به گفته فعالان، افزایش خریدهای خطی در پاساژ افشار مهم‌ترین عامل اثرگذار در تغییر جهت قیمت بود. معاملات خطی در بازار به خرید و فروش‌های یک میلیون دلاری اطلاق می‌شود؛ (هر خط در کلام معامله‌گران معادل با یک میلیون است.) بازیگران بازار ارز دلایل متفاوتی را برای افزایش خریدها مطرح می‌کردند، ولی نکته مهم در این شرایط پرتقاضا ادامه نوسان محدود دلار بود. رشد نرخ حواله درهم، جوسازی پیرامون تحریم‌های آمریکا و تحرکات بازیگران آتی در معاملات پشت خطی از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز افزایش تقاضای فیزیکی شدند.

با وجود تمام این عوامل، روز گذشته عرضه زیادی نیز در بازار وجود داشت، عاملی که موجب می‌شد اثربخشی حجم سنگین خریدهای بازار خنثی شود.  همسو با رشد بهای دلار، سکه تمام بهار آزادی راه افزایشی را در پیش گرفت و با ۴ هزار تومان افزایش به بهای یک میلیون و ۳۱۹ هزار تومان رسید. یکی از متغیرهای مهمی که در رشد فلز گرانبهای داخلی نقش داشت، افزایش بهای اونس در اواسط روز چهارشنبه بود. تا ساعت ۳ بعدازظهر پنجمین روز هفته، طلای جهانی به نزدیکی محدوده هزار و ۲۸۰ دلار رسیده بود. سکه در حالی در دومین ماه پاییز توانسته است مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی را حفظ کند که انتظار بازیگران سنتی بازار آن بود که با آغاز ماه صفر به مرور تقاضا برای خرید سکه پایین‌تر بیاید. با این حال به‌نظر می‌رسد خریدهای سنگین معامله‌گران بزرگ موجب شده است که بازار در حال حاضر در برابر کاهش قیمت مقاومت کند.

شروع از پشت خط

روز چهارشنبه، دلار معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۶۲ تومان آغاز کرد که افزایشی ۴تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه داشت. به گفته فعالان، رشد ابتدایی پنجمین روز هفته ناشی از تحرکات معامله‌گران آتی در معاملات پشت خطی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، زمانی که خبر به روزرسانی تحریم‌های ایران توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا انتشار یافت، معامله‌گران آتی به سرعت خریدهای فردایی خود را افزایش دادند. به گفته بخشی از بازیگران، آنها از این طریق توانستند قیمت دلار در معاملات فردایی را به بالای محدوده ۴ هزار و ۷۰ تومان ببرند.

این افزایش که در ساعات پایانی روز سه‌شنبه رخ داده بود، فعالیت معامله‌گران و قیمت دلار نقدی در آغاز روز چهارشنبه را تحت تاثیر قرار داد. در کنار این، نرخ حواله درهم نیز پس از دو روز کاهش، در دهمین روز آبان ماه گرایش بیشتری به افزایش قیمت از خود نشان داد. روز گذشته حواله درهم تا هزار و ۱۱۶ تومان بالا رفت و در نهایت با قیمت هزار و ۱۱۴ تومان به کار خود پایان داد.  به گفته فعالان، در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه معامله‌گران غیررسمی تمایل زیادی برای بالا بردن قیمت داشتند، ولی پس از ساعت یک ظهر میزان تحرکات آنها کاهش یافت. به گفته فعالان، دلالان علاوه‌بر افزایش فعالیت در معاملات آتی در معاملات نقدی نیز خریدهای خود را بالا بردند تا اراده جدی خود را برای بالا بردن قیمت نشان دهند. با این حال، میزان عرضه در ساعات ابتدایی روز به اندازه‌ای بود که تحرکات این دسته را کم‌اثر کند.

06-02