تایمز آو اسرائیل گزارش داد، این تظاهرات در بحبوحه تلاش‌های دولت برای اجرای لایحه پیشنهادی در ممنوعیت انتشار اطلاعات درباره پرونده‌های فساد دولت برگزار شد که منتقدان می‌گویند این لایحه برای حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مقابل یکسری پرونده‌های مربوط به اختلاس مطرح شده است.

معترضان در این تظاهرات که شنبه شب برگزار شد بنرهایی را در دست داشتند که رویشان خطاب به نتانیاهو نوشته شده بود: "ننگ بر تو باد، بی‌بی برو خانه".

 

حضور معترضان در این راهپیمایی بیشتر از تظاهرات مشابه قبلی بود.

حاضرین در این راهپیمایی که کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل تعداد آن را ۲۰ هزار تن اعلام کرد، پلاکاردهایی را علیه فساد دولت در دست داشتند و شعارهایی علیه نتانیاهو و "آویخای مندلبلیت"، دادستان کل اسرائیل سرمی‌دادند.

تظاهرات دیگری نیز با حضور صدها تن در قدس و حیفا برگزار شد.

این تظاهرات در حالی برگزار شد که دولت ائتلافی اسرائیل به دنبال اجرا کردن لایحه پیشنهادی است که در آن بازرسان پلیس از مطلع کردن دادستان‌ها درباره پرونده‌های فساد علیه دولت و علنی کردن اطلاعات یا افشای نتایج و بررسی‌ها به رسانه‌ها منع می‌شوند.

همزمان‌ با برگزاری تظاهرات ضد فساد دولت اسرائیل، تعدادی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون دولت نیز در رسانه‌های اجتماعی علیه این لایحه سخن رانده و اسحاق هرتزوگ، رهبر اپوزیسیون در توئیتر با استقبال از معترضان نوشت، تظاهرکنندگان با حس قوی بی‌عدالتی ناشی از فساد و مخالفت با قانونی که تنها از یک فرد خاطی حمایت می‌کند، انگیزه پیدا کرده و وارد خیابان‌ها شدند.

وی همچنین از معترضان خواست تا در ازای کمک به جلوگیری از تصویب این لایحه کنست را محاصره کنند؛ انتظار می‌رود که رای گیری برای این لایحه روز دوشنبه برگزار شود.

آوی گابی، رهبر حزب کارگر نیز در فیلمی که در فیس‌بوک منتشر کرد، از ائتلاف خواسته تا علیه این لایحه رای بدهد.

 وی در این فیلم گفته است: این لایحه پیشنهادی مشخص می‌کند که شما طرف چه هستید؛ فساد یا مردم اسرائیل.

در دادگستری اسرائیل دو پرونده تحقیقاتی جداگانه درباره نتانیاهو تشکیل شده که موضوع واحدی دارند؛ دریافت رشوه و سوءاستفاده مالی.

طبق یک پرونده وی طی سال‌های طولانی از دوستان بازرگان خود هدایای زیادی مانند سیگارهای گران‌قیمت دریافت کرده است.

مطابق پرونده‌ای دیگر، نتانیاهو با صاحب روزنامه یدیعوت آحارونوت قرارهایی غیرشفاف گذاشته است. این ناشر متعهد شده در نشریات خود تصویر مثبتی از اقدامات دولت منتشر کند و در عوض نتانیاهو قول داده که یک روزنامه رقیب ناشر یادشده را زیر فشار بگذارد.

اما نتانیاهو این اتهامات را رد می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.