به گزارش «ایسنا» به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فری بیکن، منابع آگاه می‌گویند که دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا احتمال دارد قرارداد میان شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا و یکی از خطوط هوایی ایران را که واشنگتن ادعا می‌کند در فعالیت‌های تروریستی مشارکت دارد، لغو کند. توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد این امکان را فراهم کرد که شرکت بوئینگ قراردادی را با شرکت دولتی ایران‌ایر منعقد کند.

تصمیم اخیر دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و رویکرد وی در قبال توافق هسته‌ای موجب تغییر در تفکر فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران شده است که نیازمند مجوزهای خاص از وزارت خزانه‌داری برای اجرای این قرارداد است. این منابع آگاه همچنین گفتند که دولت ترامپ فروش هواپیماها به ایران را با نگاهی منتقدانه می‌نگرد و هم‌اکنون در مسیر لغو این قرارداد قرار دارد. این منابع آگاه به فری بیکن گفتند که اگرچه قرارداد با ایران‌ایر مشاغل زیادی را برای آمریکایی‌ها فراهم می‌کند، دولت و کنگره اجازه هرگونه قرارداد تجاری که به ادعای آنها به ایران امکان می‌دهد تلاش‌های نظامی‌اش را افزایش دهد و تسلط بر منطقه را دنبال کند، نخواهند داد. این پایگاه خبری پیش از این در ماه اوت گزارش داد که کنگره درحال تحقیقات درباره شواهد جدید مبنی بر این است که آیا ایران‌ایر تجهیزات نظامی به سوریه و دیگر نقاط جنگی در منطقه ارسال می‌کند یا نه که به ادعای آنها نقض قوانین بین‌المللی است. کنگره همچنین مدعی است که دولت اوباما برای پیشبرد توافق هسته‌ای با ایران این اطلاعات را نادیده گرفته است. اکنون در دولت آمریکا و کنگره نگرانی‌هایی وجود دارد که ایران ممکن است از هواپیماهای جدید بوئینگ برای افزایش آنچه واشنگتن مداخلات منطقه‌ای از جمله در سوریه می‌خواند استفاده کند. بنابراین گزارش، اگرچه هنوز تصمیم نهایی برای لغو این قرارداد اتخاذ نشده است مقامات ارشد آمریکا نسبت به توافق بوئینگ با ایران حساس شده‌اند و آن را در راستای منافع امنیت ملی آمریکا نمی‌بینند.

یک منبع آگاه مطلع از این موضوع گفت: «یک اتفاق‌نظر درباره این نگرانی وجود دارد. آنها در حال بررسی همه چیز هستند اما هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند که برای بوئینگ بهتر است درآمدزایی کند یا اینکه مهم‌تر این است که از ارسال نیرو به سوریه جلوگیری شود.»  از سوی دیگر اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که آمریکا می‌تواند همزمان با ادامه اجرای توافق هسته‌ای فشارها بر این کشور را افزایش دهد و تضمین کند که محدودیت‌های ایران حتی پس از توافق نیز ادامه می‌یابد. به گزارش «ایسنا» معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است روز چهارشنبه در کنگره درباره توافق هسته‌ای با قانون‌گذاران صحبت کند در گفت‌وگو با پایگاه خبری ـ تحلیلی میدل ایست‌ای گفت که واشنگتن بدون کنار گذاشتن توافق با ایران، این کشور را بیشتر تحت فشار قرار دهد.