خیز گوگل به سمت تبلیغات تلویزیونی

تلویزیون برای گوگل خط مقدم نهایی است، به همین دلیل رسیدن به آن برای گوگل معنادار است. با این اوصاف گوگل کارش را در این زمینه با سریال نمادین «ستاره دنباله‌دار» (Star Trek) آغاز کرده است. در حالی که شبکه تلویزیونی بزرگ CBS برای توسعه خدمات جدید اشتراک پخش خودش با نام CBS All Access به پخش نسخه اصلی سریال «ستاره دنباله‌دار» روی آورده، به تکنولوژی گوگل برای ارائه آگهی‌ها و تبلیغات تکیه کرده است. هر چند این همکاری به سختی ساختار قدرت تجارت تبلیغات تلویزیونی را تغییر داده و در دست می‌گیرد، اما پیروزی چشمگیر و مهمی برای گوگل به حساب می‌آید.

«رانی نگ» مدیر بخش مدیریت محصولات ویدئویی گوگل در این مورد گفته است: «همکاری با CBS اتفاق بزرگی برای ماست.» او به پخش دیجیتالی سریال Star Trek به‌عنوان مثالی از اینکه شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای چه قدرتی در ایجاد تغییرات در صنعت تلویزیون دارند، اشاره می‌کند. گوگل در طول یک دهه گذشته بارها تلاش کرده است تا بتواند راهش را به صنعت تلویزیون باز کند که هر کدام از این تلاش‌ها نتایج مختلفی به دنبال داشته‌اند. با این حال در طول ۶ ماه گذشته گوگل به شکلی بی‌سر و صدا و البته تعمدا تلاش کرده است تا نرم‌افزار ارائه خدمات تبلیغاتی خود را به شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ تلویزیونی و ویدئویی بفروشد. این کار گوگل را در رقابت مستقیم با شرکت‌های بزرگ تلویزیونی مانند Comcast که سرویس خودش به نام Freewheel را برای ارائه تبلیغات به افرادی که برنامه‌های تلویزیونی را تحت وب تماشا می‌کنند، قرار داده است.

در بعضی موارد گوگل مذاکرات مشارکت با بعضی غول‌های تلویزیونی را در سطح شراکت‌های استراتژیک نگه داشته است. این معاملات از نظر تئوریک انگیزه‌های مختلفی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند تا تکنولوژی تبلیغات ویدئویی گوگل را به‌کار گیرند؛ انگیزه‌های تجاری مهمی مانند دسترسی اختصاصی به بعضی اطلاعات گوگل که می‌تواند برای تعیین هدف تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که سرویس‌های پخش آنلاین بدون تبلیغات مانند Netflix همچنان جایگاه خوبی در بازار دارند، اما هنوز هم تعداد افرادی که برنامه‌های تلویزیونی مبتنی بر تبلیغات را از طریق تلویزیون‌های هوشمند، اپلیکیشن‌ها و یا حتی سرویس‌های پخش آنلاین مانند Hulu، CBS All Access یا Watch ESPN را تماشا می‌کنند، بیشتر و بیشتر می‌شود. اگر گوگل بتواند خودش را به‌عنوان ارائه‌دهنده روش‌هایی برای جذب جریان‌های تبلیغات به اکوسیستم تبلیغات تلویزیونی وارد کند، می‌تواند جایگاه قدرتمندی ایجاد کند که پتانسیل رشد بیشتر را هم دارد.

