یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
بازار سهام

برآیند منفی عوامل بر شاخص
دیروز، شاخص کل بورس با افت ۹۹ واحدی (۱۶/ ۰ درصدی) در ۶۲ هزار و ۶۳۵ واحد ایستاد. نمادهای «وغدیر» و «تاپیکو» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. همچنان افت قیمت جهانی فلزات پایه و نفت چشم‌انداز بورس را مبهم کرده است. رکود صنایع داخلی با ایجاد تردیدهایی نسبت به سودآوری سهام شرکت‌ها، حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های کم‌ریسک‌تر را رقم زده است؛ به‌صورتی که هفته گذشته استقبال گسترده معامله‌گران از اوراق صکوک با سودآوری مشخص را در شرایط رکود بازار سهام شاهد بودیم؛ اما رشد ۷/ ۸ درصدی نرخ دلار از ابتدای سال و عبور از سطح ۳۶۰۰ تومانی، چشم‌انداز بهبود سودآوری شرکت‌های صادرات‌محور که نیمی از شرکت‌های بورسی را تشکیل می‌دهند، ارائه می‌دهد. امری که با چشم‌انداز رفع تحریم‌ها و سیاست‌های انبساطی دولت خوش‌بینی‌هایی را نسبت به آینده بورس به وجود آورده است.

بازار ارز

دلار در میانه کانال 3600 تومان
دیروز، هر دلار آمریکا با رشد ۲۵ تومانی به نرخ ۳۶۵۵ تومان معامله شد. روند صعودی نرخ دلار از شنبه گذشته آغاز شد و روز سه‌شنبه عوامل رشد تقاضا، مقاومت سطح ۳۶۰۰ تومانی را شکست. نرخ کنونی دلار، شرایط احتیاطی را در میان معامله‌گران به وجود آورده است. اما عواملی که رشد نرخ دلار را رقم زدند، همچون افزایش تقاضای زائران و افزایش تقاضا با نزدیک شدن به ماه ژانویه، همچنان در بازار موجود هستند. علاوه بر این، تقویت شاخص دلار و تضعیف ارزش پول کشورهای همسایه، علاوه بر ناآرامی‌های ترکیه که عامل افت ارزش لیر شده بود، با ایجاد فضای روانی افزایش تقاضای آربیتراژ، خود عامل دیگر رشد تقاضا است. در شرایط کنونی، با وجود شرایط احتیاطی انتظار مقاومت در مقابل رشد می‌رود؛ اما تداوم افزایش تقاضا مانعی در برابر افت نرخ‌ها است.

بازار سکه

غلبه افت اونس بر رشد دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت ۹۰۷ هزار تومان معامله ‌شد. افت نزدیک به ۱۵ دلاری اونس طلای جهانی، کاهش قیمت سکه را رقم زد. اونس طلا با قرار گرفتن در کمترین قیمت در نزدیک به ۶ سال گذشته همچنان در فضای «خرسی» به سر می‌برد. اما رشد نرخ دلار، تا حدودی اثر افت قیمت اونس را تعدیل کرد. همچنان با وجود تداوم رشد تقاضا در بازار ارز، نوسان شدید آن در نرخ‌های کنونی دور از انتظار است. همچنین ضعف تقاضا به علت قرار داشتن در ایام عزاداری اربعین در کنار انتظار پایین ماندن قیمت اونس طلا، از جذابیت سکه برای معامله‌گران کاسته و حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی) را حفظ کرده است؛ هرچند ممکن است کف ۹۰۰ هزار تومانی از قیمت‌ سکه در مقابل ریزش بیشتر حمایت کند.

بازار طلای جهانی

ششمین هفته نزول اونس
اونس طلای جهانی برای ششمین هفته متوالی نزولی شد و افت هفتگی ۲ درصدی را به ثبت رساند. بالا بودن شاخص دلار و قرار گرفتن آن نزدیک به بیشترین مقدار از ژوئن ۲۰۰۳، همچنان عامل فشار بر اونس است. اونس در ساعاتی از روز جمعه به کمترین قیمت (۱/ ۱۰۵۱ دلار) از فوریه ۲۰۱۰ رسید. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه دسامبر، افزایش احتمال تشدید سیاست انبساطی بانک مرکزی اتحادیه اروپا در نشست روز پنج شنبه این نهاد، همچنین احتمال اتخاذ سیاست انبساطی توسط بانک ملی سوئیس عوامل تقویت شاخص دلار هستند. هم‌اکنون میزان افزایش نرخ بهره محل ابهام است که در نشست ۱۵ و ۱۶ دسامبر فدرال رزرو می‌تواند مشخص شود. در این هفته آمارهای اقتصادی شامل شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای و روز جمعه آمار مهم اشتغال ماه نوامبر این کشور می‌توانند بر اونس تاثیر بگذارند.

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از اوج
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۲ (تسه ۹۲۱۲) با رشد یک درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۵۲۳ تومان معامله شد. شاهد افت قیمت «تسه»‌ها پس از رسیدن به قیمت ۱۸ شهریور هستیم. رشد قیمت این اوراق به معنای افزایش نرخ سود واقعی تسهیلات مسکن است؛ به همین دلیل شاهد مقاومت این اوراق در مقابل افزایش بیشتر قیمت هستیم. همچنین خوش‌بینی‌هایی که نسبت به شفاف شدن جزئیات وام جدید ۶۰ میلیون تومانی ایجاد شده بود، با به تعویق افتادن جلسه شورای پول و اعتبار و امکان طولانی شدن روند شفاف‌سازی، عامل دیگر کاهش اقبال به اوراق موجود است. تصویب طرح تضمین فروش قسطی مسکن از طریق بانک مسکن توسط بانک مرکزی و افزایش سقف وام مسکن، خوش بینی‌هایی برای خروج مسکن از رکود ایجاد کرد. این امر، علاوه بر قیمت‌های کنونی مسکن، جذابیت وام مسکن را بیشتر کرده است.

بازار نفت

افت آرام هفتگی در بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۴۵/ ۰ درصدی به قیمت ۷۱/ ۴۱دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به بیشترین میزان در ۸ ماه گذشته، علاوه بر عوامل بنیادین عامل تداوم فشار بر قیمت نفت است. افزایش ذخیره نفت تجاری آمریکا برای نهمین هفته متوالی و افزایش ۸/ ۱ میلیون بشکه موجودی در پایانه کوشینگ اوکلاهاما، نگرانی‌ها از مازاد عرضه را تشدید کرده است. از سمت تقاضا، چشم انداز تقاضای چین همچنان تیره است. افت ۵ درصدی سهام چین روز جمعه در سایه کاهش سودآوری شرکت‌های صنعتی و مشکلات داخلی مربوط به بازار سهام این کشور، چشم‌انداز اقتصادی این کشور را تیره‌تر کرد. با اینکه خوش‌بینی‌ها برای کاهش تولیدات نفت‌های غیرمتعارف در سایه قیمت‌های پایین نفت وجود دارد؛ به‌صورتی که گزارش بیکرهیوز از کاهش هفتگی ۹ دکل خبر می‌دهد اما امکان جایگزینی تولیدات غیرمتعارف نفت توسط اوپک پابرجا است.