالش‌ها و الزامات توانگری مالی و مدیریتی در شرکت‌های بیمه استوار است و توانگری مالی و توانمندی مدیریتی در بوته نقد و بررسی کارشناسان و مدیران قرار خواهد گرفت. وی در عین حال به علل گزینش محور توانگری مالی در همایش بیست و دوم اشاره و اذعان کرد: از زمانی که تعرفه‌ها حذف و آزادسازی نرخ‌ها در صنعت بیمه عملیاتی شد، نظارت مالی به‌عنوان جانشین نظارت تعرفه‌ای مدنظر قرار گرفت که بدون‌شک سنجش توانگری مالی شرکت‌ها جایگاه ویژه‌ای در نظام نظارتی مالی ایفا می‌کند.

وی از آئین‌نامه ۶۹ مصوبه سال ۹۰ شورای‌عالی بیمه به‌عنوان نقطه عطفی در پیاده‌سازی نظارت مالی یاد کرد و متذکر شد: از آن سال تاکنون چند دوره توانگری مالی شرکت‌ها سنجیده شد و بدون شک اکنون وقت بازنگری و بررسی چالش‌ها و الزامات آن فرا رسیده است. صفری طی این نشست بر ارزیابی مفاد مندرج در آئین‌نامه مذکور و بررسی نقاط ضعف آن طی همایش بیمه و توسعه تاکید کرد و یادآور شد: در نظر داریم در این همایش در قالب مقالات و میزگرد‌های مختلف به ارزیابی این آئین‌نامه پرداخته و پیشنهادهایی برای بهبود آن ارائه شود تا نهایتا از طریق شورای‌عالی بیمه مصوبات لازم در بازنگری این آئین‌نامه ابلاغ شود. وی به توانمندی مدیریتی به‌عنوان محور اصلی دیگر همایش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: موضوع همایش ترکیبی از توانمندی‌های مالی و مدیریتی اعلام شده تا ضمن بررسی این دو محور راهکارهایی ارائه شود.صفری در خصوص اقدامات پژوهشکده در حوزه بازنگری توانگری مالی اظهار کرد: ضرایب ریسک محاسبه شده و به بیمه مرکزی ارسال شده اما هنوز نتیجه نهایی اعلام نشده است.

رئیس پژوهشکده بیمه در پاسخ به سوال خبرنگار ریسک نیوز درخصوص نحوه ورود همایش بیستم و دوم به محور توانمندی مدیریتی به‌عنوان یک محور اساسی گفت: یکی از آئین‌نامه‌های مرتبط با این محور، آئین‌نامه ۹۰ (آیین‌نامه احراز صلاحیت حرفه‌ای مدیران بیمه‌ای) است که با بحث توانمندی مدیریتی ارتباط مستقیم دارد که علاقه‌مندیم از طریق همایش پیش‌رو هر پیشنهاد موثر و مفیدی را دریافت کنیم و به تحلیل و بررسی بپردازیم.وی در پاسخ به این سوال که پژوهشکده بیمه به‌طور مشخص در این زمینه چه مطالعاتی انجام داده، پاسخ داد: یکسری مطالعات در دست انجام است و یکسری گزارشات اولیه به بیمه مرکزی ارسال شده که البته گزارشات نهایی نیز در مرحله پایانی جهت ارسال به بیمه مرکزی قرار دارد و با اتمام پژوهش و نهایی شدن آن، اخبار مربوطه در سایت پژوهشکده منتشر می‌شود.

صفری در ادامه عنوان کرد: پژوهشکده بیمه در خصوص رتبه‌بندی کارکنان کلیدی و مدیران عملیاتی شرکت‌های بیمه گزارشاتی تهیه کرده و پیشنهاد رتبه‌بندی افراد کلیدی و مدیران عملیاتی به بیمه مرکزی ارائه شده؛ اما اینکه شورای‌عالی بیمه بخواهد بر این اساس سیاست‌گذاری کند، هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه ضمن ارزیابی و اعلام‌نظر کارشناسی در خصوص آئین‌نامه فعلی توانگری مالی، تصریح کرد: آئین‌نامه ۶۹ توانسته از ظرفیت‌های موجود استفاده کند اما در عین حال نقاط ضعفی نیز دارد که باید بدان پرداخته شود. وی با بیان اینکه آئین‌نامه ۶۹ مبتنی بر ریسک شرکت‌های بیمه تدوین شده که مهم‌ترین نقطه قوت آن محسوب می‌شود، در عین حال بر این نکته نیز تاکید کرد که ریسک عملیاتی که با توانمندی‌های مدیریتی شرکت‌ها در ارتباط است، در این آئین‌نامه پوشش داده نشده است که البته باید گفت داده و اطلاعات کافی برای اندازه‌گیری ریسک عملیاتی شرکت‌های بیمه موجود نیست، به همین دلیل سیستم مبتنی بر ریسک بدون در نظرگرفتن ریسک عملیاتی اعمال شد. وی خبر داد: در طرح پژوهشی اخیر ریسک عملیاتی و مدیریتی نیز لحاظ شده و خطاهای مدیریتی نیز پوشش داده شده که تا پایان آذر به بیمه مرکزی ارسال می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا داده‌های موجود جهت پوشش ریسک عملیاتی کافی است، خاطرنشان ساخت: دیتاهای موجود روش مورد نظر را پوشش می‌دهدو براساس داده‌های در اختیار، ریسک عملیاتی اندازه‌گیری می‌شود.

صفری با بیان اینکه درآئین‌نامه‌های توانگری استاندارد در جهان موسسات عمرو غیرعمر و اتکایی و غیراتکایی منفک می‌شود، تصریح کرد: اگر شورای‌عالی بیمه به این نتیجه برسد که برای بیمه‌گران اتکایی آئین‌نامه توانگری مجزا تدوین کند، این کار عملیاتی خواهد شد. رئیس پژوهشکده بیمه با بیان اینکه قصد داریم در این گردهمایی بزرگ بر نحوه سیاست‌گذاری‌های صنعت اثرگذار باشیم، از وجود افراد آکادمیک و خبره در کنار یکدیگر در ترکیب شورای سیاست‌گذاری همایش خبر داد و اذعان داشت: امسال علاوه‌بر بیمه مرکزی و پژوهشکده بیمه، سندیکای بیمه‌گران نیز در برگزاری این همایش نقش‌آفرینی می‌کند. صفری با اشاره به شرکت ۲۵۰۰ نفر در همایش مذکور از دریافت ۱۳۵ مقاله تخصصی خبر داد و گفت: کمتر از ۲۰ مقاله جهت ارائه در همایش انتخاب شده که البته باید گفت بیش از ۸۰ درصد مقالات ارسالی در حوزه توانگری مالی نگاشته شده است. صفری در ادامه از حضور پروفسور «کارل ون‌هال» به‌عنوان یک شخصیت اجرایی و علمی کشور بلژیک در سمینار خبر داد و خاطرنشان ساخت: وی استاد دانشگاه لوون بلژیک و استاد افتخاری دانشگاه فرانکفورت آلمان است که ۹ سال تجربه مدیریت هیات اجرایی توانگری مالی اروپا را در کارنامه خود دارد و از سخنرانان کلیدی همایش محسوب می‌شود.