به‌عنوان مثال گوگل می‌تواند بعضی از اطلاعات کاربرانش را برای کمک به شرکت‌های تلویزیونی ارائه دهد تا این شرکت‌ها بتوانند تبلیغات هدفمند بیشتری را بفروشند. این اقدام شاید حتی بتواند یک بورس تبلیغات تلویزیونی به راه بیندازد و این صنعت را زودتر به گستره‌های آینده خودش ببرد؛ زمانی که تبلیغات تلویزیونی به شکلی برنامه‌ریزی شده و بسیار شبیه تبلیغات روی وب با استفاده از نرم‌افزارهای خودکار، هدف‌گذاری شوند. با این اوصاف است که اگر تجارت تلویزیون اجازه ورود گوگل به این عرصه را بدهد، اتفاقات مختلفی در جهت رشد گوگل خواهد افتاد که شاید چندان برای بازیگران مهم و فعلی این تجارت خوشایند نباشد.تلاش گوگل برای حضور در دنیای تلویزیون مدت‌هاست که آغاز شده است. این شرکت در بهار گذشته یک ابزار نرم‌افزاری خرید آگهی را با نام Ad Age معرفی کرد. این در حالی است که این شرکت در سال ۲۰۰۷ هم با هدف آوردن عناصر تبلیغات دیجیتالی به دنیای تلویزیون، ابزار Google TV Ads را ارائه کرد. محصولی که هرگز نتوانست آنچنان مورد توجه قرار بگیرد و در نهایت در سال ۲۰۱۲ متوقف شد. با این همه اما حالا بیش از ۵۰شرکت برتر در حوزه تلویزیون و سرگرمی در آمریکا، کانادا و آمریکای لاتین از پلت‌فرم تبلیغات دیجیتالی گوگل استفاده می‌کنند.

پیوند تلویزیون و وب

یکی از مدیران ارشد شرکت گوگل معتقد است که نسل جدید مانند گذشته تمایلی به مفهوم برنامه‌های زمان‌بندی شده ندارد. آنها اغلب یک نمایشگر در جلوی رویشان دارند. در واقع تغییر الگوی رفتاری مخاطبان موضوعی است که تمام صنعت تلویزیون را دچار تحول کرده است. با این اوصاف گوگل مدعی است می‌تواند در میان این تغییرات پیچیده راهکارهای خوبی برای هدفمند شدن تبلیغات تلویزیونی ارائه دهد.  گوگل می‌تواند به شرکت‌ها بگوید که مردم بلافاصله بعد از تماشای یک برنامه یا آگهی تلویزیونی، چه چیزی را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. شبکه‌های تلویزیونی می‌توانند از ابزارهای گوگل استفاده کنند تا دیدگاه بهتری نسبت به سلیقه و نیازهای مخاطبانشان پیدا کنند تا به این ترتیب پیش‌بینی‌های دقیق‌تری داشته و بتوانند درآمدشان را مدیریت کنند. آگهی‌دهندگان هم می‌توانند از نرم‌افزار گوگل استفاده کنند تا اطلاعات خودشان را برای هدف‌گذاری تبلیغاتشان منظم کرده و برنامه‌ریزی کنند. ابزارهای گوگل همچنین می‌توانند از پخش تبلیغات تکراری جلوگیری کرده و فضای رقابتی‌تری به آنها بدهند. در حقیقت گوگل تبلیغات تلویزیونی را هوشمندتر می‌کند.

شرکت‌های تکنولوژی دیگر هم در راهند

در حالی که بسیاری معتقدند صنعت تبلیغات تلویزیونی همچنان سنتی است و موج تحولات آن تازه آغاز شده است، اما گویا شرکت‌های تکنولوژی پتانسیل خوبی را برای رشد در این صنعت پیدا کرده‌اند. جالب است بدانید که گوگل تنها شرکت تکنولوژی نیست که برای نفوذ به صنعت تبلیغات تلویزیونی تلاش می‌کند. شرکت فیس‌بوک هم با ارائه بعضی اطلاعات کاربرانش به شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات تلویزیونی، در سال‌های اخیر سعی کرده است شانس خود را برای حضور در این عرصه بیازماید. شرکت مخابراتی AT&T هم که در انتظار خرید شرکت بزرگ تلویزیونی Time Warner است، تصمیم دارد صنعت تبلیغات تلویزیونی را تغییر داده و بازسازی کند. این در حالی است که شرکت بزرگ آمازون هم در سال جاری میلادی با پخش بازی‌های NFL قدم بزرگی به سمت صنعت تبلیغات تلویزیونی برداشته است.با این همه اما ظاهرا گوگل مهم‌ترین و جدی‌ترین تلاش‌ها را برای ورود به صنعت پرسود تبلیغات تلویزیونی انجام داده است و می‌خواهد تصویر آگهی‌های ۳۰ ثانیه‌ای و رایج تلویزیونی را به کلی تغییر دهد. حالا انتظار می‌رود با تغییرات اساسی ایجاد شده در ساختار تبلیغات و آگهی‌های تلویزیونی، گوگل هم بتواند سهم قابل توجهی از این بازار را در آینده‌ای نه چندان دور به خود اختصاص دهد.