رکورد‌زنی تاریخی شاخص سهام

در بازار دیروز شاخص کل با ثبت رشد ۱۱۳۰ واحدی (معادل۳/ ۱ درصد) در سطح ۹۰هزار و ۴۶۹ واحدی ایستاد و بازدهی خود را از ابتدای سال جاری به بیش از ۱/ ۱۷درصد رساند.در عین حال ارزش معاملات خرد سهام در معاملات اولین روز از هفته جاری به ۲۱۵میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین این متغیر در ماه گذشته رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. میانگین ارزش معاملات در آبان ماه حدود ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است.

با این رشد قابل ملاحظه، دیروز نگاه‌های اکثر محافل اقتصادی به سوی بازار سهام معطوف ماند. در صورت تداوم بازدهی بازار احتمال ورود نقدینگی تازه به بازار وجود دارد. اکثر کارشناسان، رشد نرخ دلار، سطوح مناسب قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین کاهش نرخ سود بانکی را مهم‌ترین‌ دلایل اقبال معامله‌گران به بورس می‌دانند.

در گروه فلزی دیروز اکثر نمادهای عمده بازار با صف خرید و رشد قیمت همراه بودند که مهم‌ترین صف خرید را نماد ملی مس به خود اختصاص داد. دیروز در این گروه ذوب‌آهن نیز با صف خرید همراه شد.در همین رابطه معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن با اشاره به صادرات ۵۰ درصدی محصولات (طی ۸ ماه سال جاری) به ۱۴ کشور، ارزش این صادرات را معادل یک درصد کل صادرات غیر‌نفتی ایران اعلام کرد.

احسان دشتیانه ضمن اشاره به تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزارتنی انواع محصولات فولاد معادل ۵۰ درصد کل تولیدات در این شرکت طی ۸ ماهه اول سال جاری گفت: از ابتدای سال ۹۶ تا‌کنون بیش از ۷۵۰ هزار تن از محصولات ذوب‌آهن به ۱۴ کشور دنیا در ۴ قاره صادر شده است. وی ارزش این صادرات را ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ارزش صادرات «ذوب» یک درصد کل صادرات غیر نفتی ایران است. دشتیانه با اشاره به برنامه عبور از صادرات یک میلیون تن محصول در سال جاری گفت: این شرکت فولادی در دوران پسابرجام در جهت گام برداشتن به سوی توسعه صادرات و افزایش سهم صادراتی در بازارهای جهانی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

در این گروه، همچنین بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه هم‌اکنون در ۲۰ شرکت و هلدینگ سرمایه‌گذاری دارای سهام مدیریتی و کنترلی است و به‌زودی با خرید سهام فولاد اکسین خوزستان زنجیره تولید این شرکت تکمیل‌تر خواهد شد.فولاد اکسین تولیدکننده انواع ورق‌های عریض فولادی است که از سال ۸۴ راه‌اندازی شده است. در دیگر تحولات گروه فلزی شرکت مس شهید باهنر که در ۳۰ خرداد سال جاری برنامه افزایش سرمایه ۵۰ درصدی را از دو محل سود انباشته و آورده نقدی سهامداران اعلام کرده بود و با عدم موافقت سازمان بورس روبه‌رو‌ شده بود، درصدد است با افزایش سرمایه ۲۵ درصدی سرمایه فعلی را به ۵/ ۱۱۲ میلیارد تومان برساند.

تامین مالی «فباهنر» ۹۰ میلیارد تومانی در صورت موافقت سازمان بورس، از محل سود انباشته و با دو هدف جبران مخارج سرمایه‌ای و اصلاح ساختار مالی صورت می‌پذیرد. سرمایه‌گذاری صدر تامین سهامدار عمده ۳/ ۷۷ درصدی این شرکت بورسی محسوب می‌شود. در بازار دیروز همچنین دو شرکت شاهد و گلدشت نمونه اصفهان زمان برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده را اعلام کردند. در این راستا، «ثشاهد» ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۱۳‌آذر و «زگلدشت» ساعت ۱۵ روز دوشنبه ۲۰ آذر برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره به این مجامع می‌روند.

در تحولات کلان پیرامون بازار سهام مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در مزایده ۴۱ جایگاه سوخت دولتی ۲۸ جایگاه یعنی ۷۰ درصد موارد عرضه شده در مجموع به قیمت ۱۶۵ میلیارد تومان به فروش رفت. در گروه معدنی حاشیه سود بالای فولادسازان چینی همچنان از بازار واردات سنگ‌آهن حمایت کرده است. به گزارش فولاد ایران، آخرین شاخص قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲‌درصد موسسه پلاتس رشد هفتگی ۷/ ۵ دلار را تجربه کرده و به ۴۵/ ۶۸ دلار هر تن خشک سی‌اف‌آر چین رسیده است.

رشد قیمت فولاد و حاشیه سود بالای آن موجب شده فولادسازان چینی توجهی به رشد قیمت سنگ‌آهن نداشته باشند و به تکمیل کردن موجودی انبارها ادامه دهند. اغلب محموله‌هایی که اخیرا خریداری شده، برای تحویل ژانویه است. این موضوع نشان می‌دهد که خریداران سنگ‌آهن منتظر رشد بیشتر قیمت‌ها در آینده هستند. در گروه خودرویی دیروز مدیرعامل ایران‌خودرو در واکنش به احتمال تحریم ایران از سوی فرانسه و آینده قرارداد با پژو، گفت: اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاثیری بر قرارداد ایران خودرو و پژو ندارد.

