15 مصوبه برای توسعه و آبادانی پاوه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: استاندار کرمانشاه به همراه هیاتی از مدیران استانی در سومین سفر شهرستانی خود راهی پاوه شد تا راهکارهای توسعه اقتصادی این شهرستان با حضور مسوولان مورد بررسی قرار گیرد.

پاوه از شهرهای شمالی کرمانشاه است که در مجاورت مرز عراق قرار دارد و به‌دلیل ساختار پلکانی خود ملقب به شهر هزار ماسوله است.این شهر با قدمت تاریخی بیش از سه هزار سال، به فاصله ۱۱۵ کیلومتری از کرمانشاه و ۴۵ کیلومتری تا نقطه صفر مرزی قرار داشته و حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت را نیز در خود جای داده است. پاوه و منطقه اورامانات به‌دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را دارند و از ظرفیت‌های خوبی در این زمینه برخوردار هستند.

بازدید از بیمارستان و طرح آبرسانی

استاندار کرمانشاه در بازدید از بیمارستان ۶۴ تختخوابی پاوه اعلام کرد: این بیمارستان با ۷۸ درصد پیشرفت تابستان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. براساس اعلام مقامات محلی این طرح در زمینی به مساحت ۸۵۲۹ مترمربع احداث شده و در سال جاری ۲۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرده و برای تکمیل به ۱۴۰ میلیارد ریال بودجه دیگر نیاز دارد.اسدالله رازانی در ادامه با حضور در ایستگاه پمپاژ طرح آبرسانی به پاوه از چشمه هانی‌کوان دیدن کرد.این طرح شامل چهار ایستگاه پمپاژ آب به طول ۱۴ کیلومتر خط انتقال آب است و ۴۵۰ میلیارد ریال بودجه برای راه‌اندازی این طرح نیاز است. این طرح در افق سال ۱۴۱۵ می‌تواند آب مورد نیاز بیش از۴۰ هزار نفر را تامین کند.مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه در حاشیه این دیدار از بهره‌برداری از مرحله اول این طرح تا تابستان سال آینده خبر داد.

بازدید از مرز شوشمی و سد داریان

یکی دیگر از برنامه‌های کاری استاندار بازدید از مرز شوشمی در شهر نوسود واقع در۴۰ کیلومتری شهر پاوه و همچنین سد داریان بود.کیومرث مرادی، مدیر بازارچه شوشمی در حاشیه این دیدار گفت: در ۶ ماه اول امسال ۱۰ میلیون دلار صادرات صنایع دستی از این مرز صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۳۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۲۲ درصد رشد داشته است.وی با بیان اینکه ۱۰۰ نفر در این بازارچه مشغول به‌کار هستند، به مهم‌ترین مشکلات این بخش اشاره و اظهار کرد: نبود زیرساخت‌های مناسب، فضای کافی برای تخلیه و بارگیری کامیون‌ها، امکان ثبت سفارش از راه دور، عدم استقرار بانک و صرافی و نبود آزمایشگاه در مرز از جمله آنها است. رازانی سپس راهی سد داریان شد و به بازدید از این سد که ساخت آن از سال ۸۸ آغاز و پس از هفت سال با حجم ۳۳۸میلیون مترمکعب ذخیره آب، آبگیری شد، پرداخت. نیروگاه سد داریان توانایی تولید ۵۰۰ میلیون کیلووات ساعت برق در سال را دارد.

دیدار استاندار با امام جمعه

استاندار کرمانشاه در ادامه به دیدار ملاقادر قادری امام جمعه پاوه رفت.رازانی در این دیدار اظهار امیدواری کرد تا با کمک مجموعه مدیریت استان و معاونان و مدیران استانداری بتواند توسعه و پیشرفت استان، منطقه اورامانات و شهرستان پاوه را فراهم کند. وی با اشاره به طرح‌های نیمه تمام استان، به سرانجام رساندن آن را یکی از برنامه‌های اصلی خود اعلام کرد و گفت: پاوه نیز طرح‌های خوبی همچون بیمارستان ۶۴ تختخوابی دارد که عملیات اجرایی آن با سرعت ادامه می‌یابد.

