شاپور محمدی با اشاره به اهمیت بازار سرمایه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود به عرصه اقتصاد و جذب سرمایه‌گذاران خارجی اظهار کرد: چشم‌انداز آتی اقتصاد ایران در مسیر پیشرفت قرار داشته و فعالیت و قراردادهای تجاری در کشور رو به افزایش است.  وی افزود: چنانچه استانداردهای بین‌المللی در اقتصاد ایران جاری شود، می‌توان شاهد افزایش روابط تجاری ایران با سایر کشورها بود.رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شاخص‌های اقتصاد کلان طی دو سال اخیر رشدی مستمر را تجربه کرده است. در عین حال اقتصاد ایران در سال گذشته با بالاترین نرخ رشد جهانی همراه شده است. این مهم نشانه‌ای بر علاقه‌مندی بازارهای بین‌المللی نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران است.

وی تصریح کرد: مزایای بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران وجود دارد. از مهم‌ترین این مزیتها می‌توان به کمک به فرآیند رشد اقتصادی کشور پذیرنده سرمایه‌گذاری از طریق انباشت سرمایه و افزایش ظرفیت تولید، انتقال دانش و فناوری جدید و همچنین کمک به بهبود تعادل تراز پرداخت‌ها و افزایش میزان فروش و توسعه تکنیک‌های بازاریابی و افزایش سطح رفاه عمومی اشاره کرد.

محمدی با اشاره به دو نکته حائز اهمیت برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گفت: پایین بودن ریسک سرمایه‌گذاری و همچنین اطمینان از حمایت دولت از طرح‌های سرمایه‌گذاری از نکات ویژه برای سرمایه‌گذاران است. باید توجه داشت در صورتی که دولت بتواند ضمانتهای دولتی برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کند و همچنین به اصلاح برخی مقررات و رویه‌ها بپردازد، زمینه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی تسهیل خواهد شد.

وی ادامه داد: نزدیک کردن مقررات داخلی به استانداردهای بین‌المللی از طریق مدیریت ریسک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تاکید بازار سرمایه و سازمان بورس برای پیاده‌سازی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی IFRS نخستین قدم برای افزایش شانس ورود سرمایه‌گذار خارجی است.  این مقام مسوول در ادامه به تدوین دستورالعمل شناسایی مشتریان حقیقی و حقوقی خارجی در بازار سرمایه پرداخت و گفت: این دستورالعمل به‌منظور مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم و نیز فراهم آوردن تمهیدات لازم برای اجرای ماده ۱۴ قانون پولی و بانکی کشور تدوین و تصویب شده و جهت پیشنهاد به شورای عالی مبارزه با پولشویی، به مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد ارسال شده است.

محمدی با تاکید بر اینکه عملیاتی کردن اعطای مجوز به موسسات رتبه‌‌بندی اعتباری از الزامات بازار سرمایه ایران است، عنوان کرد: در حال حاضر کمتر شخص حقیقی و حقوقی با عدم اطلاع از رتبه اعتباری شرکت‌ها، اقدام به معامله اوراق می‌کند. این مهم یکی از دغدغه‌های مطرح شده ازسوی سرمایه‌گذاران خارجی است اما در حال حاضر جای خالی این نهاد مالی در اقتصاد ایران احساس می‌شود. بر این اساس مذاکراتی صورت گرفت و در نهایت موافقت اصولی برای سه موسسه رتبه‌بندی اخذ شد.

وی با تاکید بر اصلاح دستورالعمل‌های مربوط به توقف و بازگشایی نمادها گفت: توقف‌های بلندمدت نمادهای معاملاتی علاوه بر حبس سرمایه سرمایه‌گذاران، باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در بورس‌های ایران می‌شود. بر این اساس با همکاری بورس تهران و فرابورس ایران، نحوه افشای اطلاعات مطابق رویه‌های بین‌المللی اصلاح شد که منجر به تغییر در زمان توقف نماد معاملاتی به کمترین زمان ممکن شد.

رئیس سازمان بورس، اوراق مشتقه را ابزاری نوین در زمینه پوشش ریسک در سرمایه‌گذاری دانست و گفت: در حال حاضر دو ابزار قراردادهای آتی و اختیار معامله در بازارهای مختلف دنیا برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها به دارندگان این فرصت را می‌دهد تا خود را در مقابل نوسانات قیمتی بیمه کنند.  وی خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا ایران در آیسکو از عضو ناظر به عضو عادی تبدیل شود تا بتواند با بین‌المللی کردن برخی فرآیندهای داخلی، زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی را بیش از پیش فراهم کند.  محمدی با اشاره به افزایش سرمایه‌گذاران خارجی طی سال گذشته گفت: طی یک سال اخیر تعداد سرمایه‌گذاران خارجی شامل سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با ۱/ ۱۶ درصد رشد، از ۸۱۳ سرمایه‌گذار (۵۴۶ سرمایه‌گذار حقیقی و ۲۶۷ سرمایه‌گذار خارجی) در پایان سال ۹۵، به ۹۴۴ سرمایه‌گذار (۵۹۵ سرمایه‌گذار حقیقی و ۳۴۹ سرمایه‌گذار حقوقی) در پایان مهر ۹۶ افزایش یافته است.  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران به مشارکت درخصوص تدوین لایحه حاکمیت شرکتی اشاره کرده و گفت: حاکمیت شرکتی مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی به‌منظور رعایت حقوق سهامداران خرد و اجرای درست مصوبات مجمع و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی است. به این ترتیب پیش‌نویس لایحه ‌نظام حاکمیت شرکتی و حمایت از سهامداران خرد ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه شده است که در صورت اجرایی شدن، نه تنها سبب ارتقای شفافیت در بازار سرمایه می‌شود بلکه افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت. محمدی در پایان با تاکید بر اینکه خارجی‌ها در بورس ایران ۲۳ درصد سود کردند، گفت: منابع مالی که در کشور ما وارد شده ۳۳ درصد رشد داشته است. بر این اساس بازار سرمایه ما در بین ۳۰ بازار سرمایه اول دنیا دسته‌بندی می‌شود. باید توجه داشت در حوزه تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ایران کشوری نوظهور است که در دو سال اخیر این موضوع رشد قابل‌توجهی داشته است. بازار بدهی ما پتانسیل بالایی دارد و امیدوارم که سرمایه‌گذاران خارجی را در بازار بدهی‌مان دخیل کنیم.