دنیای اقتصاد، اصفهان: مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان گفت: فرسودگی ماشین‌آلات و ادوات و عدم بهره‌گیری از روش‌های نوین، دو مشکلی است که راه رسیدن به اهداف بخش کشاورزی را که از بخش‌های مهم اقتصاد کشور است ناهموار کرده است.

رسول محققیان در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی افزود: از این‌رو لازم است که سطح دانش تخصصی بهره‌برداران و کشاورزان ارتقا یابد و تجارب آنان با دانش فنی دانش‌آموختگان گره خورده و مسیر حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی سرعت یابد. وی تصریح کرد: در این زمینه نیز همچون بسیاری از عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی نیازمند فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی‌های کلان کشوری هستیم تا بتوانیم با اتکا به آن با صرف کمترین انرژی، بیشترین بهره‌وری و حداقل ضایعات منابع را داشته باشیم. محققیان گفت: افزایش آگاهی کشاورزان عامل مهمی برای بالا بردن کارآیی و افزایش تولید محصولات بوده و این نقطه به منزله گلوگاهی قلمداد می‌شود که چنانچه به درستی هدایت شود، آثار کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را در صنعت کشاورزی نشان خواهد داد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه تدوین قوانین زیرساختی در این بخش و اختصاص اعتبارات ویژه به‌منظور خرید مکانیزاسیون، دو عاملی هستند که با کمک به آنها می‌توان ظرفیت‌های توسعه‌ای کشور را در کنار محدودیت‌ها و چالش‌ها فعال کرد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان افزود: بدون شک اتصال تمامی حلقه‌های این زنجیره به یکدیگر و توجه به فرآیند فرآوری و مصرف، اقتصادی کردن تولید را به دنبال داشته و این همان برگ برنده اتکا به توان داخلی و اصل اولیه تحقق اقتصاد مقاومتی است. محققیان ادامه داد: چهاردهمین نمایشگاه صنعت کشاورزی اصفهان (اگرومک ۲۰۱۵) امسال نیز با حضور ۹۴ مشارکت‌کننده فعال از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، فارس، قم، گلستان، مازندران، همدان و یزد و کشورهای ایتالیا و چین در ۹۰۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی برپا شده است. قدرت‌الله قاسمی، مدیرکل جهادکشاورزی اصفهان نیز با بیان اینکه این بخش وظیفه سنگین امنیت غذایی را بر عهده دارد و متاسفانه منابع موجود پاسخگوی نیاز جمعیت درحال افزایش نیست و با افزایش جمعیت تقاضا برای محصولات کشاورزی نیز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: با وجود عوامل محدودکننده‌ای همچون آب و خاک نمی‌توانیم به دنبال افزایش بی‌رویه تولیدات باشیم.وی افزود: تنها راه افزایش توسعه محصولات که بتواند عوامل محدودکننده آب و خاک را کنار بگذارد و حفاظت از محیط‌زیست، منابع بهره‌وری مطلوب و توسعه پایدار را نیز در نظر بگیرد، فقط با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ابزار و ادوات نوین کشاورزی امکان دارد.