مجید گودرزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از میزان طلای موجود در دست مردم که سال‌های زیادی نگهداری شده، اطلاع دقیقی در دست نیست، بنابراین فرض می‌کنیم از جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری ایران براساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۳۹ میلیون نفر زن هستند و اگر هر زن ایرانی تنها ۱۰گرم طلا نگهداری کند، ۳۹۴ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۲۸۰ گرم طلا از اقتصاد خارج شده است. با این شرایط اگر هر گرم طلا را معادل قیمت روز درنظر بگیریم، بیش از ۴۸ تیلیارد و ۵۵۸ میلیارد تومان سرمایه از اقتصاد خارج شده و با انگیزه احتیاطی نگهداری می‌شود. 

این مدرس دانشگاه بیان کرد: نگهداری طلا را می‌توان خارج کردن سرمایه از اقتصاد مولد و کنز مالی دانست. البته گسترش بی‌اعتمادی به بانک‌ها و موسسات مالی، نگهداری سرمایه به‌صورت طلا را گسترش داده است.  

وی افزود: در بیشتر کشورهای جنوب‌غرب آسیا به‌ویژه ایران، هند، پاکستان و اکثر کشورهای عربی، زنان علاقه زیادی به نگهداری و استفاده از طلا به‌عنوان زیورآلات دارند. حال آنکه این سنت و روش در بیشتر کشورهای توسعه یافته وجود ندارد و عموما از بدلیجات برای زیور زنان استفاده می‌شود. برای پس‌انداز هم عموما سهام و اوراق بهادار را ترجیح می‌دهند، چراکه طلا غیر از ارزش ذاتی و نوسانات، ارزش افزوده و سودی را ایجاد نمی‌کند. 

 

گدرزی، یکی از عوامل اصلی عقب‌ماندگی کشورهای در حال توسعه را مدیریت ناصحیح سرمایه‌ها دانست و افزود: بی‌شک منابع طبیعی در این کشورها در برخی موارد بسیار بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است. 

 

مدرس دانشگاه در رشته مدیریت مالی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر نگهداری ۶۰۰۰ میلیارد تومان طلا توسط اصفهانیها در خانه، تصریح کرد: اصفهان یک استان ثروتمند است و این نشان می‌دهد ما چقدر مدیریت سرمایه بسیار بدی داریم.  این کنز مالی در این حد واقعاً یک بحران سرمایه‌گذاری است که اگر درست هدایت شود باعث تحولات شگرفی خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.