تقویت رسانه‌های خصوصی در اولویت دولت

جهانگیری دربخش دیگری از سخنانش در این مراسم بر حضور پررنگ رسانه‌ها برای ریشه‌کنی فساد در کشور تاکید کرد. او همچنین از دستور کار بودن لایحه نظام رسانه‌ای در دولت خبر داد و در ادامه از مطبوعات خواست تا دولت را در خلق فرصت‌ها و عبور از تنگناهای جدی پیش‌رو و بیان دستاوردهای دولت یاری کنند. به‌گزارش «ایرنا» معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین گفت: ما مسوولان باید از محدودیت‌ها برای روزنامه‌نگاران و از تعطیلی هر رسانه‌ای و بیکار شدن شاغلینی که در این حوزه مسوولیت دارند و از زیان‌دهی مطبوعات و از عدم اقتصادی شدن مطبوعات دل‌نگران باشیم. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: باید برای این موضوع چاره‌اندیشی کرد چرا‌که مطبوعات با زیان‌دهی امکان حیات ندارند و  بالاخره روزی متوقف خواهند شد که باید برای آن زودتر چاره‌اندیشی کرد.

از سرمایه‌های کشور حفاظت کنیم

جهانگیری دربخش دیگری از سخنانش در این مراسم تاکید کرد سرمایه‌های نمادین کشور برای روزهای مبادای این کشور به‌کار می‌آیند، بنابراین چه اصراری است که به این سرمایه‌های کشور چوب حراج زده شود.  به گزارش «ایرنا» او همچنین گفت: از این سرمایه‌های نمادین کشور به خاطر ایران، انقلاب، رهبر معظم انقلاب حفاظت کنیم. اینقدر محدودیت ایجاد نکنیم.  معاون اول رئیس‌جمهوری در بخش دیگری ازسخنانش با بیان اینکه گاهی اوقات رسانه‌ای طوری رفتار می‌کند که ما نمی‌پسندیم، گفت: ما نباید از رسانه دوری کنیم یا به رسانه‌هراسی روی آوریم، از رسانه نباید ترسید، با رسانه باید کار کرد حتی اگر زبان نقد آن تند باشد.

رسانه و مطبوعات جای گفتن و شنیدن و آگاهی دادن و محل نقد صحیح است. معاون‌اول رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: دولت به رسانه‌های مستقل، حساس، صریح و شجاع نیاز دارد که آن را هم به سود دولت و هم به سود جامعه می‌داند. وی ادامه داد: وقتی فساد نهادینه می‌شود که عدم پاسخگویی و شفافیت باشد. رانت وجود داشته باشد و مطبوعات و رسانه‌ها از صحنه کنار باشند. جهانگیری گفت: این فساد باید از کشور ریشه‌کن شود و این کار با حضور رسانه‌های آزاد‌شدنی است. رسانه‌ها در مبارزه با فساد نباید لکنت زبان داشته باشند.

لزوم تحمل نقد رسانه‌ها

اوبا بیان اینکه مطبوعات محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی‌اخلاقی و بی‌انصافی، افزود: روزنامه مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت، رسانه میدان دوستی است و نه محل دشمنی، رسانه محل همگرایی، انسجام و همبستگی ملی است و نه محلی برای واگرایی و جامعه ما امروز به‌شدت به این جهات مثبتی که در رسانه گفته می‌شود نیاز دارد.  به گزارش «ایرنا» جهانگیری با بیان اینکه نقد رسانه‌ها بزرگ‌ترین سرمایه برای اداره کشور است، گفت: هرکس نتواند نقد رسانه‌های رسمی کشور را تحمل کند، حتما به راه اشتباهی خواهد رفت و در آن اشتباه منابع کشور را هدر خواهد داد. وی ادامه داد: هنر رسانه و مطبوعات این است که به موقع زنگ‌ها را به‌صدا درآورند که مسیرهای اشتباه اصلاح شود.

اصحاب رسانه نیازمند امنیت شغلی

جهانگیری افزود: اصحاب رسانه از مدیر‌مسوول، دبیر و سردبیر، عکاس و گرافیست و خبرنگار و همه نیازمند امنیت روانی و شغلی هستند و ما به‌عنوان دولت مکلفیم که در این راستا تلاش کنیم. وی ادامه داد: دولت، مجلس و قوه قضاییه مهم‌ترین‌ وظیفه‌ای که برعهده‌شان در این چارچوب است، این است که تلاش کنند با قانون مطبوعات در متن جامعه باشند و سعی نکنند با استفاده از قانون، مطبوعات را از متن به حاشیه ببرند. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه روزنامه‌نگار شجاع، آگاه، با اخلاق و متخصص نیاز امروز جامعه است، گفت: اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی باید در مطبوعات جدی گرفته شود.

