حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی طی سخنانی در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی با تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام و امام صادق‌(ع) و همچنین هفته وحدت اسلامی به همه مسلمانان اظهار کرد: امسال کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی آغاز به کار کرده است که ما با دو حادثه شیرین و تلخ مواجه هستیم؛ حادثه شیرین منطقه ما پیروزی‌های ارزشمند ملت‌های منطقه و ارتش‌های منطقه بر تروریسم است. مردم و ارتش عراق، مردم و ارتش سوریه، مردم و ارتش لبنان و همه آن‌هایی که در مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کرده‌اند امروز خوشحال و سرافرازند که پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته شده است.

رئیس قوه مجریه افزود: توطئه بزرگی که قدرت های جهانی، استکبار و صهیونیسم علیه ملتهای منطقه طراحی کرده بودند، بخش اعظم آن نقش بر آب شده است. البته راه مسلمانان علیه تروریسم همچنان باید تا ریشه‌کن شدن همه عوامل و اذناب آن در منطقه ادامه یابد.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری ها بخوانید؛

* آن‌ها که در عراق علیه تروریست‌ها جنگیدند حق بزرگی بر گردن منطقه، امنیت و ثبات منطقه و بر گردن همه جهانیان دارند. این تروریسم تهدید تنها برای منطقه نبود بلکه تهدید برای جهان بود. برای اروپا و آمریکا هم تهدید بود؛ بنابراین همه انسان‌هایی که علاقه‌مند به ثبات و امنیت جهانی هستند باید از رزمندگان صف مقاومت در برابر تروریست ممنون باشند و متشکر که متاسفانه این چنین نیست.

* به جای این‌که از این دولت‌ها و همه آنهایی که در مبارزه با تروریسم تلاش کرده‌اند، به جای تشکر در فکر تضعیف و توطئه علیه آن‌ها هستند. سوریه از تروریسم نجات خواهد یافت دیر یا زود، ملت عراق متحدتر از همیشه خواهد بود دیر یا زود، کرد و شیعه و سنی برادرانه در کنار هم خواهند بود و عراق توسعه یافته‌ای را خواهند ساخت.

* یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت فداکار یمن متجاوزین را پشیمان خواهند کرد. همه این‌ها درست است.

*در سخنرانی پارسال عرض کردم که به زودی پیروزی های دیگری را بر تروریست ها شاهد خواهیم بود و امسال در شرایطی اینجا هستیم که هم موصل آزاد شده و هم پایگاههای تروریسم فروریخته و همه شهرهای سوریه تا شهر مرزی بوکمال آزاد شده است.

* اما بخش تلخی که امروز شاهدیم این است که برخی کشورهای منطقه و اسلامی نزدیکی خود را نسبت به رژیم صهیونیستی با کمال بی پروایی آشکار می کنند و اگر در سال های گذشته پنهانی با دشمنان اسلام در تعامل، همکاری و گفتگو بودند، حداقل در زبان منکر بودند و آنقدر این ارتباط زشت و قبیح بود که هیچ مقامی از کشورهای اسلامی توان آن را نداشت که به صراحت به مردم بگوید که اسرائیل دوست ما و مقاومت منطقه دشمن ماست.

* آنها امروز متاسفانه تلاش می کنند تا این منکر بزرگ را تبدیل به معروف کنند؛ البته من تردید ندارم که ملت های منطقه و مسلمانان جهان نخواهند گذاشت این نقشه شوم، به ثمر برسد. علما نخبگان، جوانان مسلمان و ملت فلسطین نخواهند گذاشت، چراکه آزادی قدس شریف آرزوی همیشگی آنان بوده و خواهد بود.

* در کنار همه توطئه های استکبار و صهیونیسم، برخی از آنها کمتر مورد توجه قرار می گیرد؛ اینکه آمریکا و صهیونیست ها گروههای تروریستی را ساختند و به جان مردم انداختند، نکته واضحی است، هم ما می دانیم و هم خودشان.

* همه می دانند که القاعده را چه کسانی تشکیل دادند، چه کسانی تروریست ها را در افغانستان و پاکستان ایجاد کردند و در منطقه پخش کردند، چه کسانی به تروریست ها پول و سلاح دادند و کمک اطلاعاتی کردند، هرچند در نهایت این ماری که در آستین خودشان برای نیش زدن دیگران پرورش داده بودند، خودشان را گزید.

* همه ما می دانیم که با تروریسم چه جنایت بزرگی را در منطقه مرتکب شدند، اما برخی از نکات توطئه آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. اولین اقدام شومی که آنها انجام دادند فرصت سوزی بود، ما می گوییم مردم را کشتند، آثار تمدنی را نابود کردند، ترس را در میان مردم بوجود آوردند، خون های بی گناهان را ریختند اما نمی گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه چند سال عقب رانده شدند.

* ما این را می دانیم که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در این سرزمین و در ایران هر موقع ملت ما توانستند در مرز پیشرفت و تعالی قرار بگیرند، توطئه ای علیه ما درست کردند. آن موقع که ما کشور را آرام کردیم و از مشکلات داخلی عبور کردیم و کشور آماده بازسازی بود، فردی و حزبی را علیه ایران تحریک کردند و جنگ هشت ساله صدام علیه ایران را طراحی کردند و پس از آن هم به محض دیدن رشد و توسعه در کشور ما توطئه دیگری طراحی کردند به نام تهدید هسته ای برای منطقه و جهان و سال ها ما را در جنگ اقتصادی قرار دادند.

* امروز هم چون می بیننند ایران در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد به فکر طراحی دیگری برای ما هستند. سوریه در نهایت از تروریسم نجات پیدا می کند و نیروهای خارجی را بیرون خواهد راند و این دیر یا زود رخ می هد. ملت عراق متحدتر از گذشته باقی خواهد ماند و کرد، شیعه و سنی برادرانه در کنار هم خواهند ماند و عراق سربلندی را خواهند ساخت.

* یمن هم از دست متجاوزین نجات خواهد یافت و ملت یمن متحاوزین را پشیمان خواهند اما فرصت های از دست رفته چه گونه جبران می شود؟ ما می دانیم هشت سال تجاوز به کشور و بازسازی آن چند دهه زمان می خواهد، ما می دانیم توطئه تحریم علیه ایران چند سال زمان می خواهد. اولین توطئه قدرت های بزرگ علیه ملت ها و دولت های منطقه انجام دادند فرصت سوزی بود، نگذاشتند سوریه به آبادانی مورد نظر خود برسد، چهل سال است که عراق را گرفتار کرده اند.

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می گردد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.