عاقله ترابی: در عصر حاضر و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی شاهد استفاده بیش از پیش کاربران موبایل و تبلت از اپلیکیشن‌ها هستیم. با گشتی در فروشگاه‌های نرم‌افزارها می‌توان سیر رشد برنامه‌ها را دید که با چه سرعتی پیش می‌روند و هر روز هم به تعدادشان افزوده می‌شود.
این برنامه‌ها برای کاربران متفاوت با اهداف و کارآیی‌های مختلف عرضه می‌شوند و می‌توان به جرات گفت هر کاربر را با هر سلیقه و شغلی راضی نگه می‌دارند. کافی است شما بدانید چه می‌خواهید و دنبال چه نوع برنامه‌ای هستید؛ بی‌شک اپلیکیشن مورد نظر خود را در یکی از فروشگاه‌های آنلاین پیدا می‌کنید. نکته جالب اینکه این برنامه‌ها ظاهرا قرار نیست به وضعیت اشباع برسند و همچنان در حال رشد و توسعه هستند. در این میان اپلیکیشن‌هایی هستند که قیمت آنها سر به فلک می‌کشد و برای خریدنشان باید مبلغی بسیار بیشتر از گوشی رده‌بالای خود بپردازید. با اینکه درصد جالب توجهی از برنامه‌ها رایگان هستند و برای داشتن و استفاده‌کردن از آنها کافی است یک کلیک کنید ولی برنامه‌هایی هم هستند که قیمت‌شان را که می‌بینید از خیرش می‌گذرید و ترجیح می‌دهید فکر کنید چنین برنامه‌ای ساخته نشده است. این برنامه‌ها که اغلب تخصصی هستند و برای افراد خاصی ساخته شده‌اند طرفداران پروپا قرص خود را هم دارند.

درواقع برای دانلود‌کردن آنها شما باید به حد کافی پولدار باشید تا بتوانید اینها را تهیه کنید؛ البته برنامه‌هایی هم هستند که با اینکه ویژه افراد پولدار است برای دانلود پولی لازم نیست، بپردازید. درواقع برای استفاده از این برنامه لازم است به اندازه کافی پولدار باشید؛ ولی نه به این خاطر که این برنامه گرانقیمت است. اتفاقا این اپلیکیشن رایگان است. این برنامه که عنوان «!I am RICH» را دارد هدف خاصی را دنبال نمی‌کند و فقط برای این ساخته شده که هر شخصی که خود را پولدار می‌داند در این برنامه عضو شود و به دیگران اعلام کند که «من پولدار هستم!». این برنامه هم برای اندروید و هم آی‌او‌اس رایگان عرضه می‌شود؛ البته این اپلیکیشن در سال ۲۰۰۸ رایگان نبود. وقتی در آن سال اپ‌استور به‌عنوان فروشگاه برنامه‌های آی‌فون راه‌اندازی شده بود این اپلیکیشن با حجم ۱۰۰ کیلوبایت در فروشگاه اپل ارائه شد. قیمت این برنامه، رقم باور نکردنی ۹۹۹ دلار بود.این برنامه هیچ کار خاصی نمی‌کرد. با فشردن آیکون برنامه (I am rich)، فقط یک متن نمایش داده می‌شد: من پولدارم، من لایق و شایسته‌ام، من خوب و سالم و موفقم!

این برنامه فقط یک روز در فروشگاه اپل ماندگار شد اما در همان یک روز ۸ نفر آن را خرید کردند! البته اغلب خریداران اشتباهی این برنامه را خریده بودند! یکی از خریداران در شکایتی که از اپل کرده بود، گفته بود: «من و دوستانم این برنامه را دیدیم و به شوخی روی دکمه خرید کلیک کردیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد! اما این یک شوخی نبود و واقعا این برنامه ۹۹۹ دلار قیمت داشت! اپل باید زودتر این برنامه را از فروشگاه خود بردارد.» اپل درنهایت مجبور شد این برنامه را بردارد و پول دو نفر از کسانی را که شکایت کرده بودند برگرداند و حالا شما می‌‌توانید بدون پرداخت هزینه‌ای این برنامه را دانلود کنید و به همه اطرافیان خود اعلام کنید که «من پولدار هستم!»اپلیکیشن‌های گران‌قیمت دیگری هم بوده‌اند که زمان تولید و عرضه قیمت‌های نجومی داشته‌اند و حالا به علل مختلف نه‌تنها دیگر از آن قیمت‌های سرسام‌آور خبری نیست بلکه رایگان هم شده‌اند. دو نمونه از این برنامه‌ها Preebs است که زمان عرضه ۷۹۹ دلار بوده و دیگری Mobigage است که زمان عرضه ۹۹ دلار بوده و حالا هردو برنامه رایگان عرضه می‌شوند.

VIP Black

اگر شما واقعا پولدار باشید پس احتیاج به برنامه‌ریزی برای انجام کارهای روزانه خود دارید. این برنامه مانند یک منشی خوب و آگاه به امور برای شما کار می‌کند. البته VIP Black باید مطمئن شود که شما به اندازه کافی پولدار هستید تا بتوانید عضو این باشگاه شوید. قیمت این اپلیکیشن هزار دلار یا اگر دقیق‌تر بگوییم ۹۹/ ۹۹۹ دلار است. شیوه کار VIP Black این‌گونه است که کاربران را وادار می‌کند پیش از خرید یک برنامه ثابت کنند که درآمدشان بیش از یک‌میلیون پوند است؛ یعنی چیزی حدود دوبرابر قیمت اپلیکیشن که تقریبا ۶۰۰ پوند است. به این ترتیب افرادی که دارایی خالص بیش از یک میلیون پوند انگلیس دارند و عضو باشگاه HNWI (افراد دارای اعتبار بالای اجتماعی) هستند می‌توانند این برنامه را دانلود و از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن می‌تواند برنامه‌های روزانه این افراد را با توجه به برنامه‌ای که به آن داده می‌شود مرتب و منظم کند. مالک نرم‌افزار از طریق آن می‌تواند هنگامی که قصد رفتن به تعطیلات را داشته باشد بهترین هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و جت‌های شخصی را برای خود رزرو کند تا با خیالی آسوده به سفر بپردازد. از آن گذشته فرد میلیونر می‌تواند از طریق iVIP Black با دیگر افراد ثروتمند قرارهای کاری بگذارد و سطح روابط تجاری خود را گسترش دهد.