هاشم یکه زارع با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر پیروی از آمریکایی‌ها در اعمال تحریم‌ها علیه ایران به خانه ملت گفت: تحریم‌هایی که به وجود‌آمده تاثیری در قرارداد ایران و پژو ندارد و مدیرعامل پژو سیتروئن دو هفته پیش در مصاحبه‌ای این موضوع را عنوان کرده است. وی ادامه داد: قرارداد ایران‌خودرو و پژو براساس همان قول و قرارها در قرارداد پیش می‌رود و اعمال تحریم‌ها علیه ایران تاثیری بر قرارداد ایران خودرو و پژو ندارد. در این گروه همچنین معاون مهندسی و توسعه محصول شرکت زامیاد از تکمیل سبد محصولات این شرکت با ورود تدریجی خودروهای جدید مسافری و تجاری سنگین و سواریSUV از سال آینده خبر داد.

فرید ترابی با اشاره به استمرار تولید کامیون‌های ایویکو در شرکت زامیاد و چشم‌انداز همکاری با این برند مطرح اروپایی گفت: با توجه به تغییر شرایط کسب و کار و افزایش رقابت طی سال‌های اخیر در حوزه خودروهای تجاری و کار، شرکت به دنبال افزایش خودکفایی در ساخت داخل و همکاری مشترک با این شرکت و افزایش سهم بازار است. در این راستا با مدیران ارشد ایویکو مذاکرات لازم طی هفته گذشته صورت گرفته است.  در گروه پالایشگاهی دیروز نمادهای عمده این گروه با رشد قیمت همراه شدند؛ هر‌چند که عرضه‌های سنگینی نیز در این گروه رقم خورد. در این گروه رئیس بازاریابی پالایشگاه تهران از تغییر اعلام قیمت وکیوم باتوم از ماهانه به‌صورت دو هفته یک‌بار و محاسبه با ارز آزاد دفاع کرد.

حسین عامریان درباره تغییر اعلام قیمت وکیوم باتوم از ماهانه به‌صورت دو هفته یک‌بار و محاسبه با ارز آزاد آن هم با توجه به تلاش برای یکسان‌سازی نرخ ارز و بهای نفت در بازارهای جهانی به «ایلنا» گفت: موضوع تغییر قیمت وکیوم باتوم از اعلام ماهانه به دو هفته یک‌بار و تعیین ارز آن به‌صورت آزاد، از سوی شرکت ملی پالایش و پخش در جلسه شورای رقابت مطرح و مقرر شد پیشنهادها در این‌باره جمع‌آوری و سپس در این مورد تصمیم‌گیری شود. از هفته گذشته این تحول مثبت در بورس کالا رخ داد. وی افزود: برای تعیین قیمت وکیوم باتوم باید منافع پالایشگاه‌ها و قیرسازها مدنظر قرار گیرد؛ چراکه این دو گروه باید تعاملی بلندمدت و پایدار داشته باشند. از سوی دیگر صنایع پالایشی نیز همواره باید نگاهی بلندمدت به بازار داشته باشند.

عامریان گفت: با توجه به نوسانات نرخ نفت، صلاح نیست قیمت وکیوم باتوم و قیر به‌صورت ماهانه تعیین شود و این روند باید اصلاح شد. از سوی دیگر منافع قیرسازها نیز باید رعایت شود، به‌همین‌دلیل به نظر می‌رسد تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر به‌صورت دو هفته یک‌بار منطقی و درست باشد. در گروه دارویی شرکت داروسازی دکتر عبیدی با سرمایه ثبت شده ۲/ ۶۷ میلیارد تومانی اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم منتهی به پایان آذر ماه ۹۷ را منتشر کرد. «دعبید»برای دوره ۱۲ ماهه مذکور به ازای هر سهم حدود ۱۴۵ تومان سود پیش‌بینی کرد. در گروه قندی شرکت قند نقش جهان با سرمایه ثبت شده ۹/ ۱۳ میلیارد تومان گزارش فعالیت ماهانه یک ماهه منتهی به پایان آبان امسال را منتشر کرد.

شرکت قند نقش جهان در یک ماه منتهی به پایان آبان ماه ۲۷ هزار و ۴۶۰ تن انواع محصول را تولید کرد.

مبلغ فروش قند نقش جهان در آبان ماه بیش از ۸/ ۱۳ میلیارد تومان بود.

این شرکت در ۸ ماه ابتدایی امسال ۱۲۱ هزار و ۶۶۴ تن انواع محصول را تولید کرد. در ۸ ماه امسال نیز شکر سفید حاصل از چغندر و یارانه شکرتولیدی از چغندرهرکدام با تولید ۳۲ هزار و ۵۷۸ تن بیشترین حجم تولید را داشت. مبلغ فروش این شرکت در ۸ ماه ابتدای سال بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان اعلام شده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۲۹۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۵۹میلیارد تومان بالغ شد.