ختم غائله!

گروه ورزش: سرانجام بعد از مدت‌ها کشمکش و درگیری، قرارداد کرار جاسم با باشگاه استقلال فسخ شد تا این بازیکن عراقی عصر دیروز تهران را به مقصد نجف ترک کند. در تمام طول این مدت ارکان مختلف باشگاه استقلال روی قطع همکاری با کرار اصرار داشتند، اما پرویز مظلومی مخالف این ماجرا بود و سعی می‌کرد هرطور شده هافبک تیمش را در استقلال نگه دارد. در نهایت اما زور آقای سرمربی به بقیه مسوولان باشگاه نرسید.

وقتی شنبه‌شب بهرام افشارزاده در گفت‌وگو با شبکه خبر رسما اعلام کرد توافق‌ها انجام شده و برگ فسخ قرارداد جاسم آماده است، دیگر مشخص شد همه چیز تمام شده. در نهایت ظهر دیروز اسناد هم به امضا رسیدند تا کار خاتمه‌یافته تلقی شود. دیروز کرار ابتدا راهی وزارت ورزش شد و با مدیرعامل آبی‌ها که سرپرست حوزه وزارتی این مجموعه است ملاقات کرد و پس از آن در محل باشگاه استقلال حاضر شد تا رضایتنامه‌اش را بگیرد. آن‌طور که خبرگزاری‌ها نوشته‌اند، کرار بخشی از مطالباتش را به باشگاه بخشیده و بعد از واگذار کردن خانه و اتومبیلش، برگ تسویه حساب را دریافت کرده است. این نقطه پایان دور دوم همکاری جاسم با استقلال بود. او که یک بار در میانه‌های لیگ یازدهم به‌خاطر درگیری با مجتبی جباری ناچار به ترک باشگاه شده بود، این مرتبه نیز یک جدایی عجیب و نابهنگام دیگر را تجربه کرد؛ آنچه شاید نشان می‌دهد معامله استقلالی‌ها با این بازیکن هیچ‌وقت جور نمی‌شود!

میراث نامبارک قلعه‌نویی

کرار را امیر قلعه‌نویی در آغاز لیگ چهاردهم به استقلال برگرداند. سرمربی استقلال قصد داشت با استفاده از مهارت این هافبک عراقی، ناکامی عجیبش در لیگ سیزدهم را جبران کند. امیرامیدوار بود کرار در اثر مرور زمان اصلاح شده باشد، اما خیلی زود مشخص شد چنین اتفاقی رخ نداده است. کرار از همان هفته‌های ابتدایی فصل گذشته شروع به حاشیه‌سازی کرد. صحنه‌هایی مثل اخراج بحث‌برانگیز او در بازی با سایپا یا کارت زرد شگفت‌انگیزی که مقابل تراکتورسازی گرفت و به‌خاطرش دربی ۷۹ را از دست داد، بخشی از فرازهای مهم بازی کرار تحت نظر قلعه‌نویی را تشکیل می‌دهد. در نهایت جاسم چندان به کار امیر نیامد؛ چنان که تیم او در پایان فصل با یک رده نزول نسبت به سال گذشته روی پله ششم قرار گرفت. به علاوه استقلال هر دو دربی لیگ را باخت تا قلعه‌نویی ناکام‌ترین فصل دوران مربیگری‌اش را بگذراند. امیر از استقلال رفت، اما میراث او ماند. پرویز مظلومی در بدو ورود به باشگاه در تصمیمی بحث‌برانگیز اقدام به تمدید قرارداد کرار کرد و گفت به تنهایی قادر است حاشیه‌های این بازیکن را مدیریت کند؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد و دیروز با جدایی رسمی جاسم از آبی‌ها به پایان رسید.

فقط 238 دقیقه!

