همچنین به گزارش سایت وزارت کشور وزیر کشور در جمع خبرنگاران گفت: جلسه روز گذشته کارگروه مرز با موضوع قاچاق کالاهای اساسی و ارز بودکه ۱۶ استاندار مرزی و دستگاه‌های متولی حضور داشتند، در این جلسه مسوولان مربوطه درخصوص موانع صادرات قانونی نظرات خود را مطرح کردند، از سوی دیگر شرایط امکاناتی، تجهیزاتی و مقرراتی مورد بحث قرار گرفت. وی در ادامه افزود: در مقابله با قاچاق کالا‌های اساسی نظرات مسوولان مربوطه جمع‌بندی شد. همچنین در جهت تقویت صادرات سه اصل مهم تقویت صادرات و جلوگیری از قاچاق کالا و برگشت ارز ناشی از صادرات مورد تاکید قرار گرفت. همچنین روی این سه اصل توافق خوبی بین دستگاه‌ها صورت گرفت و قرار شد همه امکانات را برای عملیاتی کردن این اصول مهیا کنیم.

راه‌اندازی فروشگاه در مناطق مرزی

وزیر کشور منطقه آزاد را یکی از مکان‌های دارای اهمیت در حوزه صادرات برشمرد و گفت: با توجه به وجود نگرانی در این مناطق به‌ویژه مناطق جنوبی درخصوص صادرات کالاهای اساسی، تصمیمات مهمی گرفته شد. به گزارش «ایرنا» رحمانی‌فضلی ادامه داد: همچنین در جلسه مقرر شد در مناطق مرزی فروشگاه‌هایی راه‌اندازی شود که کالا با قیمت‌های داخلی عرضه شود.

رحمانی‌فضلی گفت: در سایر مناطق هم مصوب شد که امکانات و شرایط گمرکی قبل از مرزها فراهم شود تا کسانی که برای صادرات و واردات اقدام می‌کنند دیگر مانند گذشته در لب مرز دچار مشکل نشوند. همچنین مقرر شد کالاهایی که در گمرکات وجود دارند از مقرراتی که به‌صورت دفعی مانع انجام صادرات می‌شوند مستثنا شوند. وی افزود: نتیجه این جلسه تقویت صادرات و اتخاذ مکانیزم‌ها و روش‌هایی برای بازگشت ارز ناشی از آن و مقابله جدی با قاچاق کالا در مناطق مرزی خواهد بود، در این نشست نیز هر ۱۶ استاندار مرزی حضور داشتند که ان‌شاءالله این کار با همکاری آنها انجام خواهد شد. رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: نشستی هم همراه با سفرا و اتاق‌های بازرگانی با استانداران ایران و کشورهای همسایه خواهیم داشت که این موضوع می‌تواند نقش مهمی در تقویت صادرات داشته باشد.