گروه ورزش: قضاوت داورها درلیگ پانزدهم چنان پراشتباه و جنجالی شد که صدای وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال هم در پی اعتراض تیم‌ها درآمد و حتی وزیر دستور بررسی چرایی این اشتباهات را صادر کرد. یکی از داوران سرشناسی که چند تصمیم بحث‌برانگیز در لیگ برتر گرفته علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان است.

وی که درآخرین بازی لیگ چهاردهم قاضی بازی حساس تراکتور‌سازی و نفت تهران بود سوت‌هایی زد که موجب اعتراض هردو تیم شد و در نهایت با اخراج آندرانیک تیموریان بازیکن تراکتورسازی به‌زعم بسیاری قهرمان لیگ را تغییر داد. اما ماجرا به این دیدار ختم نشد و فغانی که داور بازی پرسپولیس و ذوب‌آهن ازهفته چهارم لیگ پانزدهم بود تصمیم پراشتباه و جنجال برانگیزی گرفت که آشکارا حق پرسپولیس را ضایع کرد. در آن بازی توپی که در محوطه هجده قدم پرسپولیس به سینه محسن بنگرخورده بود را فغانی هند پنالتی اعلام کرد و با به ثمر رسیدن این پنالتی پرسپولیس متحمل شکست ۲بریک مقابل ذوب‌آهن شد. پس از این بازی کمیته داوران بر اشتباه این داور صحه گذاشت و فغانی را به چهار جلسه محرومیت از قضاوت محکوم کرد. در شرایطی که فغانی بعد از آن بازی به ندرت در لیگ برتر قضاوت کرد، در بعد بین‌المللی شرایط برای وی به کلی متفاوت است. فغانی که داور منتخب آسیا در مسابقات باشگاه‌های جهان است قضاوت فینال این بازی‌ها که امروز بین بارسلونا و ریورپلاته برگزار می‌شود را برعهده دارد تا بعد از فینال جام ملت‌های آسیا در استرالیا دومین فینال بزرگش را قضاوت کند. در شرایطی که این اتفاق مایه افتخار برای جامعه فوتبال و به‌خصوص داوری ایران است اما انتخاب وی بعد از قضاوت‌های ضعیف در لیگ برتر ایران هنوز هم برای خیلی‌ها علامت سوال‌های گوناگونی دارد.

حقانیت داوران ایرانی ثابت شد

رئیس کمیته‌ داوران می‌گوید با انتخاب علیرضا فغانی به‌عنوان داور فینال جا‌م جها‌نی باشگاه‌ها حقانیت داوران ایرانی ثابت شد. فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره انتخاب فغانی، سخندان و منصوری به‌عنوان تیم داوری فینال مسابقات جا‌م جها‌نی باشگاه‌ها گفت: «به تیم داوری ایران بابت این انتخاب تبریک می‌گویم. این موفقیت باعث افتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. حقانیت داوری‌های ایران با این انتخاب ثابت شد اصفهانیان درباره تنبیه‌هایی که کمیته داوران در ماه‌های گذشته برای فغانی در نظر گرفته بود نیزگفت:«ما ضابطه‌مند هستیم. داوری که خوب قضاوت کند را باید تشویق کرد و تنبیه و تشویق باید در کنار هم وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم برای یک داور همیشه به‌به و چه‌چه کنیم و البته تنبیه‌ها هم باعث پیشرفت داوران می‌شود. ولی زمانی که خدای نکرده مشکل داشته باشند باید حتما به آنها گوشزد شود.»