دنیای اقتصاد: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: براساس پیش‌بینی محافل تخصصی بین‌المللی، بالاترین رشد اقتصادی در تمام منطقه، شمال آفریقا و خاورمیانه از سال آینده متعلق به ایران خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران که برای شرکت در نشست وزیران اقتصاد و تجارت کشورهای اسلامی در استانبول به‌سر می‌برد، در پاسخ به این سوال که در شرایط گذر از تحریم، شرایط اقتصادی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید، افزود: همان طوری که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند، اقتصاد مقاومتی؛ اقتصادی است درون‌زا و در عین حال برون‌گرا، به این معنا که ما سعی می‌کنیم بنیان‌های تولید را در داخل قوی کنیم و از همه فرصت‌ها و قابلیت‌های درونی کشور بهره‌برداری کنیم و در عین حال از فرصت‌های موجود در اقتصاد بین‌الملل باید بهره‌گیری کنیم و زمینه رشد سریع‌تر و بالاتر کشور را فراهم کنیم. طیب نیا اضافه کرد: تجربه سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بین رشد نرخ اقتصادی با توسعه صادرات و با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های خارجی ارتباط نزدیکی وجود دارد، حذف تحریم‌ها در آینده نزدیک فرصت‌های قابل‌ملاحظه‌ای برای ما فراهم می‌کند، صادرات کالاهای تولیدی ایران به بازارهای خارجی را تسهیل می‌کند و امکان جذب سرمایه فناوری‌های جدید از خارج کشور را برای ما مهیا می‌سازد. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه تصریح کرد با حذف تحریم‌ها این امکان فراهم خواهد شد، از امکانات و منابعی که در خارج از کشور داریم و در حال حاضر مسدود است و قابلیت استفاده ندارد، استفاده کنیم. وی افزود: این امر امکان صادرات بیشتر نفت و در عین حال پیش فروش نفت را فراهم می‌کند و در زمینه مبادلات بانکی، بیمه‌ای، کشتیرانی نیز تسهیلات قابل‌ملاحظه‌ای برای ما فراهم می‌کند که هزینه مبادلاتی ما را کاهش می‌دهد.


طیب نیا اضافه کرد: مجموعه این عوامل قطعا روی رشد اقتصادی ما تاثیر مثبت و معناداری خواهد داشت و مقابله با تورم و شرایط رکودی را برای ما بسیار ساده‌تر می‌کند. وزیر اقتصاد گفت: در مجموع محافل بین‌المللی و کارشناسان، آینده روشنی را برای اقتصاد ایران پیش‌بینی می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی محافل تخصصی بین‌المللی، بالاترین رشد اقتصادی در تمام منطقه، شمال آفریقا و خاورمیانه از سال آینده متعلق به ایران خواهد بود. طیب نیا در پاسخ به سوال دیگری در باره برنامه کار نشست وزیران اقتصاد و تجارت کشورهای اسلامی (کمسک) در استانبول گفت: محور اصلی این نشست دو روزه مشکلات و موانعی است که کشورهای اسلامی در مسیر توسعه با آن مواجهند و یکی از مهمترین این مشکلات بحث تامین مالی فعالیت‌های توسعه است. وی افزود: در این اجلاس و در کمیته‌های مربوطه مسائل مربوط به توسعه، تامین مالی، مسائل مربوط با مقابله با فقر، مسائل کشاورزی، صنعت و گردشگری مورد بحث قرار می‌گیرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان گفت: در جلسه چهارشنبه قرار شد که اجلاس گردشگری و سلامت در سال آینده میلادی در ایران تشکیل شود و همین طور کنفرانسی برای بررسی مسال مالی رشد و توسعه برگزار خواهد شد که با توجه به تجربه موفقی که ایران در سال‌های اخیر داشته، قرار شد از ایران نیز برای شرکت در این اجلاس دعوت شود.