گردش به چپ «صدراعظم» عکس: AFP

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آنگلا مرکل، در ارزیابی‌اش از تقسیمات جامعه آلمان که منجر به نتیجه شکننده در انتخابات ۲۴ سپتامبر شد، اذعان کرد که با وجود قدرت اقتصادی کشور، بسیاری از آلمانی‌ها از مواهب آن بهره‌مند نشده‌اند. او در این سخنرانی قول داد که چشمش روی نیازهای مردم باشد و با مشکلات آنها دست و پنجه نرم کند.

آنگلا مرکل، نگران وحدت و همبستگی در آلمان است. صدراعظم آلمان در سخنرانی‌اش گفت: مدت‌هاست که در کشور نظرات مردم اینقدر متفاوت از هم نبوده است.

او ادامه داد: «برخی حتی از یک شکاف سخن می‌گویند که جامعه ما را به دو دسته تقسیم کرده است.»

مرکل در این سخنرانی به نوعی به دو دسته شدن جامعه خود اعتراف کرد. برخی بر این باورند که آلمان یک کشور ثروتمند، قوی و از نظر اقتصادی موفق است، با جامعه‌ای جهان‌دوست و متشکل از اقشار گوناگون. دسته دیگری هم وجود دارد که با تنوع نژادی آلمان موافق نیستند و سهم مهاجران را در افزایش آمار جرم و جنایت بالا می‌دانند. آنها همواره این سوال را مطرح می‌کنند که ما چگونه می‌توانیم مهاجرت به کشورمان را تنظیم و هدایت کنیم؟

به گفته صدراعظم آلمان، هر دو دیدگاه بخشی از واقعیت است، احساس موفقیت و خوش‌بینی برخی و همزمان ترس و تردید برخی دیگر برای وی هر دو محرک و انگیزه‌بخش برای پیدا کردن راه‌حل بینابین است. او افزود: سیاستمداران باید با چالش‌هایی که آینده پیش پایشان می‌گذارد، رودررو شوند و نیازهای شهروندانشان را در نظر بگیرند. مرکل گفت که رویارویی با این چالش‌ها، به‌ویژه تشکیل هرچه سریع‌تر یک دولت باثبات در سال جدید میلادی را، ماموریت خود می‌داند. مرکل تاکید کرد: دنیا به‌خاطر ما صبر نمی‌کند.

صدراعظم آلمان در ادامه سخنرانی‌اش افزود: «اکنون باید شرایطی ایجاد کنیم که وضعیت آلمان در ۱۰ یا ۱۵ سال آینده هم خوب باشد. یعنی اینکه محل‌های کار فعلی را حفظ کرده و برای آینده شغل‌های کاملا جدیدی ایجاد کنیم.» به گفته مرکل از شرکت‌ها باید در راه تحقیق و تکامل در فن‌آوری‌های جدید حمایت شود. او گفت که می‌خواهد کشورش را پیشتاز در بخش دیجیتالی بسازد. برخی می‌گویند که برخی از مدیران سیلیکون‌ولی در آمریکا به سمت برلین متمایل شده‌اند. با انتخاب دونالد ترامپ، سیاست‌های ضدمهاجرتی وی موجب شده است که مدیران و فعالان سیلیکون‌ولی به‌دنبال مهاجرت به آلمان باشند. از نظر برخی از متخصصان، برلین می‌تواند سیلیکون‌ولی آینده دنیا باشد.

