دو سوال چالش‌برانگیز در یک مصاحبه کاری و پاسخ‌هایی هوشمندانه به آن
مترجم: علیرضا منتظری
منبع: careerealism.com
همواره دو سوال برای مصاحبه‌شوندگان برای کار بسیار چالش‌برانگیز و اضطراب‌آور بوده است:

1) چه مقدار دستمزد از شغل قبلی خود کسب می‌کردید (یا در حال حاضر درآمد شما چقدر است)؟

2) انتظارات شما از حقوق و دستمزد شغلی که هم‌اکنون در حال مصاحبه برای آن هستید به چه میزان است؟

همه ما می‌دانیم تمامی سوالات حول محور کسب درآمد و دستمزد در حال و در گذشته مشخص‌کننده ظرفیت کسب درآمدی یک استخدام‌شونده است. در این زمان است که ترس به سراغ ما آمده که اگر میزان دستمزد خود را بسیار پایین اعلام کنیم پولی که قرار بوده به میزان بیشتری از محل شغلی جدید به دست بیاوریم را از دست بدهیم و اگر بسیار بالا از حد دریافتی اعلام کنیم فرصت مورد نظر را به کلی از دست بدهیم.

حال راه‌حل چیست؟ و چگونه می‌توان هوشمندانه به این سوال پاسخ گفت؟

نکته: انحراف در پاسخگویی است.

همیشه به یاد داشته باشید که حرفه‌ای‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین هدف در این مورد به هیچ وجه پاسخ روشنی نمی‌دهند، اگرچه مصاحبه‌کننده بارها تلاش می‌کند در طول فرآیند مصاحبه به این مهم دست بیابد ولی هرگز و به هیچ وجه نباید آماده مطرح کردن مسائل مربوط به پول و درآمد باشید. ایده‌آل‌ترین روش این است که خود را عاشق کار و موقعیت شغلی آینده خود نشان دهید و اولویت دومتان را پول و کسب درآمد اعلام کنید، چرا که بعد از اینها و کسب آن موقعیت شغلی موقعیت و زمان چانه‌زنی بهتری برای شما فراهم خواهد بود. چگونه به سوال «چه مقدار دستمزد دریافت می‌کردید؟» جواب دهیم؟

پاسخ شماره یک

«البته که موقعیت شغلی قبلی من با اینکه هم‌اکنون برای مصاحبه برای آن آمده‌ام، متفاوت است. بنابراین ربطی میان حقوق و دستمزد قبلی و فعلی‌ام مشاهده نمی‌کنم اما با کمال میل به تمامی سوال‌های شما پاسخ می‌دهم و همچنین اگر درباره مهارت‌هایم و کیفیت آن با شما به توافق برسم، که من فردی مناسب برای این موقعیت شغلی هستم که مطمئنم مناسب هستم؛ می‌توانیم سر این موضوع به توافق برسیم. البته باید بگویم که بسیار خوشحال می‌شوم بتوانم امکان کار در این محیط را داشته باشم.


پاسخ شماره 2

گذشته را کنار بگذاریم؛ شما چه مقدار بودجه برای این موقعیت شغلی کنار گذاشته‌اید؟ حال اگر در جواب شما مبلغ مناسبی درباره این جایگاه پیشنهاد بدهند در آن صورت باید با کمی مکث بگویید من هم با این دستمزد راحتم و مشکلی ندارم. این در صورتی است که اگر شما پیشنهاد مالی را می‌دادید ممکن بود آنها با چانه‌زنی آن را پایین‌تر بیاورند.


پاسخ شماره ۳

صادقانه جلو بروید و همه چیز را درباره کسب درآمد از شغل قبلی خود بازگو کنید.

در بیشتر موارد آنها واقعا می‌خواهند بدانند که آیا توانایی پرداخت دستمزد به شما را خواهند داشت یا خیر.

اگر شما کار خود را به خوبی انجام دهید و بدانید چه پیشنهادی برایتان معقولانه است، برای آن شغل و در آن موقعیت اگر دستمزد پایین و کمی را به شما پیشنهاد کنند شما قطعا برای گرفتن دستمزد بالاتر مذاکره خواهید کرد (البته براساس تحقیقات شما) بعد از گرفتن پیشنهاد از آنها.

چگونه به «چه مقدار دستمزد انتظار دارید دریافت کنید؟» جواب دهیم؟

خبر خوب این است که اگر این سوال از شما پرسیده شود این به آن معنا است که برای آن شغل پذیرفته شده‌اید.

پاسخ شماره یک: لبخندی بزنید و سپس بپرسید آیا معنی این صحبت شما این است که می‌خواهید به من کار مورد نظر را ارائه کنید.

پاسخ شماره 2: ابتدا بپرسید: حقوق و دستمزد پیشنهادی شما برای این موقعیت کاری چقدر است؟

زمانی که آنها مبلغ مورد نظر خود را به شما بگویند، درصورت رضایت، باید این‌گونه واکنش نشان بدهید که، من با این شرایط موافق هستم و مشکل ندارم البته اگر هر دو ما تصمیم بگیریم که برای این کار مناسب هستم، من با حقوق و دستمزدم بحثی ندارم که در همین بازه‌ای که فرمودید باشد.

پاسخ شماره 3: من بیشتر علاقه به گرفتن این شغل دارم که بسیار مناسب است و البته مطمئن هستم که شما حقوق و دستمزد مناسبی برای این جایگاه در نظر گرفته‌اید. بیشتر تمرکز خود را برای به دست آوردن آن شغل بگذارید، اگر آنها مایل به استخدام شما نبودند در واقع هیچ شانسی برای بحث بر سر دستمزد نخواهید داشت. اما در آخر باید نکته‌ای دیگر را متذکر شد: هر مصاحبه کاری دارای شرایط خاص و متفاوتی است برای همین برای پاسخ به یک سوال بیش از چند پاسخ موجود است، این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام مورد جهت تماس بیشتر و سیاست‌گذاری‌هایتان مناسب است و با آن راحتید. البته تحقیق درباره شرکتی که برای استخدام به آنجا می‌روید و درآمد و بازه ارائه دستمزد به شما در جهت پیشبرد مناسب یک مصاحبه و پاسخ به سوالات بسیار کمک می‌کند. تجربه و اعتماد به نفس عواملی هستند که باعث موفقیت در مذاکرات درباره حقوق و دستمزد خواهند شد.