محک بورس تهران با استاندارد جهانی

حسن قالیباف‌اصل ادامه داد: در بازار سرمایه ایران تحولات خوبی در زمینه توسعه ابزارها و مقررات تامین مالی صورت گرفته است. انتظار می‌رود تا شرکت‌های داخلی در کنار افزایش سرمایه و انتشار سهام از ابزارهای موجود در بازار بدهی نیز برای تامین مالی استفاده کنند؛ چرا که تجربیات جهانی نشان داده است که ابزار بدهی از سهولت و سرعت مناسب و قابل قبولی برای تامین مالی شرکت‌ها برخوردار است. به گفته مدیرعامل بورس تهران، یکی دیگر از راهکارها برای کاهش هزینه شرکت‌ها، تامین مالی خارجی است که قوانین و الزامات خاص خود را دارد. طی دو سال گذشته، تمام تحولات بازار سرمایه عمدتا در مسیر استانداردسازی برای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی انجام پذیرفته است. طبیعتا باید شرایطی فراهم شود تا زمینه برای حضور فعالان سایر بازارهای مالی در بازار سرمایه ایران فراهم شود.

امضای تفاهم‌نامه با ۱۲ بورس خارجی

قالیباف با اشاره به اینکه در حال حاضر با ۱۲ بورس جهانی تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است، عنوان کرد: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها با بورس استانبول به امضا رسیده و طی آن بحث پذیرش‌های متقابل مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بررسی در این تفاهم‌نامه، استانداردسازی در بازار سرمایه ایران است.مدیرعامل بورس تهران با اشاره به اینکه IFRS از جمله موضوعاتی بود که مورد تاکید طرفین قرار گرفت، گفت: بر این اساس از سال گذشته الزاماتی برای ۶۱ شرکت سهامی از جمله بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد شد تا صورت‌های مالی خود را بر‌اساس استانداردهای بین‌المللی IFRS ارائه دهند. این مهم علاوه بر کاهش هزینه تامین مالی راه را برای حضور در بازارهای بین‌المللی هموار می‌کند.وی همچنین با اشاره به اصلاح دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های داخلی عنوان کرد: در این باره اصلاحات خوبی در زمینه توقف و بازگشایی نمادها، دستورالعمل پذیرش و ناشران انجام شد تا بازار سرمایه ایران بیش از گذشته به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شوند.

قالیباف افزایش نقدشوندگی را یکی دیگر از الزامات پیش روی بازار سهام ایران خواند و گفت: اتفاق مهمی که در این زمینه رخ داد، بحث کاهش کارمزدها بود که طی آن شاهد کاهش ۲۵ درصدی در کارمزد سازمان بورس، کاهش ۲۰ درصدی در کارمزد شرکت بورس و فرابورس ایران و همچنین کاهش ۵ درصدی کارگزاران بودیم. در عین حال باید اذعان کرد در حال حاضر بالغ بر ۵۰ درصد معاملات بازار سرمایه ایران بر اساس معاملات الگوریتمی انجام می‌شود. وی به لزوم حضور موسسات رتبه‌بندی بین‌المللی در بازار سرمایه ایران اشاره و تاکید کرد: در حال حاضر ریسک ابزارهای داخلی برای سرمایه‌گذاران چه داخلی و چه خارجی ناشناخته است. اینجاست که لزوم حضور این موسسات احساس می‌شود. علاوه بر اینکه رتبه بندی سبب افزایش جذابیت ابزارها برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود.

 چالش اصلی پذیرش در بازارهای خارجی

معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران نیز در همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی گفت: در تلاشیم تا فرآیند جذب سرمایه‌گذار خارجی شامل تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS)، استفاده از خدمات حسابرسان معتمد بین‌المللی، استفاده از رتبه اعتباری برای کاهش هزینه سرمایه و همچنین پذیرش سهام یا انتشار اوراق بدهی در بورس‌های بین‌المللی انجام پذیرد تا راه برای حضور بازارسرمایه ایران در بازارهای بین‌المللی هموار شود.  سید‌روح‌الله حسینی‌مقدم افزود: در حال حاضر روش‌های تامین مالی غیرقرضی مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته تا بتوانند از طریق فروش اوراق بدهی یا فروش سهام خود تامین مالی کنند. در حالی یکی از الزامات انتشار اوراق بدهی در بازارهای بین‌المللی بر‌اساس رتبه‌بندی تعیین می‌شود که سه شرکت رتبه‌بندی بزرگ دنیا که آمریکایی هستند، چندان حاضر به همکاری با ایران نیستند؛ اما شرکت SCOPE جزو شرکت‌های رتبه‌بندی اروپایی است که مورد تایید همه بورس‌های اروپایی است. به این ترتیب بحث رتبه‌بندی که چالش شرکت‌های ایرانی برای پذیرش در بازار‌های خارجی است، می‌تواند از طریق این موسسه رتبه‌بندی برطرف شود.