دام تروریسم زیر پای توریسم تونس

گروه گردشگری: تونس پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ که تاثیر منفی زیادی بر صنعت گردشگری این کشور داشت، در مرحله گذار بسیار سختی بوده است. به‌رغم کاهش ورود گردشگران به این کشور، درآمد توریسم در سال ۲۰۱۴ بهبودی آهسته را نشان داد و تا پیش از آنکه یک حمله تروریستی جدید به گردشگران در ژوئن ۲۰۱۵ صنعت توریسم را به وضعیتی راکد منتقل کند، خوش‌بینی شایعی نسبت به چشم‌انداز گردشگری وجود داشت اما حالا با توجه به این حملات، آینده توریسم این کشور نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

جنگ تمام عیاری در همسایگی آن، در لیبی رو به گسترش است و با توجه به کنترل برخی از مناطق آنجا به‌وسیله نیروهای داعش، تا آرامش راه زیادی وجود دارد. «رفیق الشلی»، مدیر امنیت وزارت کشور تونس، پیش از این گفته بود یک حمله بزرگ را خنثی کرده‌ایم که در آن گروهک تروریستی در حال آماده شدن برای حمله به تاسیسات حیاتی، هتل‌ها، مراکز امنیتی و سیاستمداران بود تا در کشور رعب و وحشت و هرج و مرج ایجاد کند. ۳۸ گردشگر خارجی در سوسه کشته شدند؛ زمانی که مردان مسلحی که ادعا می‌کردند از داعش هستند، به یک هتل ساحلی حمله کرده و شروع به تیر‌اندازی کردند. این ماجرا پس از حمله قبلی مربوط به ماه مارس روی داد که در آن حمله، افراد مسلح ۲۱ گردشگر را در «موزه باردو» در تونس به قتل رساندند. به دنبال این دو حمله، صنعت توریسم تونس به شدت دچار خسارت شد.

به گفته رضوان بن صلاح، رئیس اتحادیه هتل‌های تونس، نرخ بیکاری در مناطق توریستی تونس به کمتر از ۲۰ درصد نسبت به سطوح قبلی رسیده است که مربوط به مقطع پس از تعطیلی ۷۰ هتل در بحبوحه حملات تروریستی در سوسه بوده است. وی همچنین افزوده بود که محدودیت‌های سفر و هشدارهای تعدادی از کشورهای خارجی موجب ورود خسارت به صنعت توریسم تونس بوده است.

استراتژی تنوع‌بخشی گردشگری

با این همه تونس در نظر دارد صنعت گردشگری خود را بیشتر رشد دهد و قصد دارد مقاصدی را که رفت و آمد گردشگران در آن زیاد است، تنوع بخشد. از آنجا که گردشگری ساحلی بر صنعت گردشگری حکمفرما بوده، محرکی برای شناسایی دیگر فعالیت‌ها و مناطق تونس که ظرفیت جذب شمار فزاینده‌ای از گردشگران را دارند، وجود دارد. امری که یک جنبه متفاوت از تونس را با تمرکز بر فرهنگ، طبیعت و ورزش‌هایی مانند گلف نشان می‌دهد.

در یک دوره چالش‌برانگیز برای صنعت توریسم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، برخی از کشورها استراتژی تقویت گردشگری روستایی و هدف‌گیری گردشگران داخلی را در پیش گرفته‌اند.

موفقیت این مساله ثابت شده و به رشد مهمانخانه‌ها و اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست همراه با سایر انواع اقامتگاه‌ها و هتل‌ها منجر شده است. این امر به معنای فرصتی مناسب برای تونس نیز خواهد بود؛ کشوری که به یمن طبیعت و فرهنگ متنوع خود جایگاه فرصت‌های بزرگی در این نوع از گردشگری است.

رقابت فزاینده در حمل‌ونقل هوایی

صنعت حمل ونقل هوایی تونس با تلاش «تونس‌ایر» در متمایز کردن خود به‌منظور رسیدن به مسافران بیشتر، در حال ورود به دوره‌ جدیدی از رقابت‌پذیری است. این مساله به سبب وجود هواپیمایی تازه‌تاسیس «سینفاک» و نیز هواپیمایی «جی‌سی‌سی» در کشور و منطقه بوده است. اگرچه ۹ فرودگاه بین‌المللی در تونس وجود دارد، اما تعداد زیادی از آنها کوچک و ساده هستند و ظرفیت توسعه خطوط هوایی را ندارند. از سوی دیگر، تونس‌ایر ضرر و زیان به بار آورده است و برای کاهش هزینه‌ها و بازگشت به سوددهی در حال تجدید ساختار خود است. واسطه‌ها در تونس در کنترل آژانس‌های مسافرتی قرار دارد که اغلب فروش پروازها را در اختیار دارند. با این وجود، تعداد بسته‌های سفر خارجی (شامل مسافرت و اقامت) رزرو شده در حال افزایش است.

این افزایش عمدتا تحت تاثیر افزایش محبوبیت استانبول به عنوان مقصد و گسترش خطوط هواپیمایی که مسافرت‌های مقرون به صرفه را نشانه می‌گیرند، بوده است. بسته‌های سفر حج و عمره نیز در حال محبوب‌تر شدن هستند. آنها چتر محافظ دیگری برای آژانس‌های مسافرتی در مواقعی هستند که رشد گردشگران ورودی دچار مشکل می‌شود. به دنبال افول بهار عربی در ۲۰۱۱ به سمت جنگ و ضدانقلاب، تونس همچون یک فانوس دریایی در خصوص گذار موفق از دیکتاتوری نگریسته شده است.

«کمیته چهارجانبه گفت‌وگوی ملی» متشکل از اعضای اتحادیه‌های کارگری، کارفرماها، وکلا و فعالان حقوق بشر چندی پیش برنده جایزه صلح نوبل به‌دلیل «مشارکت محکم در ایجاد یک دموکراسی تکثرگرا» شد. تصور می‌شود ۳ هزار تونسی در حال نبرد با نیروهای داعش در سوریه و عراق هستند که بزرگ‌ترین مشارکتی است که یک کشور در جنگ با داعش انجام داده است. حالا تونس در چنین شرایطی با ایران برای توسعه همکاری‌های گردشگری وارد گفت‌وگو شده و براساس آنچه نخست‌وزیر این کشور در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان اعلام کرد، وزیر گردشگری این کشور به‌زودی به ایران سفر خواهد کرد. باید دید رابطه گردشگری دو کشور چگونه می‌تواند به توسعه توریسم آنها کمک کند.