پاییز متزلزل سینما

گروه فرهنگ و هنر: آمار فروش فیلم‌های روی پرده در ۶ پاییز گذشته به گونه‌ای بوده است که میزان فروش را در این فصل غیر قابل پیش‌بینی کرده است. این در حالی است که فصل پاییز در سال‌هایی نه چندان دور به‌طور معمول زمان مناسبی برای اکران فیلم‌ها به حساب می‌آمد و عوامل سینمای ایران علاقه داشتند آثارشان در این برهه زمانی روی پرده برود. حالا اما چند سالی است که رکود فروش در سینما در پاییز اتفاق می‌افتد و نگاهی آماری نشان می‌دهد گیشه در برگ‌ریزان ۶ سال اخیر ناکام بوده است.

به گزارش ایسکانیوز، در فصل پاییزسال ۸۸ تعداد ۲۴ فیلم سینمایی به نمایش عمومی درآمد که در مجموع این ۲۴ فیلم توانستند ۵ میلیارد تومان بفروشند. اگر میانگین قیمت بلیت در سال ۸۸، ۲۵۰۰ تومان در نظر گرفته شود، حدود دو میلیون و صد هزار نفر برای تماشای فیلم به سالن‌های سینما رفته‌اند. دو فیلم «دو خواهر» به کارگردانی محمد بانکی و «بی‌پولی» ساخته حمید نعمت الله، فیلم‌های پرفروش فصل پاییز سال ۸۸ هستند، «دو خواهر» تا پایان آذر ماه ۹۰۰ میلیون تومان فروخت. فیلم «بی پولی» هم در دوماه بیش از ۷۰۰ میلیون تومان فروخت. «کتاب قانون» ساخته مازیار میری که بعد از مدتی توقیف در سال ۱۳۸۸ امکان نمایش عمومی به دست آورد، نزدیک ۸۵۰ میلیون تومان فروخت؛ فیلمی با بازی پرویز پرستویی، نگار جواهریان و دارین حمسه.«نیش زنبور» به کارگردانی حمیدرضا صلاحمند تبدیل به یکی از پرطرفداران پاییز ۸۸ شد و بیش از ۷۷۰ میلیون تومان فروش کرد. «زندگی شیرین» به کارگردانی قدرت‏ الله صلح‏ میرزایی هم از جمله فیلم‏های محبوب آن سال بود، مجموع فروش این فیلم به نزدیک ۷۰۰ میلیون تومان رسید. این نکته قابل توجه است که فیلم‏های پرفروش پاییز این سال اغلب کمدی بودند.

افت فروش گیشه با وجود افزایش قیمت بلیت

در پاییز سال ۸۹ اما اتفاقات دیگری در میزان فروش فیلم‌ها افتاد، گیشه با افت فروش در فصل پاییز این سال مواجه است، قیمت بلیت سینما در سال ۸۹ به ۴۵۰۰ تومان رسید و تعداد مخاطبان ۱۵۸۸۷۵۲ نفر است که در مقایسه با پاییز سال ۸۸ حدود ۵۰۰ هزار نفر از تعداد مخاطبان سینما کم شده است. در مجموع فصل پاییز سال ۸۹ فروشی معادل چهار میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان داشته است. با وجود کم بودن میزان استقبال مخاطبان، معدود فیلم‏هایی در این فصل پرفروش شدند که از جمله آن می‏توان به «ملک سلیمان» ساخته فاخر شهریار بحرانی توانست تا پایان آذر سال ۱۳۸۹، بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بفروشد. «سن پطرزبورگ» به کارگردانی بهروز افخمی هم از فیلم‌های محبوب مخاطبان بود که توانست تا پایان فصل پاییز حدود ۷۰۰ میلیون تومان بفروشد.

برنامه‌ریزی برای فروش پاییزی

ریزش مخاطب در سال ۸۹ به‌خصوص در فصل پاییز که فصل پرمخاطب سینما به حساب می‌آید باعث نگرانی‌های فراوان مدیران سینمایی شد؛ این موضوع باعث شد تا برای اکران پاییز برنامه‌ریزی صورت گیرد و بر اساس آن فیلم‌هایی را که پیش‌بینی می‌شد فروش بالایی داشته باشند در فصل پاییز اکران کنند، در پاییز ۱۳۹۰ رضا میرکریمی «یه حبه قند» را به نمایش عمومی درآورد که با تبلیغات فراوان حوزه هنری توانست به فروش نسبتا خوبی دست یابد. «سعادت آباد» به کارگردانی مازیار میری هم در کنار «یه حبه قند» از فیلم‌های پرفروش پاییز ۹۰ بود. «سعادت آباد» بیش از یک میلیارد تومان فروخت و «یه حبه قند» هم در مجموع فروشی بیش از یک میلیارد تومان داشت. در کنار اینها فیلم‏هایی مانند «شیش و بش» و «زنان ونوسی، مردان مریخی» بازار سینما را داغ کردند. بلیت سینما در این سال نسبت به سال ۸۹ تغییری نداشت. در این فصل ۱۷ فیلم اکران شدند که در مجموع فروش بیش از ۶ میلیاردی را رقم زدند. حدود دو میلیون تماشاگر در فصل پاییز سال ۹۰ به تماشای فیلم‏های سینمایی نشستند.