Cybertuner

این برنامه گران‌قیمت یک اپلیکیشن حرفه‌ای برای تکنسین‌های پیانو است و ۱۸ سال در ساخت نرم‌افزار کوک کردن پیانو تجربه دارد. اپلیکیشن Cybertuner سه سال پیش به اپ‌استور اپل اضافه شد و با ۹۹ /۹۹۹ دلار جزو گران‌ترین اپلیکیشن‌های این فروشگاه است. این اپلیکیشن حتی یک ایراد کوچک یا اعتراض هم نداشته و از سوی متخصصان پیانو در سراسر دنیا امتحان شده است. چیزی که این اپلیکیشن را از سایر رقبا بالاتر می‌برد دقت بی‌نقص این نرم‌افزار است. نکته جالب اینکه Cybertuner تنها ۳/ ۶ مگابایت حجم دارد. این اپلیکیشن را به‌طور همزمان فقط روی یک دستگاه آی‌اواس می‌توانید نصب کنید و نسخه اندروید هم ندارد. اپلیکیشن مورد نظر توانسته امتیاز کامل ۵ را از ۵۱ کاربری که آن را نقد کرده‌اند، دریافت کند.

افزونه‌های جواهرات

یکی از جالب‌ترین اپلیکیشن‌های موبایل که توسط شرکت Abu Moo ساخته شده است شامل افزونه‌های انگشتر با نگین است. این افزونه‌ها هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند و فقط برای خودنمایی افراد پولدار ساخته شده است که کاربر اندروید هستند. این برنامه شامل ۶ انگشتر جواهر است که هریک با نام‌های متفاوت ۴۰۰ دلار ارزش دارند. این جواهرات هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها عرضه شده که اگر بخواهید همه آنهارا بخرید باید ۲۴۰۰ دلار هزینه بپردازید.

The most expensive app ever

این اپلیکیشن که ۶۱ /۳۹۳ دلار قیمت دارد تا تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۵ گران‌ترین اپلیکیشن اندروید بوده است. نکته جالب این است که این اپلیکیشن هیچ کاری انجام نمی‌دهد و با گذشت ۲ ساعت پس از نصب خود به خود پاک می‌شود! به گفته سازنده این اپلیکیشن اگر شما یک میلیونر هستید و نمی‌دانید چگونه پول خود را خرج کنید این بهترین راه برای خرج‌کردن پول شما است. این برنامه بر خلاف قیمتش حجم جالب توجهی ندارد و فقط یک کیلوبایت است. نکته جالب‌تر اینکه این اپلیکیشن را فقط یک نفر نصب کرده و امتیاز کامل را به آن داده است. این فرد در بخش نظرخواهی نوشته است: «من الان ۴۰۰ دلار خرج کردم… هاهاها… متشکرم!». البته شرکت سازنده این برنامه اعلام کرده است که ممکن است درآمد حاصل از این برنامه را برای انجام کارهای خیریه صرف کند.

QSFFStats

این اپلیکیشن هم که جزو گران‌ترین برنامه‌ها است یک برنامه جالب برای طرفداران واقعی فوتبال است. کافی است دارایی شما آنقدر باشد که هزار دلار در حسابتان باشد و از طرفی عشق فوتبال هم باشید تا این برنامه را نصب کنید. شما با استفاده از این برنامه می‌توانید آمار تمامی تیم‌های مورد علاقه‌تان را از قبیل تعداد دفعات شرکت در لیگ‌ها و تعداد گل‌ها به‌دست آورید و با دقت هرچه تمام‌تر به بررسی آخرین وضعیت لیگ‌های مختلف بپردازند.

Alpha-Trader

این برنامه هم که جزو اپلیکیشن‌های هزاردلاری است برای سرمایه‌گذاران در بورس جهانی طراحی شده است. خب طبیعی است که شما وقتی در بورس جهانی سرمایه‌گذاری می‌کنید پس آنقدر هم سرمایه‌دار هستید که حاضر باشید برای یک برنامه که حکم نیروی کمی برایتان دارد هزار دلار هزینه کنید. چراکه پس از نصب این برنامه به راحتی می‌توانید لحظه به لحظه سهام خود یا دیگر کمپانی‌ها را بررسی کنید. اپلیکیشن Alpha-Trader به‌طور همزمان اطلاعاتی همچون قیمت سهام، موقعیت‌های ریسکی و نمودارهای کاهشی یا افزایشی سود سهام را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و حتی می‌تواند مواردی مثل تغییرات ناگهانی قیمت را با یک پوش نوتیفیکیشن به اطلاع او برساند. این اپلیکیشن به‌صورت همزمان میزان ارزش سهام، میزان ریسک پذیری برای سرمایه‌گذاری و اطلاعاتی از این دست را برای کاربر به نمایش در می‌آورد.