همزمان با کاهش ارزش روبل و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک میان روسیه و غرب، تعداد رو به رشد گردشگران خارجی که به روسیه سفر کردند، گردشگری این کشور را به گونه بی‌سابقه‌ای رونق داد.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی به نقل از سی ان بی سی، سقوط ارزش روبل در سال گذشته باوجود فشارهای مالی براقتصاد این کشور، سبب جهش ۱۳ درصدی گردشگری در ماه‌های نخست سال ۲۰۱۵ روسیه شده و سرعت و کارآیی موتور این صنعت را افزایش داده است. آمارهای اعلام شده از سوی اتحادیه گردشگری روسیه نشان ازآن دارد که به‌دلیل تنش‌های فزاینده ژئوپلیتیک که سبب آسیب جدی به روابط تجاری غرب و روسیه شده، طی ماه‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۵ بیش از ۲/ ۵۳ میلیون گردشگر به روسیه سفر کنند که این میزان سفر خارجیان به روسیه از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

درحالی که از سال ۲۰۱۴ با آغاز تنش‌های میان غرب و روسیه برسر اوکراین روند کاهش ارزش روبل در برابر دلار آغازشده بود، در ادامه این روند، از اوایل ژانویه ۲۰۱۵ دلار دربرابر روبل روسیه حدود ۲۰ درصد افزایش یافت که نتیجه آن در کل مدت دو سال گذشته، کاهش ارزش ۱۱۳ درصدی روبل در برابر دلار بوده است. ولادیمیر کانترویچ‌، معاون اول مدیر اتحادیه تورگردان‌های روسیه درگفت‌وگو با یک سایت خبری روسیه اعلام کرده است که سقوط ارزش روبل مهم‌ترین عامل در رونق گردشگری و افزایش تعداد گردشگران خارجی بوده زیرا این وضعیت روسیه را به مقصدی بسیار ارزان مبدل کرده است.

به استناد آمارهای ارائه شده از سوی اتحادیه گردشگری روسیه پیش‌بینی شده است همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه، در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، این کشورهمچنان شاهد ادامه این جهش درجذب گردشگران خارجی باشد. این گزارش یادآور شده است که گردشگران چینی با ۶۳ درصد افزایش سفردرسال ۲۰۱۵ از نظر تعداد سفر به روسیه برتعداد گردشگران آلمانی که سال پیش از آن بیشترین سفر را به روسیه داشتند، پیشی گرفتند. همچنین تعداد ایرانیانی که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۵ به روسیه سفر کردند نیز بیش از ۱۱۱ درصد رشد داشته و از این‌رو، ایران به عنوان یکی از ۱۵ کشور مهم از نظر جذب گردشگر خارجی به روسیه توجه مقامات گردشگری این کشور را به خود جلب کرده است. پس از چینی‌ها و آلمانی‌ها، آمریکاییان سومین بازار بزرگ تقاضا برای گردشگری روسیه هستند و پس از آنها، گردشگران ترک در ردیف چهارم قرار می‌گیرند؛ دو کشوری که هم‌اکنون هردو با مسکو مشکلات دیپلماتیک جدی دارند. نکته جالب آن است که درکنار افزایش تعداد سفر گردشگران خارجی به روسیه، تعداد سفر گردشگران روس به مقصدهای مختلف ازجمله ترکیه و کشورهای غربی به شدت افت کرده است.