5 خصوصیت استثنایی کارآفرینان ثروتمند جهان

چگونه یک کارآفرین فوق‏العاده ثروتمند و موفق شوید؟ از دید افراد بی‏تجربه و ناآگاه، ممکن است ثروتمند شدن کاملا یک امر تصادفی به‏نظر برسد. به هر حال ۵ خصوصیت متمایز وجود دارد که به اغلب کارآفرینان جهان کمک کرده است تا فوق‏العاده ثروتمند شوند. این خصوصیات عبارت است از:

1) استدلال

همه انسان‏ها توانایی استدلال دارند. آین رند، نویسنده معروف روسی‏-آمریکایی، زمانی نوشته بود: «برای حفظ و ادامه حیات انسان اصولا اقدام فکری مورد نیاز است؛ همه چیزهایی که انسان نیاز دارد باید با قوه ذهنی کشف و با تلاش ساخته و تولید شود. تولید، به‏کارگیری استدلال برای حل مشکل بقا است.» چه چیزی باعث تمایز کارآفرینان موفق با افراد دیگر می‏شود؟ توانایی ذهنی این افراد آنقدر وسعت یافته است که به هر چیزی که فکر کنند، به آن دست پیدا می‏کنند. آنها می‏توانند برای رسیدن به اهداف و بلند پروازی‏هایشان، در جهان واقعی ایده‏های خود را با استفاده از منطق و تفکر آگاهانه خلق کنند. آنها واقعا معتقدند کاری را که شروع کرده‏اند، می‏توانند با پشت‏ سر گذاشتن مشکلات و موانع به نتیجه مطلوب برسانند. کارآفرینان موفق به این دلیل موفق هستند که غرایز بقای آنها به‏طور متعالی توسعه یافته است. امروزه برخلاف گذشته، غرایز بقا بر مبنای توانایی ما برای پیدا کردن سرپناه، کشتن برای غذا یا دفاع از خود در طبیعت وحشی نیست. غرایز بقای مدرن بر مبنای توانایی در استدلال است. توانایی استدلال کردن به‌طور ذاتی در همه انسان‏ها وجود دارد. استدلال تنها کلیدی است که در حوزه فعالیت کارآفرینان بسیار موفق در راس قرار دارد؛ همان‌طور که موفقیت ریچارد برانسون به‌دلیل وجود این خصوصیت ذاتی وی بود. او در دوره متوسطه ترک ‏تحصیل کرد و به دانشگاه نرفت. بنابراین موفقیت وی به‌دلیل نداشتن تحصیلات نبود. توانایی بالای برانسون در استدلال نه‌تنها اجازه زیستن، بلکه توانایی پیشرفت هم به او داد. برانسون یک کارآفرین بسیار موفق و پرکار است. او در صنایع مختلف کسب‏وکارهای زیادی را تاسیس کرده و به واسطه برخی از آنها به ثروت انبوه رسیده است.

2) ادراک

آیا لیوان نیمه‏پر است یا نیمه‏خالی؟ همه ما در برابر موقعیت‏ها، شرایط و اتفاقاتی که برای دیگران به‏طور متفاوتی قابل درک است، دیدگاه‏های شخصی خود را داریم. کارآفرینان موفق باید بهتر از دیگران توانایی درک شرایط را داشته باشند. درک دقیق آنها از مشکلات یک کسب‏و‏کار، محصول یا یک بازار باید درک متفاوتی باشد. آنها دریافته‏اند که جهان اطرافشان را به روش خاصی درک کنند که این برای اکثر افراد مقدور نیست. آنها توانایی بسیار بالایی در تجزیه و تحلیل، توسعه، سنجش افکار و ایده‏ها دارند.

بزرگ‌ترین تفاوت بین کارآفرینان عادی و ثروتمند این است که درک آنها از واقعیت درون خودشان حاصل می‏شود. کارآفرینان موفق در القای دیدگاه خود به دیگران مهارت دارند که این مهارت در هر چیزی می‏تواند سودمند باشد؛ از جمله افزایش سرمایه‏گذاری تا متقاعد کردن کارکنان برای کار مدنظر کارآفرینان. الون ماسک (Elon Musk) زمانی که شرکت‌های اسپیس ایکس (SpaceX) و تسلا را راه‏اندازی کرد، نسبت به دیگران درک متفاوتی از صنعت خودرو و فضا داشت. چرا فرستادن یک موشک به فضا باید انقدر پرهزینه باشد؟ چرا ماشین‏های پرقدرت و خوش ساخت الکتریکی در طیف معقولی برای استفاده روزانه مردم ارائه نمی‏شوند؟ نگرش و استعداد متفاوت ماسک در درک این صنایع به همراه توانایی او در متقاعد کردن برخی از بزرگ‌ترین دانشمندان و مهندسان جهان برای همکاری با کمپانی وی، او را بسیار ثروتمند کرد.

