ناخوشی سرمایه‌گذاری در خوزستان

 مدیران حساسیت ندارند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه دغدغه اصلی مدیران تاثیرگذار بر سرمایه‌گذاری در خوزستان، سرمایه‌گذاری نیست، گفت: بسیاری از مدیران استان حساسیت جذب سرمایه‌گذار را ندارند و همیشه فقط به دنبال دریافت اعتبارات اندک استانی و ملی در نظر گرفته شده برای دستگاه خود هستند.حاجتی تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با جهاد دانشگاهی استان در زمینه پژوهش‌های کاربردی موردنیاز استان همکاری دارد و در هر پژوهشی که با همکاری این سازمان انجام گرفته سعی شده تا خروجی قابل اجرایی داشته باشد و مطالعه‌ای کتابخانه‌ای نباشد. وی افزود: همه پژوهش‌هایی که با همکاری جهاد دانشگاهی خوزستان انجام شده، منجر به خروجی یک راهکار، نقشه راه یا حتی پیش‌نویس طرح یا لایحه برای خوزستان شده است و باید در این زمینه به جهاد دانشگاهی استان تبریک گفت.

 عمدتا مونتاژکار هستیم

حاجتی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌تواند در حوزه مباحث اقتصاد دانش‌بنیان به صورت ویژه با جهاد دانشگاهی همکاری‌های خود را گسترده‌تر کند، اظهار کرد: اگر قرار است اتفاقی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان به وجود آید، باید در دانشگاه رقم بخورد. وی با اشاره به مشکل عدم ارتباط میان دانشگاه و صنعت گفت: در حوزه صنعت عمدتا مونتاژ کار هستیم و تا زمانی که مونتاژ کار هستیم طبیعتا نیازی به ایده، خلاقیت، پژوهش و نوآوری نیست و این موضوع باعث می‌شود تا حوزه صنعت ضرورتی نبیند تا پیوندی میان خود و دانشگاه برقرار کند.

 آمادگی همکاری با جهاد دانشگاهی

حاجتی ادامه داد: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از حوزه‌هایی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری و در اولویت دولت در بحث اقتصاد مقاومتی است و در این زمینه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان آمادگی دارد به‌منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان در استان با جهاد دانشگاهی خوزستان همکاری داشته باشد.

 هزار میلیارد تومان وام کم‌بهره

 وی در ادامه اظهار کرد: به‌منظور تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی، علاوه‌بر تکالیفی که در سطح ملی از استان مورد انتظار است، در حال انجام اقدامات استانی نیز هستیم تا توان اقتصادی استان و کشور بهبود پیدا کند.حاجتی گفت: سال گذشته از محل منابع داخلی بانک‌ها با سود حداقل ۱۸ درصد برای همه بانک‌ها، ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی استان اختصاص داده شد که در کل سال حدود ۳۰۰ میلیارد تومان عملکرد داشت اما امسال با توجه به اقداماتی که در بحث اقتصاد مقاومتی در حال انجام است، از منابع استانی دو تفاهم‌نامه به ارزش مجموعا یک هزار میلیارد تومان در حال تنظیم است تا بتوان تسهیلات را با نرخ ۴تا ۸ درصد در اختیار تولیدکنندگان قرار داد.

 رونق تولید موجب بهبود درآمد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: این اتفاق در هیچ استانی از کشور نیفتاده است و تسهیلات در نظر گرفته شده عمدتا برای بخش‌های صنعت و کشاورزی است اما این تسهیلات برای بخش‌های خدماتی مانند حوزه گردشگری که از اولویت‌هایی در اقتصاد مقاومتی هستند، نیز اختصاص داده خواهد شد. وی افزود: تعدادی از واحدهای تولیدی در استان به‌دلیل مشکلات سرمایه در گردش با ظرفیت حدود ۳۰درصد فعال هستند و با اختصاص تسهیلات کم‌بهره می‌توان به این واحدها کمک کرد تا بتوانند با ۱۰۰درصد ظرفیت خود فعالیت کنند. اگر این واحدها بتوانند با همه توان خود فعالیت کنند، هم درآمد استان و هم وضعیت اشتغال استان بهبود پیدا می‌کند.

 با تسهیلات ۱۸درصدی نمی‌توان حمایت کرد

حاجتی با بیان اینکه نمی‌توان صنعت را با تسهیلاتی با سود ۱۸ درصد حمایت کرد، گفت: با انعقاد این تفاهم‌نامه‌ها به دنبال آن هستیم تا صنایع استان را با تسهیلاتی با سود ۴ تا ۸ درصد حمایت کنیم تا این واحدها بتوانند به تولید بپردازند و با همه توان و ظرفیت خود کار کنند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: در حال امضای دو تفاهم‌نامه برای اعطای تسهیلات با سود ۴تا ۸درصد به واحدهای تولیدی و صنایع هستیم که این دو تفاهم‌نامه اکنون آماده هستند و با استفاده از ظرفیت‌های استانی درنظر گرفته شده‌اند.وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ها به این شکل هستند که بانک با استفاده از منابع داخلی خود تسهیلات ارزان‌قیمت را به صنایع و واحدهای تولیدی می‌دهد و استان بخشی از سود و کارمزد را از منابع استانی به بانک تخصیص می‌دهد تا قیمت تسهیلات برای واحدهای صنعتی پایین بیاید و امکان فعالیت و گسترش تولید برای آنها فراهم شود.

