گروه بازرگانی: معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نخستین جشنواره انتخاب برندهای برتر ملی درگروه‌های مختلف کالایی بیست و ششم بهمن در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار می‌شود.

محمدرضا مودودی روز گذشته در نشست خبری نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی افزود: براساس مصوبه هیات دولت، سازمان توسعه تجارت ایران متولی تسهیل فضای کسب‌وکار کالاهای صادراتی، توسعه صادرات و مدیریت واردات و همچنین ساماندهی موضوع برند در کشور است. وی افزود: نخستین جشنواره انتخاب و معرفی برندهای برتر ملی با این هدف برگزار می‌شود که هم کارنامه‌ای از وضع برندهای داخل کشور ارائه کنیم و هم بر مبنای ارزیابی برندها، تعیین کنیم باید چه دوره‌های آموزشی برای تقویت برندها برگزار شود. معاون سازمان توسعه تجارت گفت: متاسفانه برندهای ما آن‌طور که باید و شاید در بازارهای هدف معرفی نشدند و در سطح ملی برندهای خوبی داریم ولی در سطح خاورمیانه برند معتبر بین‌المللی نداریم که این یکی از نقاط ضعفی است که باید به آن رسیدگی شود. مودودی همچنین اظهار کرد: طبق مصوبه دولت و براساس آیین‌نامه ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات، موضوع ماده هشت قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع ساماندهی در رابطه برند به سازمان توسعه تجارت تفویض شد و امسال نیز مصوبه دیگری جایگزین آن شده که علاوه بر برند، موضوع تبلیغات نیز در داخل آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه برند بیش از اینکه یک سرمایه مادی باشد یک سرمایه معنوی است و برای یک محصول ارزش‌آفرینی می‌کند، افزود: ۷۰ درصد صادرات ما به کشور‌های همسایه انجام می‌شود و این در حالی است که متاسفانه برندهای ما آن‌طور که باید و شاید در آنجا معرفی نشده‌اند که همین موضوع تاثیرات منفی را در میزان صادرات به دنبال دارد و در این راستا تصمیم گرفتیم بحث انتخاب و معرفی برندها را براساس اصول علمی برگزار کنیم تا با استاندارد‌هایی که در دنیا مطرح است، مطابق باشد. مودودی با بیان اینکه با این کار در نهایت کارنامه‌ای ارائه می‌شود که براساس آن می‌توانیم بگوییم شرکت‌ها در چه بخش‌هایی نقاط ضعف و قوت دارند، افزود: با این اقدام در سال‌های بعد می‌توانیم برندهایی با شاخص‌های جهانی داشته باشیم. معاون سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: در تلاشیم تا با برگزاری موفق این جشنواره به شرکت‌های دیگر نیز یادآور شویم که تنها نهاد معتبر برای ارزیابی برند، سازمان توسعه تجارت است و هزینه‌ای نیز از شرکت‌ها دریافت نمی‌شود. معاون سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مشوق‌ها و یارانه‌های صادراتی از مباحث کلیدی سازمان توسعه تجارت است، افزود: براساس ارزیابی‌هایی که صورت می‌گیرد طبیعتا در جهت حمایت از شرکت‌های برتر نیز امکاناتی فراهم شده و تسهیلاتی ارائه می‌شود.