شورای برنامه‌ریزی پاوه

آخرین برنامه کاری رازانی در پاوه حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی این شهرستان بود.وی در این جلسه با اشاره به ظرفیت‌های خوبی که در مرز شوشمی شهرستان وجود دارد، گفت: برای رسمی شدن این مرز و تردد مسافر از آن به کشور عراق تمام تلاش خود را به‌کار می‌بندیم.وی با بیان اینکه بازارچه شوشمی قابلیت توسعه را دارد که ابتدا به دنبال انجام این کار و سپس رسمی شدن مرز هستیم، خاطرنشان کرد: برای تردد مسافر از مرز شوشمی به عراق از طریق استان حلبچه نیز تلاش می‌کنیم و برای این اقدام زیرساخت‌های لازم فراهم شده و برای نهایی شدن منتظر همکاری مقامات عراقی در حلبچه هستیم. رازانی در ادامه اخذ مجوز منطقه آزاد تجاری در اورامانات را یکی از اهداف آینده مجموعه مدیریت استان اعلام کرد و گفت: در برخی کشورها تعداد مناطق آزاد تجاری به ۲۰۰ تا ۲۵۰ منطقه می‌رسد و به همین دلیل ما نیز باید با فراهم کردن زیرساخت‌ها و امکانات لازم در پی افزایش مناطق آزاد در کشورمان باشیم.

وی در ادامه بر حل مشکلات پاوه و خدمات‌رسانی گسترده‌تر به مردم این دیار تاکید کرد و یادآور شد: راه‌اندازی بیمارستان ۶۴ تختخوابی، اصلاح راه‌های این شهرستان، رونق تجارت و آبرسانی به پاوه از اقداماتی است که باید انجام شود. رازانی در پایان از تداوم سفرهای شهرستانی خود خبر داد و گفت: در نظر دارم تا از هر شهرستان به فاصله هر سه ماه یکبار دیدن کنم و در جریان روند اجرای طرح‌های مربوط به آن قرار بگیرم. فرماندار پاوه نیز گزارشی از وضعیت طرح‌های در حال اجرای این شهرستان ارائه داد و نیازهای شهرستان را اعلام کرد. پرویز ایده‌پور، همچنین تعیین تکلیف طرح مسکن مهر و تسریع در اتمام دو طرح مهم شهرستان شامل بیمارستان جدید و انتقال آب هانی‌کوان به شهر پاوه را از نیازهای این شهرستان اعلام کرد. نماینده پاوه و اورامانات در مجلس نیز گفت: مهم‌ترین مطالبه ما رسمی شدن مرزهای شوشمی، شیخ صالح و دروله است. نعمت‌الله منوچهری با بیان اینکه مردم اورامانات همواره همراه و در کنار مسوولان بوده و هستند، افزود: مردم این منطقه بیش از هر منطقه دیگر مستحق خدمت هستند و ایجاد منطقه آزاد تجاری اورامانات حق این مردم است که خواستار پیگیری آن هستیم. این جلسه ۱۵ مصوبه برای توسعه، عمران و آبادانی شهرستان پاوه داشت که مهم‌ترین آنها تلاش برای رسمی شدن مرز شوشمی و توسعه بازارچه آن، تکمیل بیمارستان ۶۴ تختخوابی، تسریع در اتمام طرح انتقال آب چشمه هانی‌کوان به پاوه، تامین آب شرب روستاهای شمشیر، چورژه، سرکران، نسمه و دوریسان، الحاق روستاهای دوریسان و چورژی به شهر، تلاش برای کاهش حریم راه‌ها و حریم تاسیساتی راه‌ها، بررسی مطالعه طرح کمربندی شهر پاوه، ارتقا و توسعه راه‌های ارتباطی شهرستان و راه روانسر به پاوه و پاوه به مرز شوشمی و اختصاص آب از محل سد داریان برای طرح‌های کشاورزی و شیلات بود.