اقبال دوباره به پالایشی‌ها

سنت نانوشته‌ای بر جریان معاملات بورس تهران حاکم بوده و آن  همبستگی نسبتا بالا بین افزایش قیمت جهانی نفت و رشد نرخ ارز مبادله‌ای با سودآوری نمادهای گروه پالایشی است. موضوعی که در اندازه‌گیری حاشیه سود صنایع پالایشگاهی جهان هم لحاظ می‌شود. اما همان طور که در گزارش دیروز «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «موج‌سازی نقدینگی در بورس» گفته شد، همبستگی بین نوسان قیمت نفت و حاشیه سود، در مورد شرکت‌های پالایشگاهی کشورمان چندان صادق نیست. مهم‌ترین دلیل آن هم به نرخ‌گذاری دستوری شرکت پالایش و پخش باز‌می‌گردد. علاوه بر این، نرخ‌گذاری دستوری سبب شده تا گزارش‌های عملکرد نمادهای گروه پالایشی بورس تهران با تاخیر نسبت به سایر نمادها در اختیار سهامداران قرار بگیرد. بر همین اساس باید توجه داشت که صرف توجه به دو عامل رشد نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش قیمت نفت بدون تحلیل دقیق و کمی این دو عامل در وضعیت بنیادی این شرکت‌ها می‌تواند تجربه تلخ دیگری از بورس‌بازی در فضای مبهم را رقم بزند. نرخ دلار مبادله‌ای در این هفته بیش از ۴/ ۱ درصد، یعنی ۴۸ تومان افزایش یافت. از سوی دیگر، قیمت نفت برنت به بالای مرز ۶۰ دلاری، یعنی اوج ۲۷ ماهه رسید. بنابراین تحت تاثیر این دو عامل در سودآوری نمادهای پالایشی شاهد حرکت قدرتمند اغلب نمادهای گروه پالایشی بودیم؛ چنان که طی هفته اخیر، قیمت سهام پالایش نفت بندرعباس نزدیک به ۲۰درصد رشد داشت و به سطح ۶۲۲ تومان رسید. امری که در دو سال اخیر بی‌سابقه بوده است. علاوه بر گروه پالایشی، گروه خودرویی نیز در این هفته با اقبال سهامداران مواجه شد. چنان که روز سه‌شنبه شاهد تقاضای سنگین در نمادهای گروه خودرویی بودیم. دیروز نیز نمادهای بزرگ خودرویی از جمله سایپا و ایران‌خودرو، روند مثبت خود را در این هفته تداوم بخشیدند؛ در نماد سایپا، شاهد تقاضای سنگین از سوی سهامدار حقوقی بودیم تا به این ترتیب، لیدر گروه خودرویی بورس تهران طی این هفته رشد ۷/ ۵ درصدی را تجربه کند. با این وجود دیروز، نسبت به روز سه‌شنبه گروه خودرویی با فشار عرضه همراه شد. نقدینگی یک بار دیگر راه گروه پالایشی را در پیش گرفت.

  مروری بر تحولات بازارهای جهانی

نکته قابل‌توجه در جریان داد‌و‌ستدهای دیروز عدم واکنش معنادار سهامداران به روند قیمت‌ها در بازار جهانی بود. دیروز همزمان با حرکت رو به رشد قیمت عمومی سهام، شاهد صعود همه‌جانبه قیمت‌های جهانی در نخستین روز نوامبر بودیم. اغلب کالاها در بازار جهانی با رشد قیمت همراه بودند. نفت برنت روز گذشته از مرز ۶۱دلار گذشت. قیمت فلز «مس» نیز  تا نزدیکی‌های ۷ هزار دلار (در هرتن) بالا رفت. همچنین قیمت فلزی «روی» با قدرت به سقف تاریخی خود بازگشت. دیگر کالاها در بازارهای جهانی نیز با رشد همراه شدند. با این حال هر چند برخی نمادهای فلزی-معدنی بورس تهران با محوریت «روی» و «سرب» شاهد تحرکات مثبتی بودند اما در مجموع سهامداران واکنش معناداری به روند قیمت‌های جهانی نشان ندادند. این موضوع به ویژه در داد‌و‌ستد نمادهای وابسته گروه فلزات اساسی انعکاس یافت. افت ۰۲/ ۰ درصد شاخص گروه فلزات اساسی شاهد این مدعاست.

  معاملات از دریچه آمار

بیشترین ارزش معاملات طی داد‌و‌ستدهای دیروز به گروه‌ فرآورده‌های نفتی، خودرو و فلزات اساسی تعلق گرفت، ضمن اینکه بیشترین تعداد سهام نیز در این سه گروه بزرگ جابه‌جا شد. گروه پالایشی بیشترین سهم را در تغییرات شاخص کل رقم زد. دیروز نمادهای پالایش نفت بندرعباس، گسترش نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت اصفهان در صدر فهرست بیشترین اثرگذاری بر شاخص کل قرار گرفتند. این سه نماد در مجموع بیش از ۱۶۰ واحد در رشد شاخص تاثیر گذاشتند. در مقابل، دو نماد صنعتی و معدنی گل گهر و شرکت ارتباطات سیار ایران با فشار ۹۰ واحدی، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به جا گذاشتند. همچنین، بیشترین حجم معامله به واسطه جابه‌جایی ۸۱ میلیون سهمی در نماد سایپا به ثبت رسید. نماد پالایش نفت بندرعباس بیشترین ارزش معاملات بورس تهران را به خود اختصاص داد. در مجموع، در داد‌و‌ستدهای دیروز بیش از ۸۳۰ میلیون برگه بهادار از جمله سهم، حق تقدم و سایر اوراق مالی به ارزش حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در ۶۰ هزار و ۸۳۷ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد.