بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به این موضوع که دولتی‌ها پیش‌تر اعلام کرده بودند لایحه بودجه سال آینده را در موعد مقرر یعنی ۱۵ آذرماه به مجلس ارائه می‌کنند  گفت: اما تعطیلی رسمی ۱۵ آذرماه امسال، تقدیم بودجه را با تاخیری اندک روبه‌رو می‌کند.

هرچند براساس ماده ۱۸۷ آیین‌نامه داخلی مجلس دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم کند، اما به گفته بهروز نعمتی، با توجه به اینکه ۱۵ آذر ولادت حضرت رسول(ص) و امام جعفرصادق(ع) و تعطیل رسمی است، مقرر شد در اولین فرصت بعد از این تاریخ یعنی یکشنبه ۱۹ آذر لایحه بودجه به مجلس ارائه شود.

غلامرضا کاتب، عضو دیگر هیات‌رئیسه مجلس هم دیروز در گفت‌و‌گو با «ایلنا» این موضوع را دلیل تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور معرفی کرد. همچنین دیروز بهروز نعمتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان تاکید کرد که همچون سال‌های گذشته، حسن روحانی رئیس‌جمهوری خود برای ارائه لایحه بودجه در مجلس حاضر می‌شود.

سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس همچنین توضیح داد که پس از ابلاغ بودجه از سوی دولت به مجلس، لایحه بودجه به کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود و کمیسیون تلفیق بودجه تشکیل می‌شود و پس از آن نمایندگان نیز ۱۰ روز مهلت دارند تا نظرات خود را درباره بودجه اعلام کنند.

بودجه سندی است که براساس آن دولت موظف است طبق برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت یک‌ساله، امور مالی و نحوه توزیع اعتبارات را به اجرا در آورد. براساس این سند، قوه مجریه باید علاوه‌بر تامین منابع مالی که از محل‌های مختلف تامین کند، به موازات باید حقوق و دستمزد کارکنان، کمک‌های بلا‌عوض، امور رفاه اجتماعی و مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی، امنیتی و ... را براساس مصوبه و تکالیف مجلس به نحو درست تشخیص دهد. حسن روحانی که امسال قرار است پنجمین لایحه بودجه دوران ریاست‌جمهوری‌اش را به مجلس ارائه کند، ۳ لایحه بودجه سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۶ را سر موعد یعنی نیمه آذرماه تقدیم مجلس کرد. از این میان، او تنها لایحه بودجه سال ۹۵ را با ۴۲ روز تاخیر، در تاریخ ۲۷ دی‌ماه سال ۹۴ به مجلس فرستاد؛ یعنی یک روز پس از اجرایی شدن برجام. بودجه سال ۹۵ نخستین بودجه پسابرجامی روحانی بود. با این توضیح، لایحه بودجه سال ۹۷، دومین لایحه‌ای است که از سوی دولت روحانی با تاخیر به مجلس می‌رسد؛ تاخیری که البته مجلسی‌ها آن را موجه می‌دانند.

میزان عملیاتی شدن بودجه ۹۶

از سوی دیگر روز گذشته یکی از اعضای کمیسون برنامه و بودجه مجلس میزان عملیاتی شدن بودجه سال ۹۶ را تشریح کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره اینکه بودجه سال ۱۳۹۶ تا به حال چه مقدار عملیاتی شده است، تصریح کرد: بودجه در ۶ ماه اول امسال ۱۲۷ هزار میلیارد تومان عملیاتی شده است، یعنی کمتر از ۵۰ درصد از بودجه امسال عملیاتی شده است؛ بنابراین دولت باید بودجه سال ۱۳۹۷ را عملیاتی‌تر ارائه کند.