به گزارش ایسنا، صادرات نفت خام و میعانات ایران به دلیل مشکلات تولید، در اکتبر حدود یک پنجم نسبت به ماه پیش از آن کاهش خواهد یافت و به پایین‌ترین میزان در ۹ ماهه گذشته می‌رسد. تولید کمتر در ایران که سومین تولیدکننده بزرگ اوپک است، به این سازمان در محدود کردن عرضه جهانی کمک کرده و از افزایش قیمت‌های نفت حمایت بیشتری می‌کند.

 

سعید خوشرو، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران اواخر سپتامبر به رویترز گفته بود: صادرات میعانات به دلیل یک مشکل فنی در میدان پارس جنوبی کاهش یافته و انتظار می‌رود تکمیل فعالیت‌های تعمیراتی حداکثر دو ماه به طور بینجامد.

 

آمار مقدماتی برای اکتبر نشان می‌دهد میزان صادرات حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به رکورد ۲.۹ میلیون بشکه در روز در فوریه - بالاترین میزان در شش سال گذشته- کاهش خواهد یافت. تهران از زمان لغو تحریم‌های بین‌المللی با روند سریع‌تر از حد انتظاری سهم بازارش را افزایش داده است.

 

صادرات نفت خام و میعانات ایران در اکتبر ۲.۰۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود که پایین‌ترین میزان از مارس سال ۲۰۱۶ است و در مقایسه با ۲.۵۷ میلیون بشکه در روز در سپتامبر کاهش نشان می‌دهد.

 

به گفته این منبع آگاه، صادرات به اروپا در اکتبر ۳۹ درصد نسبت به سپتامبر کاهش خواهد یافت و به ۵۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد، در حالی که صادرات به آسیا با ۹ درصد کاهش، به ۱.۴۷ میلیون بشکه در روز می‌رسد. صادرات به خاورمیانه نیز ۱۱۱ هزار بشکه در روز خواهد بود، با این‌همه صادرات به ژاپن ۸۳ درصد افزایش یافته و به ۲۱۸ هزار بشکه در روز در اکتبر نسبت به ماه پیش از آن می‌رسد، در حالی که صادرات به چین دو درصد افزایش خواهد یافت.

 

هند از کره جنوبی به عنوان دومین خریدار بزرگ نفت ایران پیشی خواهد گرفت و ۳۷۷ هزار بشکه در روز از ایران نفت وارد خواهد کرد. بارگیری کره جنوبی نیز در اکتبر ۴۸ درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش خواهد یافت و به ۲۳۸ هزار بشکه در روز می‌رسد.

 

بلاروس برای نخستین بار از فوریه از ایران نفت خریداری خواهد کرد.

 

طبق بررسی رویترز، ایران در چند ماه گذشته حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز تولید داشته است و به گفته امیر زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و تجارت وزارت نفت، افزایش ظرفیت تولید به ۴.۷ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۱ را هدف گرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.