این درحالی است که به‌عنوان مثال سهم صنعت خرده‌فروشی مدرن در مالزی معادل ۷۰ درصد خرده‌فروشی کل است. با این حال در پایان برنامه ششم توسعه، سهم صنعت خرده‌فروشی مدرن ۱۵ درصد از کل صنعت خرده‌فروشی هدف‌گذاری شده است که البته روند رشد چهار سال گذشته گویای کندی حرکت در افزایش سهم مدرن صنعت بوده است.  مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه درخصوص دلایل فاصله صنعت خرده‌فروشی مدرن ایران با کشورهای توسعه‌یافته دنیا، گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب شهری و مکان‌های مناسب اقتصادی برای توسعه فروشگاه‌های مقیاس بزرگ و حتی متوسط، ضعف زیرساخت‌های توزیع با بهره‌وری مناسب، کمبود نیروی متخصص در این حوزه و فرهنگ مصرف‌کنندگان مهم‌ترین دلایل کندی توسعه در صنعت خرده‌فروشی مدرن است. فرشید گلزاده کرمانی افزود: تغییر ساختارها به سرعت اتفاق نمی‌افتد و همین امر مانعی برای رشد صنعت خرده‌فروشی است. در واقع تغییر در مدل‌های شهری و نیز تربیت نیروی متخصص فرآیندی زمان‌بر است که به سرعت محقق نخواهد شد. وی با اشاره به رقابت شدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاکید کرد: درحالی تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش یافته که هنوز سهم خرده‌فروشی مدرن ۷ درصد است و رشد فروش ما بعضا با جذب مشتریان از دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای حاصل می‌شود نه اینکه تفکر مشتریان سنتی به سمت خرده‌فروشی مدرن تغییر کند.

وی استفاده از مدل‌های تجاری جدید در خرده‌فروشی، تنوع‌بخشی به کسب‌وکارهای خرده‌فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و استفاده بیشتر از زیرساخت‌های الکترونیکی را از مواردی دانست که می‌تواند سهم خرده‌فروشی مدرن را افزایش دهد. مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه در ادامه به عملکرد این شرکت اشاره کرد و گفت: با ورود سرمایه‌گذاران جدید از ابتدای امسال، رفاه کاملا خصوصی شده و همین امر سرعت تصمیم‌گیری را در شرکت افزایش داده است و استراتژی‌ها و برنامه‌های جدید در رفاه با سرعت دنبال می‌شود. وی با بیان اینکه منافع خصوصی‌سازی در بنگاه‌های اقتصادی فرصت‌های بسیاری ایجاد می‌کند، گفت: مقایسه وضعیت فعلی با دوران دولتی بودن، بسیار زیاد است به گونه‌ای که آهنگ رشد سریع رفاه در سال ۹۶ در قیاس با سال‌های قبل گواه این مزیت است.

وی اظهار کرد که در فروشگاه‌های رفاه بعد از یک دوره بازسازی زیرساخت‌های خود و فراهم آمدن شرایط واگذاری به بخش‌خصوصی، این اقدام مثبت سبب شد که رشد شتابان هم در حوزه فروش و توسعه فروشگاهی و هم در توسعه کسب‌وکارهای جدید مشهود باشد. وی خصوصی‌سازی شرکت رفاه را یکی از تجربه‌های بسیار موفق در ایران ذکر کرد و معتقد است که برای حرکت در مسیر خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی که یک الزام برای اقتصاد است، لازم است زمینه‌ها و مقدمات لازم فراهم شود. یادمان باشد رشد اقتصادی در ۴۰ سال گذشته در مقایسه با درصد رشد جمعیت کمتر از ۲/ ۰ درصد است و یعنی اینکه اقتصاد ما به‌دلیل دولتی بودن در این سال‌ها رشدی نداشته مادامی که بخواهیم در فضای دولتی، «شرکت‌داری» کنیم، هیچ افق روشنی برای اقتصاد به وجود نخواهد آمد.

مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه ارتقای ارزش برند رفاه را به‌عنوان یکی از نشان‌های تجاری ملی، هدف اصلی سرمایه‌گذاران جدید شرکت عنوان کرد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این مسیر، ارتقا و رشد شرکت‌های تولیدکننده را نیز مدنظر داریم به‌گونه‌ای که در رویکرد جدید، با برندهای برتر تولیدکننده ایرانی به‌طور استراتژیک همکاری می‌کنیم که توسعه رفاه همراه با توسعه و رشد فروش شرکای تجاری استراتژیک صورت گیرد. تجربه ما در این مسیر نشان داد که توانستیم در سال ۹۶، افزایش فروش تا ۲۰۰ درصد را برای برخی تامین‌کنندگان رفاه ایجاد کنیم.

مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای رفاه درخصوص سهم بازار این شرکت در میان رقبا اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد فروش را شاهد بودیم و در سال مالی منتهی به ۳۰ مهرماه ۹۶ نیز رشد ۵۰ درصدی فروش را ادامه می‌دهیم. بنابراین می‌توان گفت با برنامه‌های توسعه‌ای که داریم در مقایسه با رقبای سنتی و قدیمی، رشد بیشتری را کسب کرده‌ایم. وی ادامه داد: گردش مالی سال گذشته رفاه دو هزار میلیارد تومان بود که امسال به سه‌هزار میلیارد تومان خواهد رسید که از بودجه پیش‌بینی و اعلام شده به سازمان بورس نیز فراتر رفته است. در بودجه پیش‌بینی شده میزان سود هم با ۵۰ درصد افزایش همراه است. گلزاده کرمانی با بیان اینکه رشد سهم بازار اولویت جدی ما است، گفت: این امر از دو مسیر بهینه‌سازی و بهره‌ورترکردن شبکه فروش موجود و نیز توسعه فروشگاه‌های جدید محقق خواهد شد. در همین راستا قراردادهای خوبی منعقد و فروشگاه‌های فاخری تا پایان سال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در همین حال برای افزایش جذابیت و تقویت فروش، برخی از فروشگاه‌های جدید در تهران و سایر استان‌ها در مگامال‌ها و مراکز تجاری ایجاد خواهد شد. مدیرعامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با تاکید بر اینکه رفاه از سال آینده در ایجاد مجتمع‌های تجاری ورود خواهد کرد، افزود: درحال مذاکره برای تامین منابع مالی این پروژه‌ها هستیم و به زودی به عرصه ساخت مجتمع‌های تجاری متوسط و بزرگ ورود می‌کنیم. وی در ادامه درخصوص کسب جایزه کارآفرین نوآور جهان اسلام از سوی سازمان توسعه همکاری‌های اسلامی گفت: این جایزه از سوی سازمان توسعه تجارت کشورهای اسلامی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه به‌عنوان یکی از بنگاه‌های اقتصادی موفق در کشورهای اسلامی، اهدا شد. در این همایش دو سخنرانی داشتم که در یکی از آنها به لزوم توسعه انسانی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم بنگاه‌های اقتصادی پرداختم و ضمن تشریح اهمیت مدیریت انگیزه‌ها و احساسات نیروی انسانی، چگونگی امیدآفرینی و هیجان‌آفرینی در رفاه برای همراهی نیروی انسانی را برای رشد شاخص‌های فروش و توسعه شرکت تبیین کردم. وی اظهار کرد: ادعای ما این است که با مدیریت منابع انسانی و ایجاد انگیزه، توانستیم این دستاورد را برای رفاه رقم بزنیم.

گلزاده کرمانی با بیان اینکه برای حضور در بازار کشورهای اسلامی نیازمند مدل‌های مالی قوی اقتصادی هستیم، افزود: قبلا نیز به لزوم تغییر پارادایم در شیوه‌های سرمایه‌گذاری و مدل‌های فروش تاکید کردم، چرا که دیگر ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان از اثربخشی لازم برای رشد اقتصادی برخوردار نیست بلکه برای رونق اقتصادی در ایران ناچار به ایجاد تقاضای موثر در بازار هستیم.  وی افزود: این محرک از طریق ارائه تسهیلات به خریداران یا از طریق مدل‌های جدید مالی، نوآوری در فروش ایجاد می‌شود و این رویکرد تعیین‌کننده فضای رقابتی جدید و موفقیت شرکت‌ها خواهد بود.