گروه مسکن : معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، با انتقاد از تغییراتی که در پیشنهاد اولیه «افزایش سقف تسهیلات اوراق مسکن» حین تصویب آن در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به‌وجود آمد، اعلام کرد: افزایش 5/ 2 واحد درصدی نرخ سود تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن از 16 درصد به 5/ 18 درصد، مغایر با اهداف از پیش تعیین شده توسط دولت برای تحریک غیرتورمی معاملات مسکن است.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با مصوبه دو هفته پیش، بانک مسکن از دو روز گذشته، پرداخت 70 میلیون تومان وام خرید مسکن بدون سپرده به شکل اوراق را با سود سالانه 5/ 18 درصد آغاز کرد. این وام پیش‌تر، تا سقف 45 میلیون تومان و با سود 16درصد پرداخت می‌شد. حامد مظاهریان، معاون آخوندی دیروز در واکنش به سود جدید، با بیان اینکه‌ در مذاکرات مشترک ماه‌های اخیر بین بانک مسکن، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی، صحبتی از افزایش نرخ سود تسهیلات اوراق مسکن نبود، گفت: با این نرخ سود، احتمال می‌رود بازپرداخت تسهیلات 70 میلیون تومانی، از استطاعت متقاضیان مصرفی دهک‌های میانی خارج شود و در نتیجه، میدان برای تقاضای سرمایه‌ای و گروه‌های توانمند باز شود که در این صورت، وام‌های جدید به جامعه هدف نخواهد رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» بانک مسکن برای تامین منابع لازم برای پرداخت تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن، موفق شد نرخ سپرده قانونی حساب مربوطه را با اجازه بانک مرکزی از 10 درصد به 2 درصد کاهش دهد که البته این موضوع مورد تایید مسولان بخش مسکن نیز هست اما افزایش نرخ سود تسهیلات چون باعث سنگین‌ شدن اقساط ماهانه می‌شود، مورد تایید مسوولان نیست. شرایط کنونی بازار مسکن، حاوی ثبات قیمت‌ها و در عین حال افزایش نامحسوس حجم معاملات است.


هرچند تمایل به خرید مسکن در سمت تقاضا مشاهده می‌شود، اما به دلیل نبود نقدینگی در دسترس خریداران، امکان رونق تا همین ماه گذشته وجود نداشته است. با این حال، پیش‌بینی‌های کارشناسی از تغییر اوضاع در سال آینده حکایت دارد. مسیر فعلی قیمت مسکن احتمال می‌رود در سال آینده تغییر کند، اما این تغییر لزوما به معنای افزایش نامتعارف نیست. «دنیای اقتصاد» در نظر دارد در تاریخ ۱۸ اسفند امسال همایشی تحت‌عنوان چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۵، مسیر آینده متغیرهای بازار مسکن را به‌صورت تخصصی و با حضور کارشناسان خبره بررسی کند. علاقه‌مندان به حضور در این همایش می‌توانند با مرکز همایش‌های «دنیای اقتصاد» به شماره تلفن ۸۷۷۶۲۴۳۰تماس بگیرند.

اعتراض دولتی به نرخ سود وام مسکن