 اتمام ۹۰۰ طرح نیمه‌تمام تا پایان سال

حاجتی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی برخی از دستگاه‌های استان بسیار ضعیف عمل کرده‌اند و برخی نیز دارای شرایط بهتری در این زمینه هستند، تصریح کرد: نمی‌توان گفت که یک دستگاه کاملا خوب یا کاملا بد عمل کرده زیرا ممکن است در برخی از طرح‌ها عملکردی مطلوب و در برخی از طرح‌ها عملکرد نامناسب داشته باشند. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در خصوص بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام در استان گفت: حدود ۹۰۰ طرح نیمه‌تمام در استان خوزستان مشروط به تخصیص منابع تا پایان سال به اتمام می‌رسند. تعدادی از این طرح‌ها به اتمام رسیده و سایر آنها نیز به‌خوبی در حال انجام هستند.  وی گفت: به دستگاه‌های اجرایی گفته شده که باید بیش از اعتباری که به آنها تخصیص داده می‌شود کار انجام دهند و باقی‌مانده پول خود را زمانی طلب کنند که طرح به اتمام رسیده است. در فضای رکودی باید تلاش شود تا بیشتر از ظرفیت منابع دولت، فعالیت‌ها را انجام داد تا شاهد بهبود فضای کاری و اشتغال مربوط به طرح‌های عمرانی باشیم.

 بیش از ظرفیت در استان کار می‌شود

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان ادامه داد: بیش از ظرفیت اعتبارات عمرانی جبهه‌های کاری استان را فعال کرده‌ایم زیرا اگر این اتفاق نیفتد نمی‌توان خدمات لازم را در زمینه‌های مختلف به مردم ارائه داد.حاجتی اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در آماده‌سازی زیرساخت‌ها در مسیر چذابه برای مراسم اربعین در استان انجام شده است. در حال حل کردن مشکل آب و پایداری برق چذابه هستیم. همچنین مساحت پارکینگ در نظر گرفته شده از ۱۵هکتار به حدود ۶۰ هکتار افزایش پیدا کرده است و بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو می‌توانند در آن محل پارک کنند.

 با منابع استانی تغییری به‌وجود نمی‌آید

حاجتی گفت: در نبود اعتبارات، منابع فاینانس دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا اعتبارات فاینانس است که در مگاطرح‌ها تحول ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مشکلات استان حل شود وگرنه با منابع استانی تغییری در استان به‌وجود نمی‌آید.وی ادامه داد: در حال همکاری با سازمان سرمایه‌گذاری خارجی هستیم که در این زمینه خوزستان به‌عنوان پایلوت انتخاب شده است تا بتوانیم مطالعات ۷۰ طرح بزرگ و اساسی را در استان به‌طور کامل انجام و در اختیار این سازمان قرار دهیم تا این طرح‌ها به سرمایه‌گذاران متصل شوند و شاهد اجرایی شدن آنها باشیم.

 نرخ بیکاری رو به بهبود است

حاجتی با بیان اینکه نرخ بیکاری استان رو به بهبود است، اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۸۵ نرخ بیکاری کشور ۷/ ۱۲ درصد بود که این میزان در سال ۹۵ به ۶/ ۱۲ درصد رسید که این اعداد ۱/ ۰ درصد بهبودی نرخ بیکاری را در کشور نشان می‌دهد. در خوزستان در سال ۸۵ نرخ بیکاری ۳/ ۱۹ درصد بود که این عدد در سال ۹۵ به ۳/ ۱۴ درصد رسید و بیانگر آن است که وضعیت نرخ بیکاری از سال ۸۵ تا ۹۵ در خوزستان بسیار بهتر از کشور شده است.  رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: نرخ بیکاری بر اساس طرح آمارگیر اشتغال در کشور در سال ۸۵، حدود ۳/ ۱۱ درصد بود که در سال ۹۵ این عدد به ۴/ ۱۲رسید و وضعیت کشور بدتر شد. در خوزستان این عدد در سال ۸۵ از ۹/ ۱۲ درصد به ۷/ ۱۲ درصد در سال ۹۵ رسیده و نشان‌دهنده بهبود شرایط است.  وی اظهار کرد: وضعیت استان خوزستان در بحث نرخ بیکاری در کل کشور بهتر است زیرا علاوه‌بر اینکه نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده، نرخ مشارکت هم افزایش داشته است.

 نفت برای استان کاری نکرده است

وی گفت: تنها استان کشور هستیم که سه اثر ثبت جهانی داریم و دو سایت مستعد که می‌توانند به ثبت جهانی برسند. به‌شدت جاذبه گردشگری طبیعی به‌خصوص در بحث گردشگری آبی در استان وجود دارد، همچنین در بحث‌های گردشگری جنگ و گردشگری سلامت جاذبه‌های بی‌نظیری در استان وجود دارد اما سایه نفت آنقدر در استان سنگینی کرده است که لازم ندانسته‌ایم از داشته‌هایمان استفاده کنیم.   رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: سعی بر این است تا علاوه‌بر استفاده از سایر ظرفیت‌های استان، از مزیت نفت نیز استفاده کنیم. باید حداکثر استفاده را از ظرفیت نفت در استان کرد زیرا نفت تا الان برای استان کاری نکرده است و این وضعیت حق خوزستان نیست.