کرار جاسم در این فصل تنها ۲۳۸ دقیقه برای استقلال بازی کرد که آماری کاملا ناامیدکننده است. از همه بدتر اینکه آبی‌ها بهترین نتایج‌شان را در غیاب هافبک عراقی گرفتند. جاسم تنها در دو بازی لیگ پانزدهم فیکس بود که اولی با پیروزی ناپلئونی برابر سیاه‌جامگان و دومی با تساوی بحث‌برانگیز مقابل تیم ۱۰ نفره راه‌آهن همراه بود. اگر استقلال در حال حاضر بر صدر جدول رده‌بندی لیگ تکیه زده یا در جام حذفی به نیمه‌نهایی رسیده،‌ بی‌تردید کمترین سهمی از این موفقیت متعلق به کرار نیست. او حالا از استقلال جدا می‌شود تا هم مدیریت باشگاه از شر غرولندهایش در امان بماند و هم پرویز مظلومی با خیال راحت به یک جایگزین مطمئن و کارآمد فکر کند.

پول کرار به خودمان مربوط است!

جدایی کرار جاسم از استقلال اما با نقاط ابهام زیادی همراه بود. یکی از این موارد، مربوط به رقمی است که این بازیکن عراقی از آبی‌پوشان دریافت کرده است. مدیرعامل استقلال درباره مبلغی که استقلال به کرار بابت جدایی پرداخت کرد، می‌گوید: «این یک مساله شخصی است و به خودمان مربوط است. در این باره صحبتی ندارم!» بهرام افشارزاده در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کند نگه‌داشتن جاسم در ابتدای فصل غلط بوده، به سایت کاپ می‌گوید: «اتفاقی است که افتاده و لازم نمی‌بینم بیشتر از این درباره کرار صحبت کنم. باید به جلو نگاه کنیم و به کرار فکر نکنیم.» پیشکسوت سرشناس استقلال اما در این رابطه مواضع تندی دارد. حسن روشن که در ماه‌های گذشته یکی از منتقدان سرشناس کرار بود، راجع‌به جدایی این بازیکن می‌گوید: «چند روزی می‌شود که قرار بود پرونده کرار را ببندند و خدا را شکر دیروز این اتفاق افتاد. این بازیکن شخصیت استقلال را زیر سوال برده بود. او هر کاری می‌خواست انجام می‌داد و این، توهین به بازیکنان ایرانی بود. با رفتن این آدم، استقلال و بازیکنانش آرامش پیدا کردند. مطمئن باشید حالا استقلال بهتر و زیباتر بازی می‌کند. اگر قرار است بازیکن خارجی بیاید، باید سطح و کیفیتش بالاتر از بقیه باشد.»

معاوضه کرار با بازیکن گسترش؟

حالا اما مساله مهم به آینده کرار جاسم مربوط می‌شود. خیلی‌ها معتقدند با توجه به اینکه او بهترین بازی‌هایش را برای تراکتورسازی و زیرنظر فراز کمالوند انجام داد، حالا هم ممکن است به گسترش فولاد برود و با بازیکنی از این تیم معاوضه شود. داریوش شجاعیان که یکی از پدیده‌های تکنیکی این فصل بوده و بارها علاقه‌اش به استقلال را علنی کرده، در عضویت گسترش فولاد تبریز است و به تازگی با مسوولان این باشگاه دچار اختلاف شده است. فراز کمالوند در نشست خبری پیش از بازی با سپاهان در مورد شجاعیان این‌طور حرف زد: «تاکنون در مورد هیچ بازیکنی به ویژه شجاعیان هیچ صحبتی با ما نشده است و من تمام این صحبت‌ها را تکذیب می‌کنم. تمام اینها حرف است. ضمن اینکه ما در کادر فنی گسترش از عملکرد شجاعیان رضایت نداریم. او در هفته‌های اخیر و بعد از رفتن به برنامه نود افت فاحشی کرده و اصلا شجاعیان ابتدای فصل نیست. به خود او هم اعلام کردیم اگر این روند ادامه پیدا کند او را روی نیمکت منتقل می‌کنیم.» حالا باید دید با وضعیتی که پیش آمده، کرار و شجاعیان جابه‌جا خواهند شد یا نه؟ هرچند این اواخر نقل قولی از جاسم منتشر شد مبنی بر اینکه او دیگر در ایران توپ نخواهد زد.