حادثه خونین واژگونی اتوبوس دانشگاه علوم و تحقیقات

به گفته پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران، در این حادثه هفت نفر- دو خانم و پنج آقا – دردم جان باختند و ۲۸ نفر مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط تکنسین‌های اورژانس به نزدیک‌ترین مرکز درمانی انتقال یافتند. صابریان همچنین از فوت دو تن از مصدومان حادثه که به بیمارستان منتقل شده بودند خبرداد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات به بیما‌رستان‌های فیاض‌بخش، شریعتی، امام خمینی (ره)، رسول اکرم و عرفان ۲ اعزام شده‌اند. همچنین جان‌باختگان این حادثه به بیمارستان فرهیختگان منتقل شده‌اند. براساس گزارش‌ها سه نفر از کشته شدگان حادثه شناسایی و چهار نفر از جانباختگان مجهول‌الهویه هستند.

در همین حال عباس زارع‌نژاد، مشاور وزیر بهداشت گفت: ۷ تن از مصدومان بستری در بیمارستان‌ها بدحال هستند. دو تن از آنها در بیمارستان حضرت رسول تحت عمل جراحی قرار دارند و پنج تن دیگر نیز در آی‌سی‌یو بیمارستان‌های امام و شریعتی تحت‌مراقبت‌های ویژه قرار گرفته‌اند. همچنین به گفته صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران، حال برخی از مصدومان این حادثه وخیم بوده و ممکن است تعداد فوتی‌ها افزایش یابد. این اتوبوس ۳۵ سرنشین داشت. در همین ارتباط محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، روز گذشته طی دستوری از جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران خواست که به موضوع رسیدگی کند. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با صدور پیامی، درگذشت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سانحه واژگونی اتوبوس را تسلیت گفت. دانشگاه علوم و تحقیقات در منطقه پنج تهران بالاتر از میدان پونک واقع شده است که به‌دلیل اعلام عزای عمومی ازسوی دانشگاه آزاد طی دو روز آینده تعطیل شد. همچنین کلیه کلاس‌های روز گذشته این دانشگاه نیز تعطیل اعلام شدند.

بررسی علل حادثه 

در پی این حادثه سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد علت تصادف مرگبار اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دست بررسی است. او گفت: اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات در حال حرکت بود که ناگهان از مسیر خارج و با برخورد به دیواره بتنی واژگون شده است.

عابدی با بیان اینکه هفت نفر در دم جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: عوامل راهور بعد از اعلام این حادثه در محل حاضر شده و هم اکنون تیمی ویژه از کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در حال بررسی علت این حادثه هستند و در حال حاضر نمی‌توان علت قطعی این حادثه را اعلام کرد. جلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی نیز گفت: در این حادثه یک دستگاه اتوبوس که برای جابه‌جایی دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات فعال بوده، وارد فضای سبز و واژگون می‌شود. بخشی از این اتوبوس کاملا در زمین فرو رفته بود که با کمک آتش‌نشان‌ها از زمین خارج شد.  رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز با اشاره به شدت حادثه و تخریب اتوبوس تصریح کرد: به‌دلیل اینکه بخش‌هایی از معابر دانشگاه در ارتفاعات با شیب تند قرار دارد، این اتوبوس از قسمت‌های شمالی به سمت جنوب در حرکت بوده که در انتهای مسیر در بخشی از راه از مسیر خارج می‌شود و وارد فضای سبز محوطه دانشگاه می‌شود، حدود ۹۰ متر در فضای سبز قل می‌خورد و به‌دلیل اینکه در شیب تند قرار گرفته بود و پس از آن با پایه بتنی که تاسیسات آب از آن عبور می‌کرده برخورد کرده، بخش عمده‌ای از اتوبوس از بین می‌رود و تنها انتهای اتوبوس باقی می‌ماند.

به گزارش «ایسنا» مهماندار ادامه داد: به نظر می‌رسد یکی از دلایل شدت حادثه و افزایش تعداد کشته‌شدگان برخورد شدید با پایه بتنی بوده است، البته همکاران مشغول بررسی علت حادثه هستند. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اتوبوس حادثه دیده در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد متعلق به شرکت پیمانکاری طرف قرارداد با همین دانشگاه بوده است، تاکید کرد: برابر قانون، پلیس اجازه حضور در فضاهای دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های دولتی را ندارد و مسوولیت راهنمایی و رانندگی در این منطقه نیز بر عهده خود دانشگاه بوده است.

بررسی سکته راننده 

همچنین به‌دنبال انتشار اخباری مبنی‌بر سکته راننده اتوبوس به‌عنوان دلیل اصلی این حادثه رئیس اورژانس تهران اعلام کرد که موضوع سکته کردن یا نکردن راننده اتوبوس باید از سوی سازمان پزشکی قانونی اعلام شود. در پی حادثه واژگونی مرگبار اتوبوسی در دانشگاه واحد علوم و تحقیقات، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اخباری به نقل از ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد مبنی‌بر سکته کردن راننده منعکس شده بود. در پی این حادثه روابط عمومی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد که اتوبوس واژگون شده در دانشگاه علوم و تحقیقات تحت‌نظارت شهرداری نبوده است.

ورود شورای شهر به حادثه 

همزمان شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایسنا» از ورود شورای شهر به حادثه واژگونی سرویس دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات خبر داد. امانی با اشاره به بازدیدش از محل واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات و شیب تند مسیر دانشگاه گفت: پلیس باید بررسی کند، اما برای من جای سوال است که چرا مسیر ایمن نبود؟ چرا گارد ریل نداشتند، چرا سرعت‌گیر نبود، محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم با ابراز تاسف از حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات گفت: خواستار رسیدگی فوری نسبت به این حادثه هستم.

در خبری دیگر به گزارش خبرگزاری فارس، میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حادثه گفت: کمیته‌ای با‌ مسوولیت آ‌قا‌ی کوچکی‌نژاد و دهمرده تشکیل شده قرار شد‌ه است ابعاد مختلف ا‌ین حادثه ر‌ا بررسی کنند و گزارش ا‌ین حادثه ر‌ا به اعضای ا‌ین کمیسیون د‌ر جلسه یکشنبه هفته آ‌ینده ارائه دهند. در همین حال روز گذشته اخباری مبنی‌بر اینکه اتوبوس مذکور روز دوشنبه نیز به‌دلیل بریدگی ترمز تعمیر شده بود منتشر شد. ازسوی دیگر تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با «ایسنا» فرسودگی سیستم حمل‌ونقل عمومی این دانشگاه را از دلایل این حادثه بیان کردند.