گروه دیپلماسی: علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که روز یکشنبه طی یک سفر رسمی وارد سوریه شد، با شبکه تلویزیونی الاخباریه در دمشق به‌صورت زنده مصاحبه و بر مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت سوریه تاکید کرد.


به گزارش خبرگزاری فارس، ولایتی در مورد اهداف این سفر به اعلام پشتیبانی مجدد ایران از مقاومت مردم سوریه و بحث و تبادل‌نظر درباره چشم‌انداز آینده خبر داد. او در ادامه به رابطه ایران، سوریه و عراق اشاره کرد و گفت روابط سه کشور کاملا راهبردی و رو به گسترش و در همه ابعاد بوده و هرگونه تصمیم در مورد سرنوشت این کشورها در اختیار مردم و دولت قانونی آنها است و دیگران نمی‌توانند برای آنان تصمیم بگیرند. همچنین مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در گفت‌وگویی با شبکه خبر گفت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مستقل هیچ نیازی به جنگ نیابتی ندارد، بنابراین اگر در جایی یا میدانی حضور دارد، از موضع دفاعی است.» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع افزود: «سوریه، لبنان و عراق جزو متحدان ما هستند و وقتی که آنها در خطر باشند، برای ما این الزام به‌وجود می‌آید که از برادران مسلمان و متحدان خود دفاع کنیم.»


به گزارش «ایسنا»، ولایتی در رابطه با اینکه برخی می‌گویند ایران در سوریه، عراق و لبنان چه می‌خواهد، این‌طور توضیح داد: «مقام معظم رهبری در این رابطه سخن خوبی گفته‌اند و آن این است که حضور ما در این کشورها جنبه دفاعی دارد و ما سنگرهای دفاعی خود در خارج از کشور را تقویت می‌کنیم. همچنین اگر ما سراغ داعش نرویم، باید به استقبال آنها در خاک خودمان برویم.» ولایتی در رابطه با سقوط هواپیمای روسیه که مورد اصابت ارتش ترکیه قرار گرفته بود و تنش‌های میان دو کشور گفت: «ایجاد تنش بین دو همسایه مهم ما روسیه و ترکیه درست نبوده و مطلوب جمهوری اسلامی ایران هم نیست.» در عین حال ولایتی در گفت‌وگو با تلویزیون لبنان در این‌باره گفت: «اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسی در تضاد با منافع خاورمیانه است؛ خاورمیانه‌ای که برای بازگرداندن و حفظ ثبات خود به اتحاد بین روسیه، سوریه و ایران بستگی دارد.» او ابراز امیدواری کرد که این تنش روبه کاهش برود ولی این امر نباید به قیمت این باشد که روسیه از میزان حمایت خود از دولت قانونی سوریه کم کند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع، حضور روسیه در سوریه را کاملا مشروع خواند و گفت: «همان‌طور که ایران به دعوت سوریه در آنجا حضور دارد، حق روسیه هم هست که در این منطقه حضور داشته باشد و حضورشان بسیار موثر بوده و نیروی پیشرفته روسیه کمک کرده است که جبهه تروریست‌ها بسیار سریع‌تر شکست بخورد.»


ولایتی در مراسم تشییع دو شهید مدافع حرم

از سوی دیگر رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان سفر دو روزه خود به سوریه به زیارت حرم حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س) رفت و در مراسم تشییع دو شهید سوری شرکت کرد. به گزارش «ایسنا»، ولایتی با حضور در مراسم تشییع دو شهید سوری مدافع حرم بر بدن‌های مطهر آنها نماز گزارد. همچنین مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل ظهر روز گذشته در راس هیاتی از طریق دمشق وارد بیروت پایتخت لبنان شد تا با مقامات لبنانی درباره مسائل موردعلاقه تهران و بیروت گفت‌وگو کند. به گزارش «ایرنا» حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، ولایتی را در این سفر همراهی می‌کند.