صالحی همچنین به یوکیا آمانو مدیرکل سازمان انرژی اتمی درمورد استقلال آژانس هشدار داد و گفت: اگر یوکیو آمانو استقلال نداشته باشد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زیرسوال می‌رود. صالحی دربخش دیگری از سخنانش دربرنامه نگاه یک شبکه یک سیما درخصوص سناریوهای ایران درصورت نقض برجام ازسوی طرف‌ها پرداخت و گفت: «ما می‌توانیم در فردو ظرف مدت ۴ روز غنی‌سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم در نطنز هم ۵۰۶۰ ماشین مشغول به‌کار داریم، در فردو می‌توانیم دو زنجیره را که حدود ۳۲۰ ماشین می‌شود را به‌کار بیندازیم و در عرض دو هفته دو زنجیره دیگر را هم به آن اضافه کنیم،­اسم فردو حاوی پیامی است که طرف مقابل به آن واقف است ۲۰ درصد هم همین‌طور، موضوع ۴ روز هم پیام دارد.

واقعا هم بلوف نیست امیدواریم طرف آمریکایی ما پیام را بگیرد و دیگران را به زحمت نیندازد، امیدواریم که برجام از استحکام کافی برخوردار شود.» به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان انرژی‌اتمی گفت: «در صورت بازگشت‌پذیری، سناریو‌های مختلفی طراحی کرده‌ایم که البته این نوع تصمیمات در حد سازمان انرژی اتمی نیست، بلکه در حد هیات نظارت بر برجام و مسوولان ارشد نظام است که نهایتا تصمیم مقتضی را در زمان مناسب اتخاذ می‌کنند.»

صالحی با اشاره به بدعهدی آمریکا درخصوص برجام گفت: در برجام آمده هیچ کدام از طرف‌های توافق نباید کاری کنند که موجب تضعیف برجام شود اما اقدامات آمریکایی‌ها کاملا نقض‌برجام بود. آمریکایی‌ها از همان روز اول دبه کردن را پیش گرفتند، البته ما هم به‌گونه‌ای وارد مذاکره شدیم و احتمال می‌دادیم که نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و ممکن است آنها زیرحرفشان بزنند. صالحی افزود: هیات نظارت بر برجام، مستمر از طریق وزارت امور خارجه، رفتار آمریکایی‌ها را رصد می‌کند و متناسب با اقدامات طرف مقابل، تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

صالحی گفت: پیش از این با آمریکایی‌ها مذاکره داشتیم و این وظیفه آمریکایی‌ها بود که ۱+۵ را قانع کنند بر سر تعهدات مشترک حاصله، اما در دولت جدید آمریکا مواضع دیگری شکل گرفته و می‌توان مخالفت با برجام را به وضوح مشاهده کرد. حتی گفته‌اند برجام یک معاهده غیرقابل قبول است. آمریکایی‌ها در تلاشند تا با هزینه ایران برجام را ناکارآمد نشان دهند و برجام را از درون عقیم کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه واکنش‌های لازم را در زمان مقرر انجام خواهد داد.

آمانو حامل پیام خاصی نبود

رئیس سازمان انرژی اتمی دربخش دیگری از سخنانش افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجعی که واجد شرایط ارزیابی تعهد کشورهای عضو است دارای مسوولیت ویژه‌ای است تا درباره برجام و به‌خصوص موضع‌گیری‌هایی که مسوولان آمریکایی در این خصوص داشته و دارند، نقش سازنده‌ای بازی کند. او ادامه داد: بر این اساس آقای یوکیو آمانو سفری به ایران داشت، تا مذاکرات و مشورت‌هایی در مورد مسائلی که امروزه ایران با آنها مواجه است انجام دهد. البته ایشان در ارتباط با این موضوع با مقامات سایر کشورها هم درحال رایزنی است.

صالحی از جزئیات ملاقات‌های آمانو با مقامات دیگر کشورها این‌گونه یاد کرد: آمانو در ملاقات با رئیس‌جمهوری فرانسه گفته بود فرانسوی‌ها باید به جد، پایبند برجام بمانند و نگذارند خدشه‌ای به آن وارد شود. به گزارش «ایلنا» صالحی تصریح کرد: آژانس تلاش دارد با حمایت از برجام و بدون سمت‌گیری، دنیا را از التزام ایران به برجام مطمئن کند. او تصریح کرد: از آنجا که موضوع برجام از اهمیت بالایی برخوردار است ما به‌طور مستمر با آقای آمانو در ارتباط هستیم تا در رفع موانع احتمالی، گام مثبتی برداریم. البته مجامع بین‌المللی هم روی بحث برجام بسیار حساس شده‌اند. صالحی با تاکید بر اینکه آمانو در سفر اخیرش به تهران، برای مقامات ایرانی حامل پیام خاصی نبود گفت: آمریکایی‌ها به آژانس رفته بودند تا آمانو را تحت فشار بگذارند و به این منظور شیوه بازرسی‌ها، اماکن مورد بازرسی و مسائل دیگر را زیر سوال بردند، اگر آمانو در این برهه استقلال عمل از خود نشان ندهد قطعا اعتبار آژانس زیرسوال می‌رود و پس از آن شاکله آژانس دچار سستی و آماده فروریزی می‌شود.

صالحی در ادامه سخنانش افزود: تشخیص نقض فاحش برجام بر عهده یک فرد نیست، بلکه بحث حقوقی است که نیاز به تحلیل و بررسی دارد و باید کسانی که متولی آن هستند و هیات نظارت بر برجام نظر نهایی خود را در این زمینه بدهند.

رآکتور آب سنگین در برجام استثنا است

 او درباره روند ساخت رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: این کار پیشرفت خوبی دارد و از برنامه جلو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: رآکتور آب سنگین در برجام استثنا است، زیرا اگر برجام به هم بخورد بر اساس مصوبه ۲۲۳۱ رآکتور آب سنگین اراک کار خود را با کارگروه مشخص شده پیش می‌برد. صالحی گفت: طراحی مفهومی رآکتور آب سنگین اراک انجام شده و به تایید کارگروه خود شامل آمریکایی‌ها و چینی‌ها رسیده است.  رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: رآکتور جدید اراک که امیدواریم چهار سال آینده راه‌اندازی شود؛ دستاورد بزرگی برای ایران و دارای کارآیی بالاتری در مقایسه با رآکتور سابق است.