هنوز گزارش میزان خسارت‌ها اعلام نشده است. منطقه نیمه خودمختار کردستان در شمال عراق از نیروهای پلیسی برخوردار است که به آنها «آسایش» می‌گویند. نیروهای پلیس این منطقه از حملات بیشتر جلوگیری کردند. بارزانی روز یکشنبه تاکید کرد که اول نوامبر که دوره ریاست وی بر این اقلیم به پایان می‌رسد دیگر برای ریاست اقلیم نامزد نمی‌شود.

پس از اینکه رفراندوم در کردستان عراق برگزار شد و بارزانی نتوانست به اهداف جدایی‌طلبانه خود برسد، به‌شدت تحت فشار گروه‌های رقیب از جمله حزب گوران و حزب اتحادیه میهنی قرار گرفت و در نهایت روز یکشنبه استعفای خود را اعلام کرد و در نطق تلویزیونی هم گفت دیگر برای ریاست اقلیم کردستان نامزد نخواهد شد و به‌عنوان یک پیشمرگه باقی خواهد ماند. اما در حال حاضر مهم ترین سوال این است که پس از بارزانی ریاست این منطقه به دست چه کسی خواهد افتاد.

خبرگزاری عراقی «واع» به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شده است که به احتمال زیاد نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان و برادرزاده مسعود بارزانی بعد از عمویش قدرت را در اقلیم برعهده بگیرد. این منبع افزود: تنها بازنده این اتفاقات مسرور پسر مسعود بارزانی و مشاور شورای امنیت کردستان عراق است.

وی گفت: مسعود بارزانی همان‌طور که دیدید هشت ماه باقی‌مانده دوره ریاستش را تمدید نکرد و کناره‌گیری کرد. کمیته حقوقی پارلمان کردستان نیز انتقال اختیارات او را به سه قوه مقننه، قضائیه و مجریه قرائت کرد. درحالی‌که مسعود بارزانی از چهارشنبه به‌طور رسمی از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، اما پارلمان این کشور به دلیل بحران‌های به‌وجود آمده تا ۸ ماه فرصت داده بود تا دولت فعلی برای رفع و رجوع مشکلات بر سر کار باقی بماند اما بارزانی ترجیح داد تا در سر موعدی که پیش‌تر اعلام کرده بود، یعنی اول نوامبر کناره‌گیری کند.

با این حال یک منبع مدعی شده است که مسعود بارزانی به این شرط با استعفا موافقت کرد که نچیروان بارزانی در راس اقلیم قرار بگیرد. بارزانی همچنین خواستار لغو پستش از سوی پارلمان شد. بارزانی در پیامش به پارلمان گفت، بعد از اول نوامبر دیگر در این پست نخواهد بود و ادامه حضور در این پست را نمی‌پذیرد و جایز نیست قانون ریاست اقلیم تعدیل شده یا عمر ریاست اقلیم تمدید شود.

او از پارلمان خواست تا جلسه‌ای را برای پر کردن خلأ در وظایف ریاست اقلیم برگزار کند. بارزانی گفته است در کنار مردم کردستان به‌عنوان یک پیشمرگه به مبارزه ادامه می‌دهد. او در عین حال تاکید کرده بود که هدف از برگزاری همه‌پرسی حل مسالمت‌آمیز مشکلات با بغداد بود. این درحالی است که حنین القدو، عضو ائتلاف دولت قانون، از گروه‌های شیعی در عراق درباره محتوای نامه بارزانی که در پارلمان کردستان عراق قرائت شد آن را تلاشی برای یک غیبت موقت از فضای سیاسی اقلیم دانست.

وی افزود: ما معتقدیم مسعود بارزانی همچنان قدرت تصمیم‌گیری را در اقلیم حفظ خواهد کرد و در این راستا به دلیل نبود گروه‌های سیاسی دیگر در تصمیم‌گیری‌های مهم در کردستان به خصوص در اربیل اختیاراتش را بین بارزانی‌ها تقسیم خواهد کرد. القدو تاکید کرد: مسعود بارزانی مساله همه‌پرسی را بهانه قرار داد تا به‌طور موقت از صحنه سیاسی اقلیم خارج شود. نامه بارزانی بیشتر یک «مانور» بود.

همچنین در پی تصمیم بارزانی برای کناره‌گیری از قدرت، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که نچیروان بارزانی تمایل خود را برای مذاکره با بغداد برای حل بحران اعلام کرده است.

اقدام تاکتیکی بارزانی

روزنامه الحیات نوشت: کناره‌گیری مسعود بارزانی از قدرت و ریاست اقلیم یک «اقدام تاکتیکی» بود. این روزنامه افزود: قدرت تصمیم‌گیری حزبش که بر اکثر موسسات مالی،‌ سیاسی و امنیتی در اقلیم تسلط دارد، در دست او باقی خواهد ماند.