رصد روند قیمتی دلار حاکی از افزایش نرخ این شاخص است که تغییری ۴/ ۰ درصدی نسبت به هفته گذشته با بهای ۴ هزار و ۶۶ ریال را تجربه کرده و بر فرمول قیمتی محصولات پلیمری تاثیر گذاشته است. به‌طور کلی می‌توان گفت تغییر ناچیز بهای این شاخص مسبب آن است که محصولات پلیمری روند با ثبات خود را دنبال کنند. در طرف دیگر بررسی روند قیمتی بهای طلای سیاه و به دنبال آن نفتا هم به‌عنوان آیتم‌های تاثیرگذار بر قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمی از تغییری چشمگیر خبر نمی‌دهد؛ به گونه‌ای که طی هفته گذشته نفت خام آمریکا با افزایشی ۰۴/ ۰ درصدی همراه بود و به بهای ۵۱ دلار و ۴۷ سنت در لحظه تنظیم این گزارش رسید و این در حالی است که این روند برای نفت برنت هم صادق بود و این شاخص هم با افزایش ۰۱/ ۱ درصدی طی هفته گذشته با بهای ۵۷ دلار و ۷۵ سنت در لحظه تنظیم این گزارش خودنمایی کرد و این رقم برای نفتا ۵۱۴ دلار و ۴۳ سنت رقم خورده است.

بازار داخلی

به‌طور کلی روند با ثباتی در این بازارها در جریان است. به این معنا که تقاضا برای محصولاتی که تقاضای فصلی بیشتری دارند،‌ بالاست و برای دیگر گریدها پایین است.  بررسی روند بازارهای داخلی نشان از توازن عرضه و تقاضا در این بازار دارد. به بیانی دیگر این امر نشانگر آن است که واقعیت عرضه و تقاضا جریان غالب را تعیین می‌کند که البته این قیمت قبل از اعلام قیمت‌های پایه اعلام شده و این نشانه را می‌دهد که باید از این به بعد منتظر تاثیر‌گذاری قیمت‌های پایه بر بازارهای داخلی باشیم.در کنار این موضوع بررسی قیمتی محصولی همچون PVC نشانگر آن است که بهای این محصول (به‌طور مثال S۶۵ اروند) به سقف قیمتی خود رسیده که نشان از سیگنال کاهش قیمت‌هاست.«دنیای اقتصاد» با استناد به تحلیلی از  imeanalysis به بررسی وضعیت بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی رفته و در این مسیر چهار دسته بازیگر را در بازار پلی‌استایرن‌ها شناسایی و معرفی می‌کند. این چهار بازیگر عبارتند از:

۱- محصول استایرن منومر پس از نوسانات شدید قیمتی و لمس قیمت ۱۴۴۰ دلاری وارد مدار نزولی قیمت شد و با نزول قیمتی خریداران از انجام خرید خود‌داری کردند. قیمت مجددا پس از کاهش مناسب در قیمت ۱۲۰۰ دلار در حالت سکون قرار دارد. این موضوع باعث شده کلیه خریداران محصول مذکور پس از اینکه مطمئن شدند قیمت دیگر نزولی نخواهد داشت (از منظر روانشناسی بازار نیز این پدیده همیشه در کشور و تحلیل‌های بین‌المللی ملموس است که خریداران هنگام نزول قیمتی منتظر می‌مانند تا قیمت ثابت شود) وارد فضای خرید شوند.

۲- مطابق نمودار صفحه حاشیه سود تولید‌کنندگان پلی‌استایرن معمولی و مقاوم نسبت به هفته‌های قبل افزایش یافته است. دلیل این رویداد را می‌توان در ثبات قیمت پلی‌استایرن در منطقه GCC دانست که باوجود کاهش قیمت در مناطق شمال شرق و جنوب شرق آسیا در منطقه مذکور قیمت‌ها ثابت بوده است. این موضوع باعث شده تقاضای استایرن منومر از سوی شرکت‌های تولید‌کننده پلی‌استایرن معمولی و مقاوم افزایش یابد.این نمودار حاشیه سود تولیدکنندگان پلی‌استایرن معمولی را در کشور نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود اسپرد قیمتی تولید پلی‌استایرن معمولی از استایرن منومر بالای میانگین خود قرار دارد.  نمودار بعد، حاشیه سود تولیدکنندگان پلی‌استایرن مقاوم را در کشور نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود اسپرد قیمتی تولید پلی‌استایرن مقاوم از استایرن منومر نیز بالای میانگین خود قرار دارد.

 ۳- در هفته‌های گذشته حاشیه سود تولید‌کنندگان پلی‌استایرن انبساطی نیز با توجه به افت شدید قیمتی پلی‌استایرن انبساطی در سطح جهانی کاهش یافت. با توجه به اینکه قیمت‌های داخلی در مورد این محصول از مناطق جنوب و شمال شرق آسیا اقتباس می‌شود، قیمت‌ها در این مناطق همزمان با کاهش قیمت استایرن منومر کاهش یافتند. در حال حاضر با توجه به ثبات قیمت استایرن و پلی‌استایرن انبساطی، تولید‌کنندگان این محصول نیز شروع به خرید محصول کرده‌اند.

۴- وضعیت مصرف‌کنندگان ABS بسیار متلاطم‌تر است. قیمت‌های اکریلو نیتریل به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است و بوتادین نیز نوسانات بسیار شدیدی را تجربه می‌کند. در این میان به قدری تغییرات دو محصول دیگر شدید است که تولید‌کنندگان این محصول را دچار سردر‌گمی کرده است. اما در شرایط فعلی با توجه به افت بسیار مناسب قیمت بوتادین و ثبات قیمتی استایرن منومر، تولید‌کنندگان این محصول نیز با فراغ بال بیشتری می‌توانند وارد فضای خرید محصول شوند.

 ۵- در طرف دیگر ماجرا مصرف‌کنندگان رزین وجود دارند که آنها نیز پس از ثبات قیمت‌ها پا به عرصه خرید گذارده‌اند.حضور این خریداران پرقدرت و همچنین پتروشیمی تبریز به‌عنوان یکی از بازیگران مهم بازار استایرن و پلی‌استایرن کشور نهایتا باعث شد قیمت استایرن در هفته گذشته وارد فضای رقابت قیمتی شود.

بورس کالا

بورس کالا