بازار طلا هم مانند نفت تحت تاثیر تحولات ژیوپولتیک قرار دارد.به همین دلیل است که تنش‌های خاورمیانه زمینه را برای افزایش قیمت طلا در بازار جهانی فراهم کرد. 

کوین نال، تحلیل گر بازار مالی در شبکه خبری سی ان بی سی می گوید:«تنش های ژئوپولتیک  را نمی توان از دنیای امروز جدا کرد و  اقتصاد دنیا به این وضعیت عادت کرده است. این تحولات که باعث ایجاد شوک در اقتصاد می شود هر روز بیش از قبل بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.»

 حال سوال این است که قیمت طلا تا انتهای سال جاری چه تغییری خواهد کرد؟ آیا باید انتظار افزایش قیمت طلا را داشته باشیم یا اینکه بازار در وضعیت کنونی باقی خواهد ماند؟

مراکز مطالعاتی مختلفی اقدام به پیش بینی قیمت طلا در بازار کرده اند. بانک گلدمن ساکس متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی در سال ۲۰۱۸ میلادی را برابر با ۱۳۰۰ دلار اعلام کرد در حالی که مرکز مطالعاتی مالی و اقتصادی بریتانیا  قیمت هر اونس را برابر با ۱۴۰۰ براورد کرده است.

در تمامی مطالعات فاکتور تحولات ژئوپولتیکی لحاظ شده زیرا تحولات سریع ژئوپولتیکی موضوع امروز دنیا است. گستره قیمتی که برای هر اونس طلا در بازار پیش بینی شده است بین ۱۲۵۰ دلار تا ۱۴۰۰ دلار امریکا است و قیمت نهایی بستگی به اوضاع اقتصادی دنیا، وضعیت بازار نفت و سهام و دلار و حتی نرخ بهره در کشورهای صنعتی دارد.

 ارتباط طلا با ارزش دلار

ارزش دلار تاثیر زیادی روی بازار طلا دارد. در حالت کلی زمانی که ارزش دلار در بازار افزایش می یابد و اقتصاد امریکا در وضعیت رونق است، ارزش طلا دربازار جهانی تنزل پیدا می کند.

سی ان بی سی در این زمینه نوشته است:«طلا و دلار هر دو منبع حفظ ارزش هستند؛ در واقع می توان این دو کالا را ، کالای جانشین دانست به همین دلیل افزایش قیمت یکی می تواند زمینه را برای کاهش تقاضا برای دیگری و افت ارزش ان در بازار جهانی فراهم کند.

ارزش دلار هم بسته به سیاستهای داخلی  امریکا ، اوضاع اقتصادی این کشور و تحولات  بازارجهانی دارد. در صورتی که این تحولات به ضرر بازار دلار باشد، قیمت طلا رشد می کند و وقتی این تحولات به نفع بازار دلار باشد، قیمت طلا کاهش پیدا می کند.»

ارتباط نفت با طلا

 طلا را می توان منبع اصلی حفظ ارزش در دنیا دانست به این معنا که در زمان بحران های اقتصادی اغلب  مردم اقدام به خرید طلا می کنند تا از این طریق بتوانند ارزش منابع مالی و دارایی های خود را حفظ کنند.

مطالعات نشان می دهد زمانی که قیمت نفت در دنیا بالا می رود ، هزینه های کشورهای مصرف کننده که اغلب بزرگترین اقتصادهای دنیا هستند بیشتر می شود و به دنبال آن سرعت رشد اقتصادی تنزل پیدا می کند. در این شرایط  قیمت طلا هم رشد می کند. در واقع افول اقتصادی دنیا و کاهش سرعت رشد اقتصادی دنیا زمینه را برای بحرانی شدن اوضاع و افزایش قیمت طلا فراهم می کند.

 ارتباط  طلا با نرخ بهره

جیمز استیل تحلیل گر بانک اچ اس بی سی می گوید:«در زمانی که نرخ بهره بانکی در امریکا رشد کند، کشورهای صنعتی به تدریج افزایش نرخ بهره بانکی را اغاز خواهند کرد. در این شرایط  قیمت طلا در بازار جهانی تنزل خواهد یافت.»

به نظر می رسد فدرال رزرو امریکا در نظر داشته باشد افزایش نرخ بهره بانکی را به کندی انجام دهد و این سیاستی است که به نفع بازار طلا است. از نظر من در صورتیکه فدرال رزرو در سال ۲۰۱۸ میلادی حداقل دو بار نرخ بهره بانکی را افزایش ، قیمت هر اونس طلادر بازار جهانی به مرز ۱۲۵۰ دلار تنزل خواهد یافت، ولی اگر  این سیاست اجرا نشود قیمت در مرز ۱۴۰۰ دلار باقی خواهد ماند.

 بنابراین قیمت طلا در سال ۲۰۱۸ میلادی در صورتی که تحولی غیر قابل پیش بینی در بازار اتفاق نیفتد بین ۱۲۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار امریکا خواهد بود. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.