گروه خبر: مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور اکثریت اعضا تشکیل جلسه داد. به گزارش «ایسنا» در ابتدای جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، با توجه به انجام مراحل پایانی برجام و انجام تعهدات طرفین ،مراحل کار و مذاکرات را بسیار فشرده، سخت و همراه با تدبیر و عقلانیت توصیف کرد و از پشتکار رئیس‌جمهور، دولت و به ویژه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که تحت حمایت کامل رهبری معظم انقلاب انجام شد، تشکر و قدردانی کرد و این موفقیت را به رهبر انقلاب، دولت و به ویژه مردم غیور و وفادار ایران تبریک گفت.وی با تاکید بر ضرورت پایبندی و تعهد طرف مقابل به همه مراحل و مفاد برجام گفت: امیدواریم طرف مقابل به وظایف و تعهدات خود به‌طور کامل عمل کند، در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران نیز مقابله‌به‌مثل خواهد کرد.

تشکر لاریجانی از دولت

در خبری دیگر، روز گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مساله هسته‌ای بسیار زودتر از اینها قابل حل بود، گفت: این موضوع ۱۲ سال کشور را مشغول خود کرده بود و در حالی که طرف‌های خارجی به دنبال توقف غنی‌سازی در ایران بودند فشارهایی را نیز بر ما وارد کرد، اما در نهایت شاهد بودیم که این کشورها مجبور شدند که حق غنی‌سازی ایران را بپذیرند و با تلاش و پایمردی مردم و با حمایت‌ها و هدایت‌های رهبری و همراهی تیم مذاکره‌کننده این اتفاق رخ داد. به گزارش «ایسنا» وی در اولین جشنواره شهید مدرس با اشاره به ‌سامان یافتن موضوع هسته‌ای تاکید کرد: باید از همه کسانی که برای این دستاورد تلاش کردند و از رئیس‌جمهور و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و وزارت امور خارجه صمیمانه تشکر کنیم.


استفاده از فرصت‌ها پس از لغو تحریم‌ها

در خبری دیگر، روسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و لوکزامبورگ پس از دیدار و گفت‌وگوهای مشترک در جمع خبرنگاران بر لزوم استفاده از فرصت‌های ایجاد شده و توسعه همکاری‌های متقابل دو کشور پس از لغو تحریم‌ها تاکید کردند. علی لاریجانی در نشست مطبوعاتی خود با مارس بارتو لومئو، رئیس مجلس لوکزامبورگ اظهارامیدواری کرد که مذاکرات ایران و لوکزامبورگ شروع خوبی پس از لغو تحریم‌ها علیه ایران باشد و هر دو طرف برای افزایش روابط دو کشور بتوانند همکاری‌های مطلوبی انجام دهند. در ادامه این دیدار مارس بارتو لومئو نیز بر نقش روابط دیپلماسی پارلمانی در توسعه مراودات بین کشورها تاکید کرد و گفت: من و طرف ایرانی هر دو نمایندگان ملت‌هایمان هستیم و وظیفه داریم در جهت صلح، آرامش و رفاه ملت‌هایمان تلاش کنیم و در لوکزامبورگ یک نظام سیاسی باثبات و مبتنی بر همبستگی اجتماعی در این مسیر تلاش می‌کند. او افزود: من باید مراتب قدردانی و خرسندی عمیق خود را به واسطه دستیابی به توافق هسته‌ای که درهای بزرگی را به روی ما باز کرده، اعلام کنم و باید توجه کنیم که باید از این فرصت‌ها به نحو شایسته استفاده شود و بتوانیم با همکاری با کشور مهم ایران در مسیر اعتماد متقابل و صلح و ثبات گام برداریم. بارتو لومئو تاکید کرد: ایران نقش کلیدی و مهمی در ایجاد صلح و ثبات در منطقه دارد و همه باید با همکاری و تعامل به این هدف بزرگ کمک کنیم چراکه قطعا ایران به تنهایی نمی‌تواند در این موضوع موفق باشد.