رویترز/ سی‌ان‌ان: رهبران ۱۵۰ کشور جهان، در پاریس گرد هم آمده‌اند تا برای رسیدن به نخستین توافق جهانی مقابله با تغییرات اقلیمی گفت‌وگو کنند؛ در حالی‌که سازمان‌های بین‌المللی و کنشگران مکررا از آنها خواسته‌اند برای «نجات تنها زیستگاه موجود بشر»، اختلافات را کنار بگذارند. کنفرانس پاریس از روز ۹ آذر ماه آغاز به کار کرد. هدف از این نشست رسیدن به توافقی بین‌المللی است که هدف آن مقابله با تولید گازهای گلخانه‌ای‌ است.

همزمان با حضور رهبران آمریکا، چین، روسیه، هند، برزیل، سران اروپایی، نمایندگان قدرت‌های بزرگ و کوچک سیاسی و اقتصادی، مردم در شهرهای جهان در کارزارهای «سیاره دیگری در کار نیست» شرکت کردند. دانشمندان و محققان هشدار داده‌اند اگر در نزدیک‌ترین زمان ممکن گامی اساسی برای کنترل گازهای گلخانه‌ای برداشته نشود، تاثیرات ناشی از تغییرات اقلیمی، از جمله خشکسالی، فقر، کمبود آب و غذا بر آتش جنگ‌ها و نبردها خواهد افزود. به گفته بانک جهانی، گرمایش زمین می‌تواند بیش از صد میلیون نفر از ساکنان کره زمین را طی تنها ۱۵ سال آینده به فقر بکشاند.


راهپیمایی جهانی

در آستانه نشست پاریس کشورهای مختلف جهان صحنه حضور گسترده‌ترین راهپیمایی‌های مربوط به «تغییرات اقلیمی» در تاریخ بود. یکشنبه هشتم و دوشنبه نهم آذر ماه، مردمی از برزیل و آمریکا تا بریتانیا، هلند، ژاپن یا استرالیا به خیابان‌ها آمده‌اند تا از رهبران خود بخواهند اختلافات را کنار گذاشته و عزم خود را برای رسیدن به توافقی مناسب جزم کنند. کارزاری که مردم جهان تحت عنوان آن گرد هم آمده‌اند «No Planet B» نام دارد؛ ترجمه آن چنین می‌شود: «سیاره‌ دومی وجود ندارد» یا «راه دیگری وجود ندارد».


همزمان با برگزاری نشست جهانی تغییرات آب و هوا در پاریس که بیش از ۱۵۰ تن از سران کشورهای جهان در آن شرکت دارند، نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه بر تدابیر امنیتی خود افزوده‌اند. در همین حال پلیس فرانسه با اعمال محدودیت‌هایی چون وضع مقررات منع تجمع کوشیده است از برگزاری تظاهرات مخالفان نشست جهانی تغییرات آب و هوا در پاریس جلوگیری کند. اما به گزارش «سی ان ان» به‌رغم این اقدامات روز یکشنبه تجمعی در پاریس برگزار شد و نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک آور تظاهرات‌کنندگان را متفرق کردند. طبق این گزارش نیروهای پلیس دست‌کم ۲۰۰ نفر از تظاهرات‌کنندگان را بازداشت کرده‌اند.