افزایش بلیت سینما به 6هزارتومان

در سال۹۱ بلیت سینماهای مدرن به ۶هزار تومان رسید. میانگین قیمت بلیت ۵هزار تومان بود، این افزایش قیمت باعث به وجود آمدن نگرانی‌هایی در زمینه ریزش مخاطب شد که عده‌ای هم استقبال کم مردم از فیلم‌های سینمایی را به‌دلیل افزایش بلیت سینماها می‌دانند. فصل پاییز در سال ۹۱، ۱۹ فیلم اکران شدند. حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به سالن سینما رفتند و فروش بیش از هشت میلیاردی را سبب شدند. بر اساس این آمار تعداد مخاطبان حدود ۴۰۰ هزار نفر کمتر از سال ۹۰ است. اکران «کلاه قرمزی و بچه‏ننه» که از تابستان ۹۱ آغاز شده بود و تا پاییز هم ادامه پیدا کرد، بیش از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش را برای ایرج طهماسب و حمید جبلی به همراه آورد.«من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی با استقبال گسترده تماشاگران روبه‌رو شد. این فیلم ۹۰۰ هزار تومان فروخت، «من مادر هستم» از فیلم‌های تحریمی این سال توسط حوزه هنری است. این فیلم توانست به فروش ۹۳ میلیون تومانی با اکران در ۱۵ سالن سینما دست یابد.

پاییز 92 و باز هم افت فروش

فروش پاییزی سال ۹۲ به یکباره از بیش از ۸میلیارد سال قبل، به چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان رسید. تعداد مخاطبان حدود ۶۰۰ هزار نفر کاهش یافت و به این ترتیب حدود ۹۸۰ هزار نفر به سینما رفتند. میانگین قیمت بلیت در این سال۵هزار تومان است.«دربند»‏ به کارگردانی پرویز شهبازی و از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی حدود ۹۵۰ میلیون تومان فروخت و «به خاطر پونه» ساخته هاتف علیمردانی با بازی فرهاد اصلانی و هانیه توسلی بیش از ۶۰۰ میلیون تومان فروش داشته است. «پل چوبی» به کارگردانی مهدی کرم‏پور بیش از یک میلیارد تومان فروخت و بخشی از فروش دو میلیارد و چهارصد میلیونی «هیس دخترها فریاد نمی‏زنند» پوران درخشنده مربوط به فصل پاییز است.

بهترین اکران پاییزی

فصل پاییز ۹۳ با حضور «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار و «شهر موش ها۲» ساخته مرضیه برومند اما جان تازه‌ای بود به پاییز مرده سال‌های گذشته، «شیار ۱۴۳» در اکران پاییز دو میلیارد و هفتصد میلیون تومان فروخت تا رونقی به گیشه سینماها در سرمای پاییز داده باشد. «شهر موش‌ها ۲» اما که اکران خود را از ۵ شهریور آغاز کرده بود، توانست ۸۰ روز به نمایش عموم درآید و ۹ میلیارد تومان بفروشد.«ساکن طبقه وسط»، «مستانه»، «تراژدی»، «چند مترمکعب عشق» و «مهمان داریم» دیگر فیلم‌های مهمی بودند که در پاییز ۹۳ به اکران عمومی راه پیدا کردند.«ساکن طبقه وسط» اولین فیلمی که شهاب حسینی کارگردانی کرده است در مجموع بیش از یک میلیارد تومان فروخت. میانگین بلیت سینمادر سال ۹۳، ۵هزارتومان بود. شاید بتوان پررونق‌ترین فصل پاییز را از سال ۸۸ تاکنون سال ۹۳ دانست که مخاطبان فراوانی را به سینماها کشاند.

فصل غم‌انگیز 94

حالا پاییز سال ۹۴ هم از راه رسیده است و تا این لحظه اما گیشه سینماها رونق آن‌چنانی نداشته است، غیر از فیلم فاخر «محمد رسول الله (ص)» که تقریبا هفته‌ای نیم میلیارد تومان می‌فروشد و اکرانش از تیرماه آغاز شده، باقی فیلم‌های پرفروش فصل پاییز، به شکل هفتگی حدود صد میلیون تومان می‌فروشند که در مجموع فروش امیدوار کننده‌ای نیست. «جامه دران»، «شاهزاده روم»، «شیفت شب» و «پدر آن دیگری» از جمله فیلم‌های اکران پاییزی سال ۹۴ هستند. میانگین قیمت بلیت در سال جاری۵هزارتومان است. با نگاهی اجمالی به فروش فیلم‌ها در این ۶ سال می‌توان نتیجه گرفت که این فصل برای اکران، فصل متزلزلی شده است.