لایحه نظام رسانه‌ای در دستور کار دولت

جهانگیری دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به تصویب سازمان نظام رسانه‌ای در دولت، گفت: البته این لایحه خواهد بود و بیش از یک سال و نیم است که در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است و از چهارشنبه به جلسه اصلی دولت آمده است.  معاون اول رئیس‌جمهوری از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که این لایحه را در اختیار مطبوعات قرار دهند که اگر آنها انتقادی دارند آن را به دولت منتقل کنند تا بتوان  در دولت از نظرات آنها استفاده کرد.

دستاوردهای دولت

جهانگیری دربخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه دولت دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: من نمی‌خواهم اینجا دستاوردهای دولت را بشمارم، فقط یک لحظه به سال 92 برگردیم و امروز را تصور کنیم. وی با بیان اینکه تلاطم اقتصادی به ثبات اقتصادی و رشدهای منفی به مثبت تبدیل شده است، گفت: عدم اشتغال زایی به اشتغال‌زایی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتایی در سال تبدیل شده است. جهانگیری افزود: بعضی وقت‌ها ما عددهایی را می‌گوییم و دوستان از روی خوش‌‌جنسی یا بدجنسی می‌روند آن را جمع می‌زنند و می‌گویند فلانی گفت اینقدر عدد و براساس این عدد تحلیل می‌کنند که واقعا این کار اشتباه است. معاون‌اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر همین‌طوری واتفاقی است که اشکالی ندارد و باید آن را تصحیح کنند و اگر هم عمدی در کار بوده است، خوب نیست چرا‌که این کارها، کارهای اخلاقی نیست.

انتظارات دولت از رسانه‌ها

جهانگیری با بیان اینکه ما نیاز داریم چرخ‌های اقتصادی کشور سریع‌تر بچرخد، گفت: اقتصاد ایران راه افتاده است و در سال گذشته رشد بالای ۱۲ درصد و در سال ۹۶ رشد بالای ۶ درصد داشته که در منطقه و جهان رشد بالایی است. وی ادامه داد: گاهی اوقات عده‌ای به ما می‌گویند شما تورم را پایین آوردید اما مردم احساس نمی‌کنند یا این تعداد شغل ایجاد کردید ولی آنها احساس نمی‌کنند، معلوم می‌شود که زبان ما الکن است. بنابراین از شما رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم که این دستاوردها را برای مردم ترجمه کنید تا مردم احساس کنند که برای آنها کارهای جدی انجام می‌گیرد. جهانگیری گفت: ما نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در داخل کشور داریم. نیاز داریم که امنیت سرمایه‌گذاری حفاظت شود. به بخش خصوصی توانمند و قوی در ایران نیاز داریم بنابراین به شما رسانه‌ها در این زمینه‌ها نیاز داریم که کمک کنید. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: ما برای مقابله جدی با فساد نیازمندیم که شما رسانه‌ها به صحنه بیایید چرا‌که فساد نهادینه شده است.

رسانه مولد می‌خواهیم، نه رسانه دلال و نقال

سیدعباس صالحی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی نیزبه‌عنوان نخستین سخنران مراسم افتتاحیه گفت: در دوران گسترش فناوری و تکنولوژی شاهد رشد رسانه‌های غیرحرفه‌ای هستیم که در نوع خود مشکلی ندارند، اما اگر جایگاه رسانه حرفه‌ای را از بین ببرند، پدیده بسیار خطرناکی است و قطعا دولت و اصحاب‌رسانه باید دست به دست هم دهند که رسانه را هم در زیرساخت و هم رویکرد به‌عنوان رکن امنیت ملی جدی بگیریم.» به گزارش خبرآنلاین، وزیر ارشادادامه داد: «نکته دوم تقویت رسانه‌های خصوصی است. البته دردولت دوازدهم گام‌های خوبی برای تعامل با بخش خصوصی پیش آمده است.»  او گفت: «آخرین نکته در این بخش تقویت و ارتقای کیفی رسانه است؛‌ نکته‌ای که به اهالی و اصحاب رسانه و ما برمی‌گردد. اینکه تولید رسانه‌ای به جای دلالی و نقالی رسانه بنشیند. ما رسانه مولد می‌خواهیم نه رسانه دلال و نقال.»