صدراعظم آلمان همچنین گفت: اقتصاد بازار سوسیالیستی ایده اصلی دولت آینده است که می‌تواند در دوره پیشرفت دیجیتالی قطب‌نمای ما باشد. در این راستا خانواده‌ها باید در مرکز توجه قرار گیرند و از نظر مالی باری از دوش آنها برداشته شود تا بتوانند زندگی خانوادگی و کاری‌شان را بهتر از گذشته هماهنگ کنند. افزون بر آن باید پرستاری خوب و قابل قبول از سالمندان نیز امکان‌پذیر باشد و شرایط زندگی یکسان برای همه تامین شود، هم برای شهرنشینان و هم برای آنهایی که در روستاها زندگی می‌کنند. مرکل همچنین در سخنرانی خود به اروپا هم اشاره داشت. سال ۲۰۱۸، از این جهت برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد که قرار است ماجرای برگزیت در آن پیگیری شود.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب شده است تا برخی از کشورها نیز ساز جدایی بزنند. دست‌راستی‌ها در کشورهای اروپایی الگویی مانند برگزیت را مدنظر خود قرار دادند اما آلمان مستحکم‌ترین کشور در میان سایر کشورهای اروپایی برای حفظ اتحاد این ۲۷ کشور است. البته حالا با پیروزی مکرون در فرانسه و اعتقاد وی به حفظ اتحادیه اروپا، مرکل از تنهایی در آمده و روی کمک‌های رئیس‌جمهوری فرانسه حساب باز کرده است. مرکل در این زمینه گفت: آینده آلمان به‌طور جدایی‌ناپذیر به آینده اروپا وابسته است و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا باید بیشتر از گذشته با یکدیگر متحد شوند. این مساله به گفته مرکل در سال‌های آینده تعیین‌کننده خواهد بود که آیا اروپایی‌ها در دنیای جهانی‌سازی شده و دیجیتالی ارزش‌های‌شان را با همبستگی و اعتماد به نفس در داخل و خارج نمایندگی می‌کنند یا نه؟ او در ادامه گفت که آلمان و فرانسه می‌خواهند به‌طور مشترک برای رسیدن به این هدف همکاری کنند.

مرکل همچنین در پایان سخنرانی‌اش به مناسبت سال نو، به‌عنوان صدراعظم آلمان دوباره به موضوعی برگشت که در آغاز به آن پرداخته بود و گفت که تلاش برای یافتن پاسخ‌های مناسب بخشی از یک دموکراسی پویا است. به همین منظور او برای سال جدید آرزو کرد که مردم آلمان بیشتر از گذشته به این فکر کنند که چه عواملی به حفظ جامعه و ثبات آن کمک می‌کند. به باور مرکل در این راستا باید بر نقاط مشترک بیشتر تمرکز شود و در این‌خصوص گفت: «ما تلاش کنیم بیشتر به یکدیگر احترام بگذاریم و منظور من احترام به معنای جامع آن است.» اتحاد بیشتر و تقویت دموکراسی را صدراعظم آلمان سال پیش از آن نیز آرزو کرده بود. اما او این بار به یک موضوع از سال گذشته اشاره نکرد: تروریسم. این لغت با توجه به حمله تروریستی ۱۲ ماه پیش به بازار کریسمس در برلین، خط فکر اصلی سخنرانی سال ۲۰۱۷ بود.

آینده‌ مشروط

هرچند مرکل برای سال ۲۰۱۸ آمال و آرزوهایی مطرح کرد اما سال ۲۰۱۷ برای وی و حزبش خوب نبود و ائتلافی که سالیان سال آلمان را می‌چرخاندند با فروپاشی مواجه شد. حالا مرکل برای تشکیل مجدد دولت به سمت سوسیال‌دموکرات‌ها باز گشته است. قرار است هفتم ژانویه گفت‌وگوها برای تشکیل دولت از سر گرفته شود. شکست این مذاکرات بسیاری از طرفداران اتحادیه اروپا را نگران کرده است که به‌نوعی به بن‌بست رسیدن این گفت‌وگوها به انتخابات مجدد ختم شود و در این فاصله حزب دست‌راستی و ملی‌گرای آلترناتیو برای آلمان قدت بیشتری کسب کند. این گروه هم‌اینک توانسته است پس از جنگ جهانی دوم برای اولین بار وارد پارلمان این کشور شود.

به همین منظور مرکل بخش عمده سخنان خود را به همسبتگی اجتماعی اختصاص می‌دهد و خواستار اتحاد آلمان‌ها می‌شود.

 

04-02