هرگز از گسترش شبکه خود غافل نشوید

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

منبع: HBR

شاید شما هم جزو آن دسته از مدیران هستید که کارتان را به نحو احسن انجام می‌دهید و هیچ‌کس نمی‌تواند نکته‌ای منفی در مورد کارتان پیدا کند؛ اما آیا این به آن معناست که شما نیازی به پیشرفت بیشتر ندارید؟ شکل‌گیری چنین احساسی می‌تواند دامی خطرناک و مهلک برای هرکسی و هر سازمانی باشد‌‌. اگر چنین احساسی در شما وجود داشته باشد‌، ‌بدانید که شما فردی یک‌بعدی هستید و فکر می‌کنید به خاطر موفق بودن‌، نیازی به افکار، ایده‌ها و مشاوره دیگران ندارید.

خیلی‌ها هستند که در این دام افتاده‌اند و درست در زمانی که به‌شدت نیازمند به گسترش شبکه خود بوده‌اند، ‌از آن غفلت کرده‌اند و در نتیجه دیگر‌ هیچ کدام ازهمکاران برای کمک کردن به آنها پیشقدم نمی‌شدند‌‌، آنها ارتباط مستقیم و مستمری با زیر دستان و مافوق‌های خود نداشتند، از مزایای برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که به افزایش مهارت‌های آنها کمک می‌کرد‌، محروم شدند‌‌.

شبکه شرکتی شما

شاید خیلی از شما مدیران جوان با مدیران و کارمندان کهنسالی که در آستانه بازنشستگی قرار داشته و اصلا حوصله سروکله زدن با برنامه‌های کامپیوتری را ندارند‌، بر خورد داشته‌اید. در صورت قطع ارتباط شما با شبکه شرکتی‌تان‌‌، همین اتفاق می‌تواند در هر سنی برای شما هم بیفتد؛ مثلا ‌شما در ۳۰ سالگی ممکن است خود را خارج از شبکه همکاران خود حس کنید‌‌. شبیه همین مساله‌‌، بین مدیران و مشتریان شرکت‌شان نیز می‌تواند اتفاق بیفتد.وقتی که مدیران بیش از حد احساس آرامش کنند و از تماس‌های خود با دیگران بکاهند‌‌، به احتمال زیاد از دایره دوستی و محبت مشتریانشان خارج خواهند شد و در این صورت مشتریان از کمک کردن به آنها برای حل مشکلاتشان خودداری خواهند کرد‌‌. پس مدیران و کارکنانشان باید در تمام سطوح سازمان و شرکت خود‌‌، ارتباطات مستحکمی ایجاد کنند و حمایت همه ارکان کارشان را به دست آورند و پس از آن سراغ تقویت و بهبود پیوند‌ها و شناخت‌شان از مشتریان و شبکه مشتریان خود بروند و بکوشند تا این ارتباطات را به بهترین شکل تداوم بخشند.

به همکارانتان گوش کنید

همه ما در کنار کسانی کار می‌کنیم که می‌توانند بهترین درس‌ها را به ما بیاموزند و زندگی‌مان را ارتقا بخشند‌‌. شاید نظرات و انتقادات آنها در وهله اول‌، ما را آزرده‌خاطر کند (چون ممکن است فردیت ما را زیر سوال ببرد) اما اگر ما فارغ از خودخواهی و منیت با آنها برخوردکنیم‌، خواهیم توانست به‌شدت پیشرفت کنیم. اگر آن روز من در مورد کارم سماجت به خرج می‌دادم و نظر آن همکارم را نمی‌پذیرفتم‌‌، هیچ گاه نمی‌توانستم توانایی ام در پرسیدن سوالات درست را بهبود دهم‌‌. آری‌‌، هر واکنش‌، ‌پاسخ یا تعاملی از سوی همکارانمان می‌تواند فرصتی باشد برای بهبود و پیشرفت ما‌‌. اگر همه ما زمانی را به تفکر درباره اطلاعاتی که می‌خواهیم داشته باشیم و به آنها نیاز داریم‌، اختصاص دهیم‌، ‌آن گاه خواهیم توانست از پاسخ‌های دریافتی برای بهتر کردن روابطمان استفاده کنیم‌‌. پس با درست پرسیدن می‌توان اطلاعات و درس‌های مفیدتری به دست آورد‌‌. شاید این نکته برای بعضی از شما‌‌، خیلی طبیعی و بدیهی جلوه کند‌‌؛ اما به آن دسته از افرادی که عادت کرده‌اند سوالاتی که جوابش مشخص است (و دوست دارند آن جواب را بشنوند) را مطرح ‌سازند‌، توصیه می‌شود تا روش سوال پرسیدنشان را تغییر دهند و از پرسش به عنوان راهی برای آموختن و پیشرفت استفاده کنند‌‌.

راه‌هایی ساده برای تحسین همکاران و زیردستان

بسیاری از ما بیش از حد به خودمان و کاری که انجام می‌دهیم، فکر می‌کنیم و در نتیجه‌‌، سپاسگزاری از کسانی که به بهتر شدن کارمان کمک می‌کنند و ما را شادتر و خلاق‌تر می‌سازند را به فراموشی می‌سپاریم. در اینجا، فهرستی از جملات تحسین آمیز که در محیط کار می‌توان آنها را به‌کار برد، ذکر شده که با ایجاد تغییراتی در آنها و تطبیق دادنشان با موقعیت‌های کاری مختلف‌، ‌می‌توان همکاران را تحسین کرد و از این کار لذت برد:

۱) خیلی ممنون که به من کمک کردی‌، من بدون کمک تو نمی‌توانستم این کار را انجام دهم.

۲) تو واقعا‌ فوق‌العاده‌ای چون این کار را برای من انجام دادی.

۳) بعد از اینکه یک همکار به شما یا شرکتتان کمک کرد، خطاب به او بگویید: «واقعا اگر تو نبودی‌‌، ما چه کار می‌کردیم؟!

۴) تو دوست واقعا خوبی هستی (البته این جمله را فقط به یک دوست خوب بگویید.)

۵) حالا که تو مرا از این اشتباه آگاه کردی‌‌، همه چیز حل شد.

۶) من تا حالا از این مساله بی اطلاع بودم‌، ‌متشکرم.

۷) وای‌، تو عجب ذهن فوق‌العاده‌ای داری؟!

۸) من واقعا سختکوشی شما را تحسین می‌کنم‌‌.

۹) شما باید به عنوان «بهترین همکار سال» انتخاب شوید.

۱۰) سپاس از اینکه در این کار به من کمک کردی.

۱۱) تو معرکه‌ای و من مطمئنم که همیشه پیشرفت خواهی کرد.

۱۲) آیا می‌توانی به من یاد دهی که چگونه این کار را انجام دهم‌‌؟

تجربه ثابت کرده که تحسین افراد‌‌، بهترین راه برای ایجاد دوستی‌های عمیق و پایداراست‌‌. بسیاری از افراد می‌خواهند دوست داشته شوند‌‌، پس باید به این نیاز طبیعی آنها پاسخ داد‌‌. البته برای تحسین دیگران باید صادقانه و محترمانه رفتار کرد؛ چرا که در غیر این صورت نتایج مورد انتظار به دست نخواهد آمد‌‌.