رضا اخلاق پور
صنعت فولاد کشور یکی ازصنایع ارز آور برای کشور محسوب می شود .اما در حال حاضر این صنعت با مشکلات و مسایل مختلفی برای صادرات مواجه است . کاهش نرخ رشد اقتصادی چین باعث شده تا صادرات فولاد به این کشور که یکی از بزرگترین واردکنندگان و مصرف کنندگان فولاد در جهان است ،کاهش یابد. موضوعی که در کنارنبودن زیر ساخت های لازم برای صادرات ،هزینه بالای حمل و نقل ،عدم امکان گشایش اعتبار اسنادی "ال سی "وهمچنین عدم ثبات در سیاست های مختلف اقتصادی و...بر میزان صادرات فولاد تاثیر گذاشته و باعث کاهش قدرت رقابت پذیری و صادرات فولاد کشور شده است . با توجه به اینکه فولاد در صنایع مختلفی از جمله صنعت خودرو ،تولید لوازم خانگی و...کاربرد دارد بدیهی است در صورت تداوم رکود و کاهش میزان تولید و فروش محصولات این صنایع ،تقاضا برای مصرف فولاد در داخل کشور نیز با کاهش مواجه می شود .موضوعی که در کنار کاهش تقاضای جهانی برای خرید فولاد ، می تواند باعث کاهش میزان تقاضا وبه تبع آن کاهش میزان تولید،فروش و سودآوری شرکت های مختلف فولادسازی کشور شود .


کاهش مجدد قیمت جهانی سنگ آهن
قیمت سنگ آهن در بازار های جهانی با نوسان و کاهش مواجه شده است .موضوعی که در صورت تداوم در کنار افزایش هزینه های شرکت های تولیدکننده سنگ آهن در سال جاری از جمله افزایش هزینه های حامل های انرژی ،هزینه های مالی و... می تواند بر سود آوری شرکت های مختلف تولید کننده سنگ آهن تاثیر گذار باشد و باعث کاهش سودآوری و حتی تعدیل منفی برخی از نمادهای سنگ آهنی در بورس و بازار سرمایه شود .

توجه به برنامه ششم توسعه برای رونق اقتصادی
دولت باید هر ساله بودجه عمومی سال آینده کشور را در راستای تحقق برنامه ها واهداف برنامه ششم توسعه ،تنظیم وتا ۱۵ آذر ماه برای بررسی و تصویب به مجلس ارایه نماید ،اما تاکنون برنامه ششم توسعه، که مبنا و زیربنای تهیه و تنظیم برنامه بودجه عمومی سال آینده کشور است، تصویب نشده است . این در حالی است که برنامه های پنجساله توسعه ،برنامه ای است که علاوه بر استفاده از آن در تنظیم بودجه عمومی سالانه، برای فعالان اقتصادی نیز حایز اهمیت است .چرا که بسیاری از فعالان اقتصادی ومدیران بنگاه های اقتصادی،برنامه های میان مدت و کوتاه مدت بنگاه های اقتصادی خود را بر اساس برنامه هاواولویت هایی که دولت در برنامه پنجساله توسعه در نظر گرفته است ، تنظیم می نمایند. بنابراین با توجه به اهمیت برنامه های پنجساله توسعه ،لازم است تا مسئولین هر چه سریع تر نسبت به تهیه و تصویب برنامه ششم توسعه اقدام نماید تا هم بودجه سال آینده کشور در راستای تحقق اهداف برنامه ششم توسعه تصویب شود و هم فعالان اقتصادی و بازار سرمایه بتوانند با توجه به سیاست ها واولویت های اقتصادی دولت دربرنامه ششم توسعه،برای فعالیت های اقتصادی خود برنامه ریزی نمایند.

تاثیر کاهش قیمت نفت بر فعالیت های اقتصادی
در حالی قیمت نفت در بودجه سال جاری حدود۷۰دلار پیش بینی شده ،که در حال حاضر به حدود ۴۰ دلار رسیده است .موضوعی که در صورت تداوم کاهش قیمت جهانی نفت می تواند باعث کسری احتمالی بودجه شود. بنابراین لازم است تا دولت در صورت لزوم برنامه های خود را برای جبران کسری بودجه در ماه های باقی مانده از سال جاری ،در قالب متمم بودجه برای تصویب به مجلس ارایه دهد تا بر اساس آن مشخص شود که دولت با چه برنامه و یا راهکارهایی می خواهد کسری احتمالی را جبران نماید. اما تاکنون دولت برنامه و سیاست های خود را برای جبران کسری احتمالی بودجه اعلام نکرده ، این درحالی است که هریک از راهکارها وبرنامه ها وسیاست هایی راکه دولت برای جبران کسری بودجه بکار ببرد، می تواند بر روی پارامترهای مختلف اقتصادی ،میزان نقدینگی،نرخ تورم ،نرخ ارز و...تاثیرگذار باشد . سیاست ها و برنامه هایی از قبیل انتشاراوراق مشارکت ، تزریق ارز به بازار آزاد ، افزایش سیاست های انقباضی و به تبع آن کاهش مخارج عمومی ویا برداشت از صندوق ذخیره ارزی، برخی از راهکارهایی هستند که دولت می تواند برای جبران کسری بودجه از آنها استفاده کند؛ راهکارهایی که هرکدام از آنها می تواند بر پارامترهای اقتصادی تاثیرات متفاوتی داشته باشد.بنابراین لازم است دولت با ارایه به موقع متمم بودجه ،نسبت به اعلام برنامه های و راهکارهای خود برای جبران کسری احتمالی بودجه اقدام نماید تا فعالان اقتصادی بتوانند بر اساس برنامه ها دولت برای جبران کسری احتمالی بودجه و تاثیر آنها بر پارامترهای مختلف اقتصادی برای فعالیت های اقتصادی خود برنامه ریزی نمایند .

کاهش وابستگی به نفت ،عامل رونق اقتصادی
یکی از عارضه های اقتصاد کشور وابستگی درآمدهای بودجه به درآمدهای نفتی است .درآمدی که نوسان های قیمتی آن می تواند به شدت بر درآمدهای بودجه تاثیر گذار باشد. بنابراین لازم است تا مسئولین ،با اتخاذ تدابیری از جمله شناسایی درآمدهای جایگزین به جای درآمدهای نفتی ازقبیل افزایش منطقی درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایه های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید ویا کاهش معافیت های مالیاتی غیر ضروری و...وابستگی بودجه را به درآمدهای نفتی کاهش دهند، تا درصورت نوسان ویا کاهش قیمت جهانی نفت خام،بودجه با کاهش درآمد و احتمالآ کسری مواجه نشود، چرا که کسری احتمالی بودجه می تواند باعث کاهش مخارج عمومی و بودجه پروژه های عمرانی دولت شود و همچنین بر میزان نرخ تورم و رکود ونیز برعملکرد وسودآوری بخش های مختلف اقتصادی کشور تاثیر گذار باشد .