تحلیل تک کرانچ از بازار بازی‌های موبایلی در ایران
دنیای اقتصاد: وب‌سایت Techcrunch بر اساس نظرسنجی که از تاریخ دوم تا دهم ژانویه 2016 برگزار کرده و در آن 837 کاربر بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه شرکت داشته‌اند، به تحلیل بازار این محتویات چندرسانه‌ای در کشورمان پرداخته است. بر اساس گزارش وب‌سایت Newzoo، درآمد حاصل از فروش بازی‌های مخصوص دستگاه‌های همراه در سال 2015 در ایران، در حدود 39 میلیون دلار بوده است که این مقدار در مقایسه با مجموع درآمد حاصل از فروش بازی‌های ویدئویی، یک به پنج است. این مقدار در مقایسه با متوسط جهانی، 30 تا 35 درصد پایین‌تر است. بر اساس همین محاسبات خوش‌بینانه می‌توان انتظار داشت این مقدار درآمد تا سال 2016 میلادی به 44 میلیون دلار برسد. با اضافه کردن 100 میلیون دلار درآمد به این چشم‌انداز، می‌توانید به درآمد سالانه بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه در کشور همسایه ایران یعنی ترکیه برسید. این نشان می‌دهد ایران در این زمینه 3 تا 4 برابر عقب‌تر از کشوری با جمعیت مشابه است.

اکثریت (۶۰ درصد) جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، زیر ۳۰ سال سن دارند و همین باعث شده در حدود ۶۷ درصد از کاربران بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه، زیر ۲۴ سال سن داشته باشند. ایران یکی از بالاترین نسبت‌های تحصیل به جمعیت را در جهان دارا است و همین امر باعث شده در آمار، در حدود ۶۳درصد، دانش‌آموز باشند. یکی از دلایل نفوذ پایین بازی‌های ویژه دستگاه‌های همراه در میان کاربران ایرانی، بومی‌ نشدن این بازی‌ها و عدم استفاده از زبان فارسی در آنها است. در بررسی‌های انجام شده در حدود ۷۸درصد از کاربران عنوان کرده‌اند بازی‌های مورد علاقه خود را به زبان انگلیسی دریافت کرده‌اند. این در حالی است که کانال‌های موجود به‌منظور استفاده از بسته‌های درون بازی و خرید این قابلیت‌های درون نرم‌افزاری نیز محدودیت‌های زیادی را برای کاربران ایجاد کرده‌اند.

در زمینه پرداختی، توسعه‌دهندگان نتوانسته‌اند سیستم‌های پرداختی را بر پایه شبکه‌هایی مانند شتاب و شاپرک، بومی‌سازی کنند. در حال حاضر از هر پنج گیمر، تنها یک‌نفر (۱۹ درصد) در هر ماه از پرداخت‌های درون‌ برنامه‌ای از طریق گیفت‌کارت‌ها و روش‌های جایگزین و غیرمستقیم استفاده می‌کند و اکثر پرداخت‌های دیگر از طریق فروشگاه‌های نرم‌افزاری جانبی که امکان استفاده از پرداخت‌های محلی را فراهم می‌کنند، صورت می‌گیرند. ۶۰ درصد از این گیمرها پرداختی کمتر از ۵دلار در ماه دارند و ۱۹ درصد چیزی بین ۵ تا ۲۰ دلار پرداخت می‌کنند.