بازگشت به دو‌گانه دایی و مایلی!

گروه ورزش: روز یکشنبه صبای قم دست به کار بزرگی زد و توانست در آغاز مسابقات هفته سیزدهم با برتری برابر سیاه‌جامگان به پله سوم جدول رده‌بندی لیگ پانزدهم صعود کند. این شروع توفانی، می‌تواند برای خیلی‌ها عجیب باشد، به‌ویژه از این جهت که صبا خیلی دیر تیمش را کامل و تمریناتش را شروع کرد.

اتفاق مهم اما در نشست خبری بعد از مسابقه رخ داد؛ جایی که علی دایی به بررسی مسائل پیرامون تیم ملی فوتبال کشورمان پرداخت. دایی که طی پنج سال گذشته در زمره حامیان کارلوس کی‌روش طبقه‌بندی می‌شد، در یک ماه اخیر و زمانی که فشارها روی این مربی به اوج خودش رسیده بود، ناگهان اقدام به طرح انتقادهایی کرد. او ملاک‌ها و معیارهای انتخاب بازیکن در تیم ملی را به چالش کشید. اعتراض اصلی دایی متوجه آن بود که چرا برخی از بازیکنان موثرش مثل آرام‌طبع، اوسانی، امیرحسین صادقی یا حامد لک به اردو فراخوانده نمی‌شوند؟ انتقادهای اخیر دایی از سرمربی تیم ملی حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورد و باعث شد برخی گمان کنند در صف‌بندی حامیان و منتقدان سرمربی پرتغالی، تغییرات قابل توجهی رخ داده است. دایی اما در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی با سیاه‌جامگان تکلیف همه این ابهامات را روشن کرد و به دفاعی موثر از سرمربی تیم ملی پرداخت.

در ایران از او بالاتر نداریم

علی دایی یک بار دیگر مثل همه این چند سال تاکید می‌کند که وجاهت فنی و حرفه‌ای سرمربی تیم ملی را به‌طور کامل قبول دارد و در فوتبال ایران از این جهت هماوردی برای او نمی‌بیند: «کی‌روش در بهترین تیم‌های دنیا مربیگری کرده و طبیعی است که خواسته‌هایش متفاوت باشد. کی‌روش یک مربی حرفه‌ای است و باید امکانات حرفه‌ای نیز در اختیارش باشد. معتقدم در شرایط فعلی همه باید همسو باشیم و از کی‌روش حمایت کنیم. باید تمامی شرایط را برای کی‌روش مهیا کنیم. قطعا هیچ‌کس نمی‌تواند عنوان کند از فردی که در بهترین تیم‌ها مربیگری کرده و مربی تیم‌های رده پایه و ملی پرتغال و رئال مادرید بوده، بالاتر است. امیدوارم شرایطی فراهم شود که برای دو بار متوالی به جام جهانی صعود کنیم.» به این ترتیب روشن شد که دایی همچنان دیدگاه مثبتی نسبت به شرایط فعلی و البته دورنمای همکاری فوتبال ایران با کارلوس کی‌روش دارد و امیدواری برخی منتقدان برای ایجاد تقابل بین این دو نفر، بیهوده بوده است. غیر از دایی، کی‌روش در میان مربیان جوان لیگ برتری هواخواهان دیگری هم دارد که از آن جمله می‌توان به علیرضا منصوریان، یحیی گل‌محمدی و عبدالله ویسی اشاره کرد.

همه تلویزیون به جز نود؟

تیم ملی فوتبال ایران در طول یک ماه گذشته با مشکلات و تنش‌های زیادی مواجه بوده است؛ از درگیری‌های دبیرکل فدراسیون با کی‌روش تا درخشش رحمتی در مسابقات لیگ و حذفی که منجر به افزایش فشار روی کادر فنی تیم ملی کشورمان شد. در این میان مرخصی طولانی‌مدت کی‌روش که بخشی از آن برای معالجه بیماری‌اش بود هم باعث شد انتقادها از وی اوج بگیرد. اتفاق جالب اما به موضع‌گیری بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی علیه مربی پرتغالی مربوط می‌شد؛ جایی که به نظر می‌رسد کی‌روش و کادرش در حال حاضر در رسانه ملی، غیر از برنامه نود حامی دیگری ندارند. از همه عجیب‌تر انتشار فیلمی ۱۵ دقیقه‌ای از حملات آزادانه یک مجری جوان به کی‌روش بود؛ کسی که اجرای یک برنامه ورزشی در شبکه «شما» را بر عهده داشت و به بهانه دعوت نشدن رحمتی به تیم ملی، به شدت کی‌روش را زیر سوال برد. او حتی در بخشی از سخنانش به‌طور غیرمستقیم حضور علیرضا حقیقی در ترکیب اصلی تیم ملی را محصول برخی مسائل پشت پرده دانست، چنان که دیروز شنیده شد دروازه‌بان ایرانی روبین کازان احتمالا از این مجری تلویزیونی شکایت خواهد کرد. نکته جالب در مورد این مجری که به شدت هم سوژه فضاهای مجازی شده، اشتباهات عجیب او بود؛ جایی که وی به جای عبارت «بدعت‌گذار» از کلمه «بیعت‌گذار» استفاده کرد یا مربی دروازه‌بان‌های تیم ملی را که «گاسپار» نام دارد، چند بار «گاسپاروف» صدا زد! به نظر می‌رسد مقایسه بین این مجری منتقد و یکی مثل عادل فردوسی‌پور، به اندازه کافی گویای سطح کیفی موافقان و مخالفان سرمربی تیم ملی باشد!

به گالاتاسرای نگاه کن!

در این مدت اما محمد مایلی‌کهن هم به مواضع تندش علیه سرمربی تیم ملی برگشت. در شرایطی که فدراسیون فوتبال از همه زیرمجموعه‌هایش خواسته بود به مجادلات کلامی پایان بدهند، مدیر فنی تیم امید این مساله را نقض کرد و به تندی به انتقاد از کی‌روش پرداخت. بیشتر جملات مایلی‌کهن همان‌هایی بودند که در این چند سال به دفعات از زبان او شنیده شده‌اند. اگر قرار باشد امروز و در پایان این مطلب یک حرف تازه بزنیم، بد نیست توجه حاجی مایلی را به گالاتاسرای جلب کنیم؛ مهم‌ترین باشگاه ترکیه که همین تازگی‌ها برای سومین بار مصطفی دنیزلی را به‌عنوان سرمربی‌اش برگزید. چهار سال پیش و در روزهایی که دنیزلی سرمربی پرسپولیس بود، مایلی‌کهن بارها به انتقاد از وی پرداخت و کیفیت افندی را زیر سوال برد. امروز اما مشخص شد حتی بزرگ‌ترین باشگاه این کشور هم هنوز از دنیزلی قطع امید نکرده است. کاش انتقادهای فعلی مایلی‌کهن از کی‌روش هم طوری نباشد که فردا و با جدایی مربی پرتغالی از فوتبال ایران، بابتش تاسف بخوریم.