به گزارش «ایسنا» ظریف درباره سوریه گفت: «شش سال پیش که من وزیر امورخارجه شدم، در ساحل رودخانه ایست با وزیر امورخارجه پیشین ترکیه، احمد داووداوغلو قدم زدم و طرحی را برای صلح ارائه کردم. من در طرحم خواهان آتش‌بس فوری، برقراری مذاکرات داخلی در سوریه و انتخابات شدم. حال نیز معتقدم به مذاکرات داخلی در سوریه و قانون‌اساسی در سوریه نیاز است. ما باید برای انتخابات آتی سوریه که در سال ۲۰۲۱ برگزار می‌شود آماده شویم. به نظر من در وهله اول تبیین قانون‌اساسی سوریه حائز اهمیت است.»

او در ادامه گفت: «ما باید سعی کنیم که تنش‌ها را کاهش دهیم. ما با اینکه خواسته ترکیه مبنی بر برقراری امنیت را می‌پذیریم، باور داریم که امنیت با هجوم به سوریه حاصل نخواهد شد. گزینه‌های بهتری مانند توافق آدانا برای ترکیه وجود دارد. ما می‌توانیم کمک کنیم که دولت سوریه و ترکیه گردهم بیایند تا نیروهایشان بتوانند از مرزهایشان دفاع کنند. این گزینه بهتری برای ترکیه است.»

اروپا نشان دهد مستقل از آمریکا است

در ادامه وزیر امورخارجه با انتقاد از عدم پایبندی اروپا به توافقات هسته‌ای‌اش گفت: «از نظر من ایران می‌تواند بدون توافق هسته‌ای سر کند اما آیا اروپا نیز می‌تواند با این ادراک که شریک قابل اعتمادی در توافق نیست، سر کند؛ چراکه تمامی توافقاتی که قرار است با اروپا حاصل شود باید با آمریکا نیز منعقد شود؟ دولت آمریکا سایرکشورهای جهان را مجبور کرده است که زورگویی‌های این کشور را بپذیرند. آیا اروپایی‌ها می‌توانند بپذیرند که سایر کشورها نیازی به عقد قرارداد با اروپا ندارند؟ چون کشورها اگر با آمریکا به توافق برسند، اروپا نیز تنها از توافق حاصله پیروی خواهد کرد. آمریکا هر کاری انجام دهد، اروپا توانایی تغییر آن را نخواهد داشت.» او در ادامه اظهار کرد: «اگر منافع ملی کسی در حفظ توافق هسته‌ای باشد، آن شخص قطعا اروپا است و باید نشان دهد شریکی مستقل از آمریکا در توافقات بین‌المللی است.»

پمپئو مرتکب جنایت جنگی شده است

محمدجواد ظریف همچنین با اشاره به تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا گفت: «آمریکا تحریم‌های سنگینی علیه مردم ایران اعمال کرده است. ما اعمال تحریم‌ها را اعلان جنگ می‌دانیم. آمریکا جنگی را علیه ایران آغاز کرد و فشار حداکثری همان تروریسم اقتصادی تعبیر می‌شود.» او تصریح کرد: «مایک پمپئو، وزیر امورخارجه، صریحا اعلام کرد که اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند، باید از آمریکا پیروی کند. این جمله حتی تیتر پایگاه «نیوزویک» هم شد. حال شما در هر کتاب حقوقی که می‌خواهید، به‌دنبال معنای تروریسم بگردید یا حتی در گوگل جست‌وجو کنید. معنایش در همه جا می‌شود استفاده از زورگویی یا اعمال ستم علیه شهروندان عادی برای دستیابی به اهداف سیاسی. همین که پمپئو گفته ایران برای غذا خوردن مردمش باید سیاست‌هایش را تغییر دهد، زورگویی محسوب می‌شود. این کار آمریکا اجبار و زورگویی علیه شهروندان عادی برای تغییر یک سیاست است. این معنای تروریسم است. حال چون این تروریسم شامل گرسنگی دادن می‌شود، جنایت جنگی نیز محسوب شده و وزیر امورخارجه پمپئو باید وکیل خوبی را برای خودش استخدام کند!»

تاکید ظریف بر فتوای رهبری در مورد ممنوعیت ساخت سلاح هسته‌ای

از سوی دیگر وزیر امورخارجه کشورمان با باز نشر ویدیوئی از سخنان رهبر معظم انقلاب، بار دیگر بر مخالفت قاطعانه ایران با ساخت تسلیحات هسته‌ای براساس فتوای رهبری تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در پیامی توییتری نوشت: «ایران از نظر اخلاقی، شرعی و راهبردی با سلاح هسته‌ای مخالف است. رهبر ایران، دیر زمانی است کاملا روشن ساخته‌اند که تسلیحات اتمی، غیراخلاقی و نقض اصول اسلامی است. و بنابراین ساخت، دستیابی، انبار کردن و استفاده از آن ممنوع است. ما از نظر وظیفه اخلاقی- مذهبی و بنا به ضرورت‌های راهبردی، به شکل اصولی با سلاح هسته‌ای مخالفیم.»