3) اراده

همه کارآفرینان باید با تردید مقابله و بر موانع مختلف غلبه کنند. این کار ممکن است برای بعضی کارآفرینان سال‏ها به طول بینجامد. در این سطح، ترکیب کاملی از عزم، پشتکار و مقاومت می‏تواند اراده را تشکیل دهد. در واقع آنچه می‏تواند برای کارآفرینان امکان غلبه بر چالش‏های زیاد را فراهم کند، یک آگاهی درونی یا طرز فکری است که چیزی بالاتر از اراده محسوب می‏شود. میل و اراده، قدرتی است که توسط ذهن کنترل می‏شود. اراده یک ابزار درونی است که به کارآفرینان موفق امکان می‏دهد تمامی تمرکز و توجه خود را روی یک هدف خاص بگذارند. کارفرمایان ثروتمند تنها هدف خود را می‏بینند و از موانع عبور می‏کنند. روحیه رقابت‏پذیری صرفا در ورزشکاران وجود ندارد، بلکه آنها این میراث را از کارآفرینان موفق به ارث برده‏اند. از این رو میل و اراده نباید جایگزین رقابت شود؛ هرچند آنهایی که اراده دارند، قطعا رقابت می‏کنند. میل به برنده شدن یک حقیقت است. کارآفرینان ثروتمند در تمام مدت اراده خود را بر برنده شدن قرار می‏دهند، زیرا فقط هدف را رصد می‏کنند. دستیابی به موفقیت‏های بزرگ بدون میل فراوان به آن امکان‏پذیر نخواهد بود.

مایکل جردن، بازیکن معروف بسکتبال در بین هم‏نسلان خودش و شاید در بین همه نسل‏ها، با بازی در لیگ NBA ثروت زیادی به‏دست آورد؛ هرچند ثروت قابل‏توجه وی در خارج از زمین بازی به‏دست آمده است. او به کمک نایک، برند تجاری «جردن» را به‌وجود آورده و از شرکای مالی تیم شارلوت هورنتس است. اراده مایکل جردن در رقابت‌های نهایی لیگ NBA در سال ۱۹۹۷ به‏عنوان نمونه شناخته شد. صبح پیش از شروع بازی حساس پنجم از مجموع هفت بازی، جردن به ویروس معده دچار شده بود. به همین دلیل کادر پزشکی تیم را به اتاق هتل خود فرا خواند و پس از ارزیابی شرایط وی، مربیان تشخیص دادند که او نباید در بازی آن شب شرکت کند. جردن تا دو ساعت قبل از اخطار نهایی در رختخواب ماند؛ اما برای حضور در بازی به موقع حاضر شد. جردن با اینکه بی‏رمق بود و دچار سوء تغذیه شده بود، بر بیماری خود غلبه کرد و با آوردن ۳۸ امتیاز موجب پیروزی تیمش شد. میل و اراده جردن به پیروزی به مراتب قوی‏تر از ویروس معده بود. هیچ چیز نتوانست مانع برنده شدن او شود. بولز در بازی بعدی نیز پیروز شد و در سال ۱۹۹۷ مدعی قهرمانی لیگ NBA شد؛ اما اگر بازی پنجم را از دست می‏دادند هرگز این قهرمانی ممکن نبود.

4) بصیرت

همه انسان‏ها نوعی بصیرت دارند که از آن به‏عنوان حس ششم یاد می‏شود. «بصیرت» قدرت درک و ارزیابی شرایط بدون استفاده از عقل متعارف را به افراد می‏دهد. بصیرت کارآفرینان ثروتمند بسیار تکامل یافته است و غرایز ذهنی‏شان به‏طور طبیعی آنها را از خطر محافظت می‏کند و به سمت فرصت‏های موجود راهنمایی می‏کند. یکی از ارزشمندترین روش‏هایی که کارآفرینان ثروتمند از بصیرت خود بهره می‏برند، این است که می‏توانند دیگران را بشناسند. بصیرت تکامل یافته آنها این امکان را می‏دهد که ارتعاشات حسی اطرافیان را متوجه شوند. یک کارمند بالقوه دارای انرژی خوب است یا انرژی بد؟ آیا پیشنهاد همکاری با یک شرکت دیگر یا شخص دیگری معقول است یا خیر؟ در چنین مواردی، بسیاری از کارآفرینان موفق به راحتی قادر به انتخاب درست هستند. البته آنها ارزش تلاش و کوشش را می‏دانند؛ اما در عین حال توانایی درک فوری مسائل را دارند. روش کار رهبران موفق، کارآفرینان موفق و هنرمندان باتجربه مشابه است. جری سینفلد، یکی از بزرگ‌ترین کمدین‏های اجرای زنده است که به‏عنوان یک کمدین استندآپ، توانایی خود را در تعریف لطیفه‏ها در مقابل مخاطبان حاضر در سالن ارتقا بخشید. قابلیت‏های ذاتی وی در شروع کار، ادامه آن و تنظیم سرعت ‏عملش او را به این مرحله رساند و همچنین توانایی او در پیش‏بینی عکس‏العمل مخاطبان بسیار قابل توجه است.

5) تخیل

قدرتمندترین نیرویی که در جهان وجود دارد، تخیل است. یک کارآفرین همه چیز را در ذهنش می‏سازد، به فروش می‏رساند و کار را به پایان می‏رساند. تمام خلاقیت و ابتکار وی با قوه تخیل آغاز می‏شود. اگر هنوز چیزی وجود ندارد، باید آن را تصور کرد و برای یک کارآفرین، تخیل نقطه شروع موفقیت است. کارآفرینان ثروتمند نه تنها توانایی تصور کارهای بزرگ را دارند، بلکه با استفاده از تخیل خود از تحقق رویاهای خود نیز اطمینان حاصل می‏کنند. تجسم قوی و مستمر آنها برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم و حیاتی است.

اکثر کارآفرینان به‌طور مستقیم از نقطه A به نقطه B نمی‏روند، بلکه گاهی اوقات در طول مسیر برنامه‏شان را اصلاح می‏کنند یا تغییر می‏دهند. واقعیت این است که در بسیاری از موارد، کارآفرینان برای قرار گرفتن مجدد در مسیر درست نیاز به عبور از موانع را دارند و تا پیش از رسیدن به نقطه B بارها به تخیل خود رجوع می‏کنند تا به مسیر درست برگردند. تخیل مفیدترین ابزار برای حل مسائل است.

ثروتمند شدن کارآفرینان موفق به این دلیل نیست که می‏توانند از همه مشکلات جلوگیری کنند. آنها ثروتمند می‏شوند، چون توانسته‏اند مشکلاتی را که اجتناب‏ناپذیر هستند، حل کنند. کارآفرینان موفق، تصورات باور نکردنی دارند و توانسته‏اند ابزارهای تجسم و حل مشکل را به خوبی به دست آورند. جورج لوکاس، قدرت تصور باور نکردنی دارد. وی کارگردان، فیلمنامه‏نویس، تهیه‏کننده و کارآفرین آمریکایی است که موفقیت قابل توجه او از ایده‏های بکر و هیجان انگیزش به‏وجود می‏آید. فیلم‏های او هر کدام میلیاردها دلار در گیشه فروش کردند.

لوکاس یک امپراتوری باور نکردنی را به‌عنوان یک کارآفرین ساخته است. وقتی در حال ساخت فیلم جنگ ستارگان یک بود، از وجود جلوه‏های ویژه به عنوان یک عنصر حیاتی برای این فیلم آگاه بود، اما یک مشکل داشت؛ بخش جلوه‏های ویژه در کمپانی فاکس قرن بیستم منحل شده بود. لوکاس به‏منظور رسیدن به جلوه‏های بصری که قبلا هرگز دیده نشده باشند، یک کمپانی جدید به نام ILM راه‏اندازی کرد. کارآفرینان موفق صفات مشترکی دارند. ثروتمندترین کارآفرینان در پنج خصوصیت استثنایی از طریق چندین سال کار سخت، ماهر و کامل شده‏اند. برای اینکه کارآفرین بسیار موفقی باشید، روی مهارت‏هایتان در استدلال، ادراک، اراده، شهود و تخیل کار کنید.

نویسنده: Jared Shimoff

مترجم: شهلا زمانی

منبع: